شناسایی محتوا و ساختار ارزشهای انسانی در دانشجویان ایرانی
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: دانشجویان, ارزشها, تحلیل کوچکترین فضا, نظریة ارزشی شوارتز, زمینه یاب ارزشی شوارتز,
چکیده مقاله :
ارزشها، ساختارهایی روانشناختی هستند که در نتیجه تجربههای فرهنگی، اجتماعی و شخصی، درونی میشوند و پیامدهای خاص خود را دارند. پژوهش حاضر در پی کشف روابط معنایی و ساختاری ارزشها در جوانان دانشجو بوده است. بدین منظور 600 دانشجو (300 مرد و 300 زن) از چهار دانشکدة دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با زمینهیاب ارزشی شوارتز (SVS )، محتوا و ساختار ارزشی آنها مورد ارزشیابی قرار گرفت. رویآورد آماری پژوهش، برای تحلیل ساختاری و منظومههای محتوایی ارزشها، فن تحلیل کوچکترین فضا (SSA ) بود. یافتههای پژوهش نشان دادند که محتوا و ساختار ارزشهای انسانی جوانان ایرانی، در سطح وسیعی با الگوی نظری جهانشمول ارزشها (شوارتز، 1992) مطابقت دارد و معنابخشی و ساختدهی به ارزشها در مردان و زنان دانشجو مشابه است. انحراف از الگوی مورد انتظار نیز در مواردی مشاهده شده است. عدم مطابقت ریخت ارزشی پیشرفت با ساختار ریخت اصلی، خصیصههای ویژه (شاخص فرهنگ) دانشجویان ایرانی را منعکس میکند. انحرافهای مشاهده شده بر مبنای همسازی با نظام سیاسی و اجتماعی شدن ایدئولوژیکی در دهههای اخیر و تأثیر پسزمینة دویست ساله از جدال اندیشههای دو نیروی متعارض اصلاحطلبی و سنتخواهی تبیینپذیر است. پژوهش حاضر، یافتههای بحثانگیزی را در پی داشت که شایسته پژوهشهای تکمیلی است تا بتوان صحت تبیینهای ارائه شده را با معیارهایی دیگر محک زد.
Values, psychological structures that are internalized as a result of cultural, social, and personal experiences, have their own specific consequences. This research attempted to discover the structural and semantic relations - - sity South Branch, completed the Schwartz Value Survey (SVS). The Smallest Space Analysis (SSA) technique was applied to analyse the data about the structures and constellations of contents of values. Findings show that there is no sex differences in structural and semantic aspects of values, and the contents and structures of human values of Iranian youth widely overlap with the universal theoretical model of values, proposed by Schw- ! "# $ % - ment values deviates from that of prototypical structure. The deviation can be explained in terms of such cultural characteristics of Iranians as adjustments of young adult to the political system, the ideological socialization in recent decades, and the influence of a two-hundred years period dispute between two conflicting forces, political reformism and traditionalism. The controversial findings of present research require further studies that apply other criteria to test the accuracy of the present explanations.