روان شناسی رنگ و انتخاب خودرو
محورهای موضوعی : روان درمانگریصدیق رئیسی 1 , مهرداد جوادی 2 , نیلوفر نیکقدم 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
3 - مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: روانشناسی رنگ, خودرو,
چکیده مقاله :
رنگ، به منزله کیفیت مهم اجسام، میتواند از طریق تغییر هیجانهای افراد چگونگی انتخاب خودرو و نیز بازار فروش آن را تحت تأثیر قرار دهد. مرور پیشینه مطالعاتی بیانگر تأثیر ناهشیار رنگ بر زندگی و متأثربودن آن از ویژگیهای فرهنگی است. در این پژوهش نسبت تولید خودروهای شخصی با رنگهای مختلف در سالهای 2005 و 2006 ایالات متحده با تولیدات سالهای متناظر کارخانه ایران خودرو مقایسه شد. نتایج نشان دادند با آنکه نسبـت تولید رنگ نقـرهای در هر دو کشور بیشتر از سایر رنگهاست اما نسبت تولید آن در ایران به گونه معناداری بیشتر از ایالات متحده است. تولید خودرو با رنگهای آّبی، مشکی، قرمز و قهوهای روشن در آمریکا در هر دو سال بیشتر از ایران و تولید خودرو با رنگهای سبز و خاکستری در ایران بیشتر از آمریکاست. نتایج بر پایه تفاوتهای فرهنگی و روانشناختی و نیز محدودیتهای اقتصادی مورد بحث قرار گرفت.
Color, as an important quality of objects, can alter individuals’ emotions and influence automobile selection and sales. A review of previous research literature indicates that color affects human life unconsciously and through cultural factors. This study compared that ratios of vehicle colors manufactured in United States in 2005 and 2006 with similar vehicles at Iran-Khodro in the same period. Results showed that although silver is the most manufactured vehicle color in both countries, its production ratio is significantly higher in Iran. More blue, black, red and beige vehicles were manufactured in the U. S. A than in Iran While Iran manufactured more green and grey vehicles than the U. S. A. The results are discussed based on cultural and psychological differences plus economic limitations.