طراحی الگوی ساختاری تفسیری (ISM) برندینگ در کسب و کار (مورد مطالعه : صنایع پتروشیمی ایران )
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارحامد انوری پور 1 , فرشید نمامیان 2 , ، فخرالدین معروفی نقدهی 3 , فرهاد وفائی 4
1 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران ( نویسنده مسئول).
3 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
4 - استادیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
کلید واژه: رقابت پذیری, کسب و کار, مدلسازی ISM, شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران, طراحی الگوی,
چکیده مقاله :
امروزه با گسترش روند جهانی شدن، افزایش رقابت، ورود شرکتهای مختلف داخلی و خارجی، محصولات متنوع و پیشرفت تکنولوژی، حفظ رضایت و وفاداری مشتری مشکل شده است، یکی از ویژگیهای شرکتهای موفق امروز، برخورداری از قدرت رقابتپذیری است. هدف اصلی پژوهش حاضر مدلسازی ساختاری – تفسیری رقابت پذیری نشان تجاری در صنعت پتروشیمی می باشد. این پژوهش یک پژوهش آمیخته اکتشافی از نوع کیفی - کمی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش شامل اعضای هیات علمی و متخصص در زمینه مدیریت صنعتی، بازاریابی و نشان تجاری ، اساتید آشنا با موضوع پژوهش و مدیران و معاونین با سابقه شرکتهای پتروشیمی کشور می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی تعداد 16 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل پرسنل(مدیران، معاونین و کارشناسان) بخش بازاریابی و فروش شرکتهای پتروشیمی کشور می باشد. برای نمونهگیری نیز با توجه به حجم کم جامعه آماری و احتمال برگشت ناپذیری پرسشنامه ها، از تمام شماری استفاده شده است و همه جامعه در بخش کمی به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است(255=N). ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تحلیل تم و تکنیک دلفی فازی استفاده شده است و در بخش کمی نیز برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک ISM استفاده شده است. در بخش کیفی پژوهش در مجموع 14 متغیر به عنوان عوامل تاثیرگذار بر رقابت پذیری نشان تجاری شناسایی شدند.
Today, with the expansion of globalization, increasing competition, the entry of various domestic and foreign companies, diverse products and advances in technology, maintaining customer satisfaction and loyalty has become difficult. One of the characteristics of successful companies today is competitiveness. The main purpose of this study is structural-interpretive modeling of brand competitiveness in the petrochemical industry. This research is a qualitative-quantitative exploratory mixed research. The statistical population in the qualitative part of the research includes faculty members and experts in the field of industrial management, marketing and branding, professors familiar with the subject of research and managers and deputies with experience in petrochemical companies in the country using 16 snowball sampling method were chosen. In a small part, the statistical population includes personnel (managers, deputies and experts) of the marketing and sales department of the country's petrochemical companies. For sampling, due to the small size of the statistical population and the irreversibility of the questionnaires, the whole number has been used and the whole population has been considered as a sample in a small part (N = 255). The research tool in the qualitative part of the interview is semi-structured and in the quantitative part is a researcher-made questionnaire. For data analysis in the qualitative part, fuzzy Delphi theme and technique analysis has been used and in the quantitative part, ISM technique has been used for data analysis. In the qualitative part of the research, a total of 14 variables were identified as factors affecting the competitiveness of the brand.
_||_