رتبه بندی واحدهای تولیدی چرم از منظر ویژگیهای کارآفرینی کارکنان براساس سیستنم خبرۀ فازی
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارهوشنگ تقی زاده 1 , ناصر تاملی 2
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،گروه مدیریت
2 - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: کار آفرینی, سیستم خبره, مجموعه های فازی, چرم,
چکیده مقاله :
هدف از مقاله حاضر،رتبه بندی واحدهای تولیدی چرم از منظر ویژگیهای کارآفرینی کارکنان آنها است.بر همین اساس،ودلی بر مبنای تئوری مجموعه های فازی برای تعیین نمره کارآفرینی در سازمان از منظر ویژگیهای کارکنان ارائه می شود.این مدل 5 مرحله دارد:در اولین مرحله،متغیرهای ورودی و خروجی مدل بر اساس تئوریهای موجود به دست آمده است.ورودی های این مدل عارتند از:خلاقیت،نوآوری،ریسک پذیری،مسئولیت پذیری و توفیق طلبی.در مرحله دوم،ورودیها و خروجیها پس از افراز بندی،به اعداد فازی تبدیل شده است.در مرحله سوم،قوانین استنتاج که به صورت قوانین اگر-آنگاه است،بر اساس ادبیات موضوع و نظرهای افراد خبره تدوین شده است.در مرحله چهارم،فازی زدایی انجام گرفته و در مرحله پنجم،مدل طراحی شده آزمون شده است.نتیجه آزمون مدل نشان می دهد که مدل ارائه شده اعتبار بالایی دارد.در نهایت،با استفاده از مدل طراحی شده ،نمره کارآفرینی سازمانی برای واحدهای تولیدی چرم محاسبه شده است.جامعه آماری این تحقیق را 11 واحد تولیدی چرم در استان آذربایجان شرقی که 20 پرسنل و بیشتر داشته اند تشکیل داده است.به دلیل محدود بودن جامعه اماری کل جامعه پیمایش شده است.به منظور گرد اوری داده ها از اعضای جامعه اماری،از پرسشنامه استفاده شده که روایی و پایایی آن سنجش و تایید شده است.نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که شرکتهای چرم سازی آیدا،شاهگلی و مرکزی به ترتیب با نمره کارآفرینی 0.626،0.621 و0.604 در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.
The aim of the present study is to rank the leather manufacturing units from the perspective of the entrepreneurship features of the organization's staffs. Accordingly, the present article presents a model based on the theory of the fuzzy sets to determine the entrepreneurship score in the organization from the perspective of the entrepreneurship features of the staffs. This model has five stages. In the first stage, the input and output variables of the model are obtained based on the existing theories. The model inputs consist of creativity, innovation, risk-taking, responsibility and seeking success. In the second stage, inputs and outputs are converted to fuzzy numbers after partitioning. In the third stage, the inference rules, which are in the form of if-and-therefore rules, are edited based on the literature of the topic and comments of the experts. In the fourth stage, defuzzification is done, and in the fifth stage, the designed model is tested. The test results show that the presented model has a high validity. Finally, the score of organizational entrepreneurship for the leather manufacturing units is calculated using the designed model. The sample of the present research is 11 leather manufacturing units in the East Azarbaijan province which has 20 or more employees. Due to the limited number of the population, the total population has been surveyed. In order to collect data, a reliable and valid questionnaire was used. The results indicate that Aida, Shahgoli and Markazi Leather companies are ranked first through third, respectively from the perspective of entrepreneurship scores of 0.621, 0.626, and 0.604.