بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و بازاریابی کارآفرینانه بر درآمدزایی اماکن و فضاهای ورزشی در شرایط کرونا (مطالعه موردی: اماکن و فضاهای ورزشی استان تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشمحبوبه نقوی 1 , امیر رضا خادم 2
1 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه هنر، تهران
2 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, کارآفرینی, اماکن ورزشی, درآمدزایی, کرونا,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش؛ بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و بازاریابی کارآفرینانه بر درآمدزایی اماکن و فضاهای ورزشی استان تهران در شرایط کرونا بود. پژوهش با توجه به اهداف تحقیق،کاربردی و برحسب روش، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران باشگاههای تندرستی، بدنسازی، باشگاههای ورزشی آماتور، استخرها و اماکن و فضاهای ورزشی استان تهران میباشند. که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، در بعد سرمایه اجتماعی پرسشنامههای استاندارد ناپید و گاشل (1998)، در بعد بازاریابی کارآفرینانه پرسشنامههای استاندارد بچر و همکاران (2012) و در بعد درآمدزایی پرسـشنامـه محققساخته میباشد. روایی پرسشنامه محققساخته درآمدزایی بر اساس دیدگاه گروهی از متخصصان اقتصادی و بازاریابی ورزشی تایید و پایایی پرسشنامـه بـر مبنای ضریب آلفای کرونباخ محاسبه (853/=α0) گزارش شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و توصیف اطلاعات از نرمافزار 22 Spss و نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد؛ مقدار t بدست آمده در تمامی سازههای مورد مطالعه بالاتر از 96/1 میباشد. لذا مولفههای سرمایه اجتماعی و بازاریابی کارآفرینانه از اهمیت لازم بر درآمدزایی اماکن و فضاهای ورزشی برخوردار هستند. با توجه به نتایج پژوهش؛ در شرایط بحران کرونا استفاده از فناوریهای نوین میتواند نقش مهمی در جهت شناسایی دقیقتر نیازهای مشتریان ایفا نماید. همچنین استفاده از نرم افزارهای ارتباط با مشتری متناسب با نیاز اماکن و فضاهای ورزشی، ایجاد پایگاه دادهای برای حفظ اطلاعات، استفاده از کانالهای ارتباط الکترونیک با مشتریان، از جمله وب سایت و ایمیل و آموزش کارکنان برای استفاده مناسب از فناوریهای نوین جهت ارائه خدمات مناسب و درآمدزایی در اماکن و
Purpose of the research; Investigating the effect of social capital and entrepreneurial marketing on revenue generation of sports venues and spaces in Tehran province was in corona. The research is applied according to the research objectives and descriptive-analytical in terms of method. The statistical population of the study is the managers of health clubs, bodybuilding, amateur sports clubs, swimming pools and sports places and spaces in Tehran province. Which have been selected by available sampling method. Data collection tool, in the social capital dimension of the invisible standard questionnaire and Gashl (1998), In the dimension of entrepreneurial marketing and standard questionnaires of Becherer et al. (2012), And in the income generation dimension, a researcher-made questionnaire is made. The validity of the researcher-made questionnaire in terms of revenue generation based on the views of a group of economists and sports marketing experts has been confirmed and the reliability of the questionnaire has been reported based on Cronbach's alpha coefficient (α0 = 0.853). In order to analyze the data and describe the information, Spss22 software and Smart PLS software were used. The results showed; The value of t obtained in all studied structures is higher than 1.96. Therefore, the components of social capital and entrepreneurial marketing are of great importance on the revenue generation of sports venues and spaces. According to the research results; In times of corona crisis, the use of new technologies can play an important role in more accurately identifying customer needs.
اسدی، حسن؛ فرازیانی، فاتح؛ فراهانی، ابوالفضل؛ یوسفی، حسینعلی (1394). اثرات برون سپاری بر مدیریت اماکن ورزشی از دیدگاه مدیران ورزش. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 2 (1)، 55 – 47.
ایمان پور قاضی جهانی، علی؛ سیدعامیری، میرحسن (1398). ارائۀ مدل و رتبهبندی عوامل استراتژی بازاریابی اماکن ورزشی شمالغرب کشور. نشریه رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 7 (26)، 64 – 55.
جمشیدی، امین؛ حمیدی، مهرزاد؛ خبیری، محمد (1394). تحلیل وضعیت رقابتی صنعت تولید پوشاک ورزشی ایران با استفاده از مدل رقابتی پورتر. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 1 (13)، 115 – 105.
جندقی، غلامرضا؛ قریشی، سرد مهدی؛ احدی شعار، سید مجید (1396). بررسی ابعاد سرمایة اجتماعی و رابطة آن با بازاریابی اخلاقی (مور مطالعه :شعب بانک سپه استان قم ). مدیریت سرمایة اجتماعی، 4(3)، 332 – 309.
