مقایسه حقوق زنان در اسلام و کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان
محورهای موضوعی : نامه الهیاتمعصومه اخلاق پسند 1 , مریم ابن تراب 2 , سید حسین سجادی 3
1 - دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
کلید واژه: تبعیض, عدالت, نفقه, حقوق زنان, ارث, فطرت, تساوی, کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان,
چکیده مقاله :
تدوین کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان یکی از نتایج مطالعات دنیای غرب پیرامون مسالهی زنان است. عمدهترین ابزار تدوینکنندگان کنوانسیون، رفع تبعیض در جهت محو کلیشه های جنسیتی سنتی موجود و انکار تفاوتهای میان زن و مرد و در نتیجه ایجاد حقوق یک سان است. در این صورت مفاد این کنوانسیون با حقوق اسلامی انطباق کامل ندارد و این خود موجب چالش هایی در زمینه های مختلف اجتماعی حقوقی و فرهنگی شده است. این پژوهش به هدف مقایسه حقوقی میان حقوق برخاسته از مواد کنوانسیون و حقوق اسلامی صورت گرفته است، تا پاسخی درخور برای رفع چالش های موجود در این زمینه باشد. بر اساس بررسی های به عمل آمده به روش تحلیلی توصیفی این نتیجه به دست آمد که در کنار اشتراک ماهوی انسانی زن و مرد، این دو به صورت ذاتی و تکوینی تفاوتهای متعددی با هم دارند، از این رو طبیعی است از نظر اجتماعی و در حوزهی تنظیم قواعد حقوقی نیز نباید توقع همانندی آنها را داشت.حقوق اسلام در بسیاری از قواعد و قوانین خود، با بندهای کنوانسیون مطروحه همخوانی دارد. حق حیات، حق آزادی، کرامت انسانی، حق اشتغال و حقوق سیاسی نظیر حق شرکت در انتخابات ، حقوق اجتماعی، حق بر آموزش و سلامت از مواردی هستند که از دیر باز در دین مبین اسلام مورد توجه بوده است. اما در برخی موارد بر اساس ویژگی های آفرینش زنان و مردان و مسئولیت های مبتنی بر آن، حقوق و قواعد ایشان، متفاوت است. بنابراین تساوی در کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان بر خلاف حقوق اسلام ، بر مبنای عدالت و فطرت پایه گذاری نشده است و این خود به نوعی تبعیض است .
The drafting of the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women is one of the results of Western studies on the issue of women. The main tool of the drafters of the Convention is the elimination of discrimination in order to eradicate the existing traditional gender stereotypes and to deny the differences between men and women and thus to create equal rights. In this case, the provisions of this convention are not in full compliance with Islamic law, and this has caused challenges in various social, legal and cultural fields. The purpose of this study is to compare the rights arising from the articles of the Convention and Islamic law, in order to provide an appropriate response to address the challenges in this field. Based on descriptive analytical studies, it was concluded that in addition to the common human and male commonalities, the two are inherently and evolutionarily different from each other, so it is natural from a social point of view and in the field. The regulation of legal rules should not be expected to be similar to them. In many of its rules and laws, Islamic law complies with the provisions of the Convention. The right to life, the right to liberty, human dignity, the right to employment and political rights such as the right to participate in elections, social rights, the right to education and health are some of the issues that have long been considered in Islam. But in some cases, men and women have different rights and rules based on the characteristics of creation and the responsibilities based on it. Therefore, equality in the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women, contrary to Islamic law, is not based on justice and nature, and this is a form of discrimination.
_||_