مطالعه وضعیت موجود مدیریت دانش در حوزه ستادی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و ارائه راهکارهای ارتقای آن
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارحسن درویش 1 , رضا نوروز زاده 2 , احمدرضا حجازی 3
1 - استادیار دانشگاه پیام نور
2 - استادیار وزارت علوم تحقیقات و فناوری
3 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی
کلید واژه: مدیریت دانش, کاربرد دانش, خلق دانش, کسب دانش, توزیع و انتقال دانش, ذخیره و نگهداری دانش, وزارت علوم تحقیقات و فناوری,
چکیده مقاله :
امروزه مدیریت دانش یکی از جدیدترین و کلیدی ترین مباحث مدیریت محسوب می شود.بسیاری از سازمانها،مدیریت دانش را برای تصرف سرمایه های فکری کارکنانشان به کار می گیرند.(مهر علی زاده،1388).این پژوهش با هدف بررسی وضعیت مدیریت دانش در حوزه ستادی وزارت علوم و تحقیقاتو فناوری،و با در نظر گرفتن وضعیت موجود مولفه های مدیریت دانش در حوزه ستادی به ارائه راهکارهای ارتقای مدیریت دانش پرداخته است.این پژوهش از لحاظ ماهیت توصیفی-پیمایشی و از نوع کاربردی می باشد.جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی،کارشناسان،روسای ادارات و مدیران حوزه ستادی که 594 نفر می باشد.برای جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از -t استودنت و آزمونهای آنالیز واریانس و جفت میانگین تیماری دانکن و نرم افزار Spssو Statistica 6.0 بهره گرفته شده است.روایی پرسشنامه توسط اساتید صاحب نظر در حوزه این تحقیق به تایید رسیده است.پایایی پرسشنامه نیز با انجام آزمون آلفای کرونباخ(0.961) اثبات شد.یافته های تحقیق نشان میدهد که وضعیت مدیریت دانش در معاونتهای پژوهشی و فناوری و فرهنگی و اجتماعی در وضعیت مطلوب،دفاتر حوزه وزیر و معاونت دانشجویی در حد متوسط و معاونتهای آموزشی و اداری مالی و مدیریت منابع در وضعیت نامطلوب قرار دارند.
Nowadays, Knowledge Management is considered as one of the newest and most important topics in management. Most of organizations apply Knowledge Management for evacuating mental capacities of their employees (Mehrali Zadeh, 2009). This research, with purpose of studying knowledge management status in Committee District of Ministry of Sciences, Research & Technology and presenting strategies for its promotion, and also by considering status of Knowledge Management quintuple components including:. From the viewpoint of nature this research is descriptive-geodesic and is an applied research. Statistical society includes members of Faculty Board and Committee District Experts of Ministry of Sciences, Research & Technology that are 594 persons. For collecting information incontestable questionnaire is applied. Data analysis has been performed through t- student, variance analysis tests and Duncan’s moderate duplicate and also SPSS and Statistica 6/0. Validity of this questionnaire has been confirmed by guide and counselor professors and some of specialists in this field and its corrections have been regulated after gaining their viewpoints. Reliability of this questionnaire has been computed by Cronbach's alpha test and point of 0.961 shows its high reliability. Findings gained according to variance analysis and Duncan’s moderate duplicate tests in this research show that Knowledge Management status in researching, technical, and also cultural and social deputations in comparison with other deputations is in appropriate state. Knowledge Management status in Minister’s departments and student deputation is in middle level and educational, administrative and financial deputations and resources management department about executing Knowledge Management is in inappropriate state. Accordance with these findings, establishment and disassembly of Knowledge Management in Committee District of Ministry of Sciences, ResearchTechnology helps to achievement of organization goals and vocation.