اثربخشی برنامه رایانهیار حافظه کاری بر بهبود کنشهای اجرایی دانشآموزان ناشنوا
محورهای موضوعی : روان درمانگریسکینه سلطانی کوهبنانی 1 , پرویز شریفیدرآمدی 2
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: کنش اجرایی, برنامه رایانهیار حافظه کاری, دانشآموزان ناشنوا,
چکیده مقاله :
این بررسی با هدف تعیین اثربخشی برنامه رایانه یار حافظه کاری بر بهبود کنشهای اجرایی دانش آموزان ناشنوا انجام شد. 18 دانش آموز پسر ناشنوا انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنی ها به آزمون استروپ (استروپ، 1935)، آزمون عملکرد مداوم (رازولد، مرسکی، ساراسون، برنسوم، و بک، 1965)، نسخه رایانهای برج لندن (موریس، احمد، استد، و تون، 1993)، و آزمون حافظه کاری کورنولدی (کورنولدی و وکیا، 1995)، پاسخ دادند. گروه آزمایش، برنامه رایانهیار حافظه کاری (بخاراییان، 1389) را در 20 جلسه آموزشی 45 دقیقهای گذراندند. نتایج آزمون t نشان دادند نمره پسآزمون کنش های اجرایی دانش آموزان ناشنوا به صورت معنادار تغییر یافته است. پیگیری پس از یک ماه حاکی از عدم تغییر میانگین کنش اجرایی در دانش آموزان ناشنوا بود. یافتهها این نکته را آشکار کردند که برنامه رایانه یار حافظه کاری در بهبود کنشهای اجرایی دانش آموزان ناشنوا مؤثر است.
the present study examined the effects of working memory computer assisted program on improving executive functions of deaf students. Eighteen male deaf students were selected and randomly assigned to either experimental or control groups. Students were administered Stroop Test (Stroop, 1935), Continuous Performance test (Rosvold, Mirsky, Sarason, Bransom, & Beck, 1965), the computerized version of Tower of London Test (Morris, Ahmed, Sted, & Toone, 1993), and the Working Memory Test (Cornoldi & Vecchia, 1995). The experimental group received 20 training sessions (45 minutes a session) of working memory computer assisted program (Bokharayian, 2010). The results of t tests indicated experimental group performed better than the control group. Furthermore, one month follow-up indicated no change in executive function scores of deaf students. The findings suggested the effect of working memory computer assisted program on improving of executive functions of deaf students