بررسی عوامل حیاتی موفقیت دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی و ارائه ی استراتژی مناسب برای آن
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارمحمدرضا شجاعی 1 , فاطمه رازقی 2 , مینا کمالیان 3
1 - عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ارشاد دماوند
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ارشاد دماوند
کلید واژه: استراتژِی, عوامل داخلی, عوامل خارجی, مدلSWOT,
چکیده مقاله :
از دیرباز دانشگاه ها نقش مهم و حیاتی در هر جامعه داشته اند.این نقش هم از نقطه نظر اشاعه ی دانش و هم از نظر بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه در باره ی مسائل اجتماعی ،فرهنگی و سیاسی حائز اهمیت است.امروزه تحصیلات عالی نه به عنوان یک پدیده ی لوکس بلکه به عنوان یک نیاز و ضرورت برای همه مطرح است و همه کسانی که قصد تحصیل در دانشگاه را دارند در پی دانشگاهی با امکانات علمی،پژوهشی و رفاهی بیشتر هستند.گسترش روزافزون دانشگاه های معتبر تا به آنجا پیش رفته است که امروزه بسیاری از کشورهای جهان را با نام دانشگاه های معتبرش می شناسند.بنابراین دانشگاه ها نیز باید در این دنیای رقابت علمی در پی افزایش کیفیت علمی و ساختاری خود باشند تا بتوانند اساتید و دانشجویان برتر را جذب کنند که موجب بقا و پیشرفت آنان و کسب جایگاه بهتر برای آنان است.یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاه های ایران ،دانشگاه شهید بهشتی است که بیش از 50 سال از تاسیس آن میگذرد.در این مقاله کوشیده ایم تا برای دانشکده ی مدیریت و حسابداری این دانشگاه،نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید را با استفاده از ماتریس تحلیل و ارزیابیSWOT،شناسایی کرده تا با بررسی و تجزیه و تحلیل این جنبه های درونی و بیرونی و در پی آن با استفاده از ماتریسEFE وIFEبتوانیم استراتژی مناسب برای موفقیت روزافزون این دانشکده را تبیین نماییم تا قادر به ارتقای جایگاه خود در مقایسه با رقبای داخلی و خارجی اش باشد.نتیجه ی حاصل از این رویه که از مقایسه ی شاخص های دانشکده ی مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی با دو دانشگاه تهران و علامه طباطبایی بدست آمد،این بود که این دانشگاه باید از استراتژی st,(تقویت نقاط قوت برای مقابله با تهدیدات بیرونی) استفاده نماید.جامعه این پژوهش متشکل از دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه های شهید بهشتی،علامه طباطبایی و تهران بوده است.
Universities have always had a critical role in different societies since they contribute to scientific development of societies as well as to the increase in the level of people’s social, cultural, and political consciousness. Today, higher education is no longer a luxury, but is a necessity for all the people. Everyone who intends to study at university looks for a high ranking university with research and welfare possibilities. The role of university is so vital that most countries are known mainly because of their reputable universities, so in this scientific and competitive world, universities are to aim at improving their structural and research quality levels to attract talented students and prominent lecturers who can make a better position for them. Since Shahid Beheshti has been one of the best and most valid universities in Iran over the past 50 years, the main aim of this is to present a case study on The Faculty of Management and Accounting in Shahid Beheshti University to provide some efficient strategies using SWOT matrix, EFE and IFE in light of its strengths, weakness, opportunities and threats so as to suggest some ways for the improvement in its quality of education to help it keep its position in this challenging world.