معیار و ضوابط طبری در اختیار قرائات در جزء بیست و یکم از قرآن کریم
محورهای موضوعی : نامه الهیات
1 - گروه معارف، انسانی، آ زاد، شوشتر، ایران
دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر، ایران
کلید واژه: اختیار, سیاق, طبری, وجوه قرائات و ترجیح قرائت,
چکیده مقاله :
ازجمله پیش نیازهای تفسیر قرآن، در اختیار داشتن قرائت ابلاغ شده از سوی پیغمبر (ص) است، با توجه به اهمیت موضوع، اساس این پژوهش، جمع آوری قرائات در آیات جزء بیست و یکم از قرآن براساس تفسیر طبری است؛ ابن-جریرطبری صاحب تفسیر جامع البیان عن آی القرآن در تفسیر آیات به مسئلۀ اختلاف قرائات توجه داشته است،آنچه در این نوشتار بدان پرداخته شده است، مقایسه این قرائات با قرائات موجود در تفاسیر مختلف از امامیه و اهل تسنن و دریافت این مطلب که آیا صاحب نظران دیگر، قرائت ترجیحی طبری را تأیید می کنند یا خیر و این که توجیهات طبری در پذیرش قرائت خاص خود برچه معیارهایی استوار است. تأمل درتفسیرطبری ما را به ضوابط و معیارهای ترجیح قرائات نزد ایشان میرساند؛ از مهم ترین این معیارها عبارتند از: 1. موافقت با رسم الخط مصحف؛ 2. موافقت با ادبیات عرب؛ 3. اجماع قراء؛ 4. هماهنگی قرائت با سیاق؛ 5. افصیحیت و اقوائیت قرائت؛ 6. مطابقت قرائت با روایت.
AbstractZainab Izadakhasi،Assistant Professor of Shushtar Branch of Azad University.One of the prerequisites for the interpretation of the Qur'an is to have the recitations communicated by the Prophet, considering the importance of the subject, the basis of this research is to collect the recitations in the verses of the twenty-first part of the Qur'an based on the interpretation of Tabari; Ibn Jarirtbari, author of the commentary "Jami al-Bayan an Ai al-Qur'an" has paid attention to the issue of different readings in the interpretation of the verses, what is discussed in this article is to compare these readings with the readings found in different interpretations of the Imamiyyah and the Sunnis and to understand this matter. Whether other experts confirm Tabari's preferred reading or not, and what criteria Tabari's justifications for accepting his own reading are based on. Reflecting on Tabari's interpretation brings us to the criteria and criteria for the preference of recitations according to him. The most important of these criteria are: 1. Agreeing with the script of the Mushaf; 2. agreement with Arabic literature; 3. Reader consensus; 4. Coordination of reading with the context; 5. The eloquence and eloquence of recitation; 6. Matching the reading with the narration.
_||_