بررسی تاثیر مدیریت استراتژی نوآوری بر عملکرد: نقش میانجیگری تشخیص فرصت کارآفرینانه
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارحجت شمسی 1 , حمید کاکایی 2 , مهدی فتوحی 3 , محمد خضری 4
1 - کارشناسی ارشد بازرگانی واحد گرمسار ، سمنان ، ایران
2 - دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی ، دانشگاه پیام نور البرز ، تهران ، ایران
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب اهنما
کلید واژه: عملکرد, مدیران, شرکتهای دانشبنیان, مدیریت استراتژی نوآوری, تشخیص فرصت کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر مدیریت استراتژی نوآوری بر عملکرد با نقش میانجیگری تشخیص فرصت کارآفرینانه شکل گرفته است. از نظر هدف تحقیقی کاربردی از نظر ماهیت تحقیقی توصیفی پیمایشی و از نظر نوع دادهها تحقیقی کمی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تعداد 220 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران، تعداد 140 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد جمعآوری گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS انجام شده است. نتایج نشان داد که مدیریت استراتژی نوآوری بر عملکرد و تشخیص فرصتهای کارآفرینانه شرکتهای دانشبنیان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تشخیص فرصت کارآفرینانه نیز بر عملکرد شرکتها تاثیرگذار میباشد. نتیجه دیگر نیز حاکی از این است که تشخیص فرصت کارآفرینانه میتواند رابطه بین مدیریت استراتژی نوآوری و عملکرد شرکتهای دانشبنیان را میانجیگری نماید.
The present study aims to investigate the impact of innovation strategy management on performance with the mediating role of entrepreneurial opportunity recognition. In terms of the purpose of applied research, it is a descriptive survey in terms of the nature of the research and quantitative in terms of the type of data. The statistical population of the study includes the 220 managers of knowledge-based companies located in the Science and Technology Park of the University of Tehran, that using stratified random sampling method and Cochran's formula, 140 people were selected as a statistical sample. Data were collected using standard questionnaires. Data analysis was performed using SPSS and PLS software. The results showed that the management of innovation strategy has a positive and significant effect on the performance and recognition of entrepreneurial opportunities of knowledge-based companies. Entrepreneurial opportunity recognition also affects the performance of companies. Another result suggests that entrepreneurial opportunity recognition can mediate the relationship between innovation strategy management and the performance of knowledge-based companies.
_||_