بررسی هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی(مطالعه موردی)
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار
1 - استادیار مدیریت دولتی،سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور مرکز تهران
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, هوش هیجانی,
چکیده مقاله :
"سرمایه انسانی"بستر مناسبی را برای بهره برداری و بهره وری نیروی انسانی در سازمانهای مختلف فراهم می آورد.از سوی دیگر،بهره گیری از دیگر سرمایه های اجتماعی سازمان نیز در پرتو این سرمایه امکان پذیر است که همین نکته،اهمیت آن را در سازمان نشان می دهد.سرمایه اجتماعی،مجموعه هنجارهای موجود در نظامهای اجتماعی است که موجب ارتقای سطح همکاری اعضا آن جامعه و پایین آمدن هزینه های ارتباطات می شود.(فوکویاما،1999 به نقل از طلوعی و کاوسی،1385) هوش هیجانی،می تواند نقش اساسی در محیط کار داشته باشد.دکتر دانیل گلمن(1998)مولفه های هوش هیجانی را خودآگاهی،خودتنظیمی،خودانگیختگی،همدلی،و مهارتهای اجتماعی تعریف می کند. با توجه به وابسته بودن سرمایه اجتماعی به روابط بین افراد و تاثیر انکار ناپذیر نقش هوش هیجانی بر نحوه شکل گیری روابط بین فردی،در این پژوهش تلاش شده اثر هوش هیجانی با تکیه بر پنج مولفه آن به عنوان متغیرهای مستقل،بر ارتقای سرمایه اجتماعی و مولفه های آن(اعتماد،شبکه های ارتباطی،زبان و اهداف مشترک)به نوان متغیرهای وابسته در بین پژوهشگران و مدیران مرکز تحقیقات صدا و سیما بررسی شود.این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی است که بر اساس آن،ارتباط متغیرهای مستقل و متغیر وابسته با توجه به داده های پرسشنامه بررسی شده،و همچنین از آمار توصیفی و آمار استنباطی به منظور انجام دادن تحلیل ها و ارائه مدل استفاده شده است.نتایج این پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و مولفه های سرمایه اجتماعی،رابطه مستقیم وجود داردوبنابراین می توان با در نظر گرفتن شاخص هوش هیجانی در بدو خدمت،و آموزش هوش هیجانی در حین خدمت،به ارتقای سطح اجتماعی سازمان اقدام کرد.
Nowadays,besides humane,financial and economic capital,another factor has been propounded in organizations which is called "social capital".social capital provides an appropriate enviroment for human resume productivity.On the other hand ,social capital has a significant role in making it possible to use other forms of organizational capitals.Social capital is a set of existing norms in social systems that increases the level of coopeation among members of society and reduces the relationships costs(Fokuyama 1999). Emotional intelligence may play a basic role in work environment (Mckee et al. 2002).Daniel Goleman (1998) defines emotional intelligence as self-awareness,self-managment,self-motivation,social-awareness and social-management. Given that social capital is linked to the relationships among individuals and emotional intelligence has a crucial impact on forming these relationships.This research has attempted examining the impact of the five dimensions of emotional intelligence as independent variables on social capital aspects(namely trust,communication networks,common goals,and language)as dependent variables among the researchers and managers of IRIB research center. this research is a descriptive survey in which the relationships among independent and dependent variables have been examined considering the data collected through questionnaires.Descriptive and inferential statistics have also been applied in order to conduct analysis and provide a model.the results show that there is a direct relationship between emotional intelligence and social capital.therefore,it is possible to increase the level of social capital in the organizations by considering emotional intelligence indicator at the beginning of recruitment and instructing it through the work.