ویژگیهای روانسنجی مقیاس هوش سیال کتل در دانشآموزان تیزهوش
محورهای موضوعی : روان درمانگریمرضیه رحمانی 1 , حیدرعلی هومن 2 , عمادالدین احمدی سرتختی 3
1 - کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری
2 - دانشیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری
کلید واژه: اعتبار, روایی, تیزهوش, هوش سیال, تحلیل مؤلفههای اصلی, چرخش متمایل,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تعیین عملی بودن، اعتبار، روایی و نرمیابی آزمون هوش کتل (مقیاس 3، فرم (A بود. بدین منظور 435 دانشآموز (215 دختر، 220 پسر) تیزهوش مقطع دبیرستان شهر تهران که در سالتحصیلی 1390-1389 مشغول به تحصیل بودند، به شیوه نمونهبرداری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و مقیاس هوش سیال کتل (1978) را تکمیل کردند. بر اساس ضریب همبستگی هر مادّه با نمره کل مجموعه و تحلیل عاملی مادّههای مقیاس، مادّهای حذف نشد. ضریب اعتبار از طریق آلفای کرونباخ 783/0 به دست آمد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی و چرخش متمایل برای تعیین روایی سازه منجر به استخراج چهار عامل: فراخنای حافظه، دقت ادراک، سرعت ادراک و استدلال استقرایی شد. نتایج به دست آمده با نظریه ساخت هوش سیال کتل هماهنگ بود.
The present research examined the practicality, reliability, validity and norming of Cattell's Fluid Intelligence Scale (Scale 3, Form A). 435 gifted high school students (215 girls, 220 boys) in the academic year of 2010-2011 were selected by multistage random sampling method and completed Scale 3, Form A of Cattell Fluid Intelligence Scale (Cattell, 1978). Based on the correlation coefficient of each item with the overall score of the scale and factor analysis of the scale items, no item was omitted. Cronbach's alpha coefficient was estimated at 0.783. Results of principal component analysis and oblique rotation for determining construct validity led to the extraction of four factors: memory span, perception accuracy, perception speed and reasoning by induction. Findings were in accordance with the Cattell Fluid Intelligence Theory.