پنج عامل بزرگ شخصیت و نیاز به شناخت
محورهای موضوعی : روان درمانگریفریده حسینی 1 , مرتضی لطیفیان 2
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه شیراز
2 - دانشیار دانشگاه شیراز
کلید واژه: دانشجویان, نیاز به شناخت, مـدل پنـج عامل بزرگ شخصیت,
چکیده مقاله :
هـدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و نیاز بـه شناخت بود. بدین منظور 191 دانشجـو (109 دختر و 82 پسر) از دانشگـاههای مختلف شیـراز به پـرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (گلـدبرگ، 1999) و مقیاس نیاز به شناخت (کاسیوپا، پتی و کائو، 1984) پـاسخ دادند. نتایج نشان دادند که نیاز به شناخت با گشودگی نسبت به تجربه، وظیفهشناسی و بـرونگردی، ارتباط مثبت، با نورزگرایی ارتباط منفی دارد و با مقبولیت رابطـهای ندارد. اما فقط گشودگی نسبت به تجربه توانست نیاز به شناخت را پیشبینی کند (18/0 = 2r). استلزامهای پژوهشی درباره نیاز به شناخت به بحث گذاشته شد.
the goal of the present study was to examine the relationship between personality characteristics and a need for cognition. A sample of 109 female and 82 male studensts from various universities in Shiraz completed the Big Five Personality Factors Questionnaire (Goldberg, 1999) and the Need for Cognition Scale (Cacioppo, Petty, Kao, 1984). Finding demonstrated that the need for cognition is correlated positively with openness to experience, conscientiousness and extraversion and negatively with neuroticism and no correlation with agreeableness. But just the openness to experience could predict the need for cognition (r2 =0.18). The implications of the research about the need for cognition are discussed.