ادراک جوانان از مفهوم بزرگسالی: آیا بین دو جنس تفاوت وجود دارد؟
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینی
1 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران
2 - دانشیار دانشگاه تهران
کلید واژه: پدیدارشناسی, ظهور بزرگسالی, نشانگرهای بزرگسالی, تفاوتهای جنس,
چکیده مقاله :
به دلیل تأثیر فرهنگ بر شکلگیری مفهوم بزرگسالی، هدف این پژوهش تعیین تأثیر جنس بر ادراک جوانان ایرانی از نشانگرهای بزرگسالی است. بر همین اساسطی یک پژوهش کیفی و طرح پدیدارشناسی در سال 1395 ، از طریق روش نمونهبرداری هدفمند و ملاکی، 19 نفر ( 9 پسر و 10 دختر) از سنین 18 تا 25 سال،از میان دانشجویان شهر تهران انتخاب شدند و با آنها مصاحبه شد. تحلیل دادهها به روش کلایزی نشان داد مفهوم بزرگسالی شامل شش بعد است: تسلطشناختیهیجانی بر خود، مدیریت و تنظیم امور تا رسیدن به هدف، توانایی نقشآفرینی در خانواده، پایبندی به ارزشهای شخصی، دینی و اجتماعی، استقلال وانتقال نقش. بر اساس نتایج، نشانگرهای بزرگسالی از حالت هنجاریسنتی (رسیدن به 18 سالگی یا ازدواج) به مهارتهای فردی و تواناییهای خانوادگی تغییرکرده است. در دو بعد توانایی نقشآفرینی در خانواده و استقلال، زیرمقولههای اشتغال، حمایت مالی و روانیفکری از خانواده برای مردان و توانایی مراقبت وتربیت فرزند و حمایت روانیعاطفی از خانواده برای زنان ملاک مهمتری دانسته شد. همچنین در سایر ابعاد، زیرمقولههای رفتار سنجیده برای مردان و تابآوریو تسلط بر هیجان برای زنان با تأکید بیشتر بیان شد.
Due to the cultural impact on the formation of adulthood concept, the purpose of this study is determining gender differences in the concept of adult and finding markers that are necessary to perceive adult in Iranian society. So, through a phenomenological qualitative study and conducting interviews among a sample of 19 persons (9 males,10 females) at age intervals of 18-25 that were selected among students in Tehran, using the purposeful and criterion sampling, the markers of adulthood were extracted. Colaizzi analysis yielded six dimensions: Cognitive-emotional self-mastering, regulatory management to achieve the goals, ability to play a role in the family, commitment to personal, religious, and social values, independence and role transitions. Findings indicated traditional markers of adulthood (i.e. reaching the age of 18 or married) have transformed to individual skills and family capacities. In two dimensions, the ability to play a role in the family and independence, subcategories including employment, financial and mental support of family for men, and capacity of child caring, and psychosocial support of the family for women are criteria that are more important. In addition, in other dimensions, the subcategories of well-meaning behavior for men, and the resilience and emotional mastry for women were emphasized more.
اسعدی، س.، امیری، ش. و مولوی، ح. (1395). تحول شناختی از دورة نوجوانی تا بزرگسالی: عملیات انتزاعی. فصلنامة روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 50 (13)، 131- 121.
بازرگان، ع. (1393). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویآوردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: نشر دیدار.
برک، ل. (2007). روانشناسی رشد(از نوجوانی تا پایان زندگی). ترجمة ی. سیدمحمدی. تهران: نشر ارسباران (تاریخ انتشار اثر اصلی، 1394).
بیآزارشیرازی، ع. (1371). رساله نوین (3): مسائل خانواده. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
تقوی، ن.، آزادفلاح، پ.، موتابی، ف. و طلایی، آ. (1394). تحلیل کیفی بهزیستی فاعلی از دیدگاه دختران نوجوان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 11(43)، 246- 229.
دلخموش، م.، احمدی مبارکه، مهرناز. (1390). محتوا و ساختار ارزشها در نوجوانان ایرانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 8 (29)، 28- 5.
سیف، ع. آ. (1391). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
شهیدی، س. ج. (1364). زندگانی فاطمه (ع). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
عابدی، ح. ع. (1389). کاربرد روش تحقیق پدیدارشناسی در علوم بالینی. فصلنامة راهبرد، 54، 227- 224.
گال، م.، بورگ، و. و گال، ج. (1996). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی. ترجمه آ. ر. نصر و دیگران. تهران: سمت (تاریخ انتشار اثر اصلی، 1393).
مرکز آمار ایران (1396). سرشماری. بازیابی شده از: www.amar.org
مرکز ثبت احوال ایران (1396). بازیابی شده از: www.sabteahval.ir
Arnett, J. J., & Padilla-Walker, L. M. (2015). Brief report: Danish emerging adults' conceptions of adulthood. Journal of Adolescence, 38, 39-44.
