دلایل عدم تمایل عمومی استفاده از کارتهای الکترونیکی بانکی(مطالعه موردی:مشتریان بانک ملت)
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارهوشنگ تقی زاده 1 , ابراهیم سپهری شفیق 2
1 - دانشیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: کارتهای الکترونیکی بانکی, آموزش, بی اعتمادی,
چکیده مقاله :
هدف از این مقاله ،بررسی و شناسایی عدم تمایل عمومی مشتریان بانک ملت شهرستان تبریز دز استفاده از کارتهای الکترونیکی بانکی است.برای نیل به این هدف،چهار فرضیه تدوین شده است.جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان بانک ملت در شهرستان تبریز است،و نمونه آماری با استفاده از رابطه تعیین حجم نمونه در جامعه های نامحدود،385 نفر تعیین شده است.برای جمع آوری داده های لازم از پرسشنامه استفاده و روایی پرسشنامه با روش روایی صوری وپایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرنباخ تایید شده است.برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آماری کلموگروف-اسمیرنوف و T-testبهره گرفته شده است.نتایج بررسی ها نشان میدهد که نبود دانش و مهارت کافی در استفاده از کارتهای الکترونیکی،عدم آموزش فرایند استفاده از این کارتها،نبودسامانه های فروش در اکثر فروشگاه ها،موسسات و ادارات و بی اعتمادی مشتریان به بانکداری الکترونیکی،مهم ترین دلایل عدم تمایل عمومی مشتریان بانک ملت شهرستان تبریز به کارگیری کارتهای الکترونیکی است.
The aim of this paper is to investigate the reasons of public reluctance to use of electronic bank cards on the customers of Mellat bank in Tabriz.for this purpose four hypotheses have formulated.the research population includes the all customers of Mellat bank in Tabriz city.the number of 385 people have selected.for sample using the sample calculation formula.A questionair has used for data gathering.the validity has confirmed by face validity and the reliability by Cronbank alpha coefficient.for data analysis Kolmogrov-smirnov and T-test was used.the results shows that lack of knowledge and skill for using electronic bank cards,lack of instruction the process of using these cards,lack of existence of electronic sale system on the majority of shops,institutions and offices,and lack if trust for E-banking among customers are the major reasons of public reluctance to use of electronic bank cards among the customers of Mellat bank in Tabriz.