Arnett, J. J. (1994). Are college students adults? Their conceptions of the transition to adulthood. Journal of Adult Development, 1(4), 154-168.
Arnett, J. J. (1995). Broad and narrow socialization: The family in the context of a cultural theory. Journal of Marriage and the Family, 57, 617-628.
Arnett, J. J. (1997). Young people's conceptions of the transition to adulthood. Youth & Society, 29(1), 1-23.
Arnett, J. J. (1998). Learning to stand alone: The contemporary American transition to adulthood in cultural and historical context. Human Development, 41(5-6), 295-315
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480.
Arnett, J. J. (2001). Conceptions of the transition to adulthood: Perspectives from adolescence to midlife. Journal of Adult Development, 8(2), 133-143.
Arnett, J. J. (2003). Conceptions of the transition to adulthood among emerging adults in American ethnic groups. New Directions in Child and Adolescent Development, 100, 63-75.
Arnett, J. J. (2004). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. New York: Oxford University Press.
Arnett, J. J. (2007). Suffering, selfish, slackers? Myths and reality about emerging adults. Journal of Youth and Adolescence, 36(1), 23-29.
Badger, S., Nelson, L. J., & Barry, C. M. (2006). Perceptions of the transition to adulthood among Chinese and American emerging adults. International Journal of Behavioral Development, 30(1), 84 -93.
Erikson, E. (1968). Identity:Youthandcrisis. New York: Norton.
Facio, A., & Micocci, F. (2003). Emerging Adulthood in Argentina. New Directions for Child and Adolescent Development, 100, 21–32.
Greene, A. L., Wheatley, S. M., & Aldava, J. F. (1992). Stages on life’s way: Adolescents’ implicit theories of the life course. Journal of Adolescent Research, 7(3), 364-371.
Grob, A., Krings, F., & Bangerter, A. (2001). Life markers in biographical narratives of people from three cohorts: A life span perspective in its historical context. Human Development, 44(4), 171-190.
Hendry, L. B., & Kloep, M. (2010). How universal is emerging adulthood? An empirical example. Journal of Youth Studies, 13(2), 169-179.
Hogan, D. P., & Astone, N. M. (1986). The transition to adulthood. Annual Review of Sociology, 12(1), 109-130.
Nelson, L. J. (2003). Rites of passage in emerging adulthood: Perspectives of young Mormons. New Directions for Child and Adolescent Development, 100, 33-50.
Nelson, L. J., & Chen, X. (2007). Emerging Adulthood in China: The role of social and cultural Factors. Child Development Perspectives, 1(2), 86–91.
Nelson, L. J., Badger, S., & Wu, B. (2004). The influence of culture in emerging adulthood: Perspectives of Chinese college students. International Journal of BehavioralDevelopment, 28(1), 26-36.
Nelson, L. J., & Barry, C. M. (2005). Distinguishing features of emerging adulthood. Journal ofAdolescent Research, 20(2), 242-262.
Obidoa, C. A., Dodor, B. A., Tackie-Ofosu, V., Obidoa, M. A., Kalisch, H. R., & Nelson, L. J. (2018). Perspectives on Markers of Adulthood Among Emerging Adults in Ghana and Nigeria. Emerging Adulthood, 2167696818778906.
Petrogiannis, K. (2011). Conceptions of the transition to adulthood in a sample of Greek higher education students. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(1), 121-137.
Reifman, A., Colwell, M. J., & Arnett, J. J. (2007). Emerging Adulthood: Theory, Assessment and Application. Journal of Youth Development, 2(1), 40-50.
Sameroff, A. (2010). A unified Theory of Developmental: A dialectic Integration of nature and nurture. Child Development, 81(1), 6-22.
Scarr, S. (1992). Developmental theories for the 1990s: Development and individual differences. Child Development, 63(1), 1-19.
Scheer, S.D., & Palkovitz, R. (1994). Adolescent-to-Adult Transitions: Social Status and Cognitive Factors. Sociological Studies ofChildren, 6(1), 125-140.
Schlegel, A., & Barry, H. (1991). Adolescence: An Anthropological Inquiry. Free Press, New York.
Schwartz, S. J., Côté, J. E., & Arnett, J. J. (2005). Identity and Agency in Emerging Adulthood: Two Developmental Routes in the Individualization Process. Youth & Society, 37(2), 201-229.
Seiter, L. N., & Nelson, L. J. (2011). An examination of emerging adulthood in college students and nonstudents in India. Journal of Adolescent Research, 26(4), 506-536.
Tanner, J. L., & Arnett, J. J. (2009). The emergence of emerging adulthood: The new life stage between adolescence and young adulthood. In A. Furlong (Ed.), Handbook of youth andyoung adulthood (pp. 39-48). New York: Routledge.
Westberg, A. (2004). Forever young? Young people's conception of adulthood: The Swedish case. Journal of Youth Studies, 7(1), 35-53.
Zhong, J., & Arnett, J. J. (2014). Conceptions of adulthood among migrant women workers in China. International Journal of Behavioral Development, 8(3), 255-265