خبرگزاری مهر (1399).کرونا جیب فعالان ورزش را خالی کرد/خسارت مالی به باشگاه های ورزشی. برگرفته از:
Retrieved from http://fanni.info/News/30009/6/2/1399
رحیمی، امیر؛ علیدوست قهفرخی، ابراهیم (1397). شناسایی میزان تأثیر بازاریابی کارآفرینانه در ایجاد و ارتقای عملکرد بنگاه های کوچک و متوسط ورزشی. نشریه رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 6 (23)، 31 – 23.
رستمزاده، صادقی؛ عصاری، عباس؛ یاوری، کاظم (1393). اثر سرمایه گذاری دولت در بخش ورزش بر رشد اقتصادی در ایران. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، 4(14)، 210 – 177.
ریزوندی، آیه؛ افروزه، محمدصادق؛ جلیلوند، محمد (1399). شناسایی چالش های کسب و کارهای ورزشی در بحران کو ید -19 و ارائة راهکار. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، 12(61)، 288 – 265.
سلطانی، مصطفی؛ کارگر، غلامعلی؛ کشکر، سارا؛ غفوری، فرزاد (1397). طراحی الگوی درآمدزایی باشگاههای حرفه ای فوتبال ایران. فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، شماره 4 (16)، 55 – 41.
عاملی، سعیدرضا. (1399). سلامت الکترونیک در مقابل کرونا. برگرفته از:
Retrieved from https://www.mehrnews.com/news/4927186/28/2/1399
عباسی، سلیم؛ جلالی فراهانی، مجید؛ علی دوست قهفرخی، ابراهیم (1394). بررسی ارتباط بازاریابی درونی با مشتریگرایی در اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان. 3(10)، 76 – 67.
عباسی، لقمان؛ شریف زاده، محمدشریف؛ عبدالله زاده، غلامحسین؛ محبوبی، محمدرضا (1398). عوامل مؤثر بر بازاریابی جمعی کارآفرینانه در تعاونیهای تولید کشاورزی استان کردستان. نشریه تعاون کشاورزی، 30، 96 -61.
فروغی پور، حمید؛ صابونچی، رضا؛ تیپ، هادی (1390). اماکن ورزشی و بهره وری؛ عوامل مؤثر بر افزایش بهرهوری اماکن، تأسیسات و
تجهیزات ورزشی، نشریۀ رشد آموزش تربیت بدنی، 14 (38)، 15 – 20.
قاسمی، ایرج (1399). پیامدهای کرونا بر شهر و شهرسازی آینده. فصلنامه علمی – تخصصی ارزیابی تاثیرات اجتماعی، 1(2)، 252 – 227.
قلی پور، وحید؛ فراشاد، زارع، شکوفه (1399). بررسی ارتباط متقابل نوآوری سازمانی با کارآفرینی سازمانی و تأثیر آن بر بهبود یادگیری سازمانی. چشم انداز حسابداری و مدیریت،3 (32)، 89 – 66.
معاونت پژوهش های اقتصادی مجلس (1399). فرصت ها و تهدیدهای ویروس کرونا ویروس کرونا برای مشاغل ایرانی. تهران: دفتر: مطالعات اقتصادی.
منتی، حیسن (1399). بررسی اثرات ویروس کرونا – کووید 19 بر اقتصاد جهانی. فصلنامه علمی – تخصصی ارزیابی تاثیرات اجتماعی،163 – 181.
منگلی، نسترن؛ رضائی، روحاله؛ صفا، لیلا (1396). تأثیر عملکرد مشتری بر رابطه بین عملکرد مالی و بازاریابی کارآفرینانه. نشریه علمی – پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، ش 17، 123 – 99.
میرزایی، خلیل (1399). علتها و پیامدهای همهگیری و عالمگیری ویروس کرونا – کوید 19. فصلنامه علمی – تخصصی ارزیابی تاثیرات اجتماعی، شماره دوم، ویژهنامه پیامدهای شیوع ویروس کرونا – کوید 19، 40 – 13.
نصیرزاده، عبدالمهدی؛ رضایی، شمسالدین (1397). ضرورت تجزیه و تحلیل محیطی (SWOT) واگذاری باشگاه های فوتبال ایران (مطالعه موردی: باشگاه های استقلال و پرسپولیس). نشریه پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 1 (25)، 115 – 105.
نظری، شهرام؛ صولتی، نرگس؛ گرامی گنجه، احمد (1398). ارتباط ابعاد بازاریابی کارآفرینانه با عملکرد باشگاه های ورزشی خصوصی شهر تهران. فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره44، 73 – 51.
Alguezaui, S., & Filieri, R. (2010). Investigating the role of social capital in innovation: sparse versus dense network. Journal of Knowledge Management, 14(6), 891-909.
Bai W., Liu R., & Zhou L. (2020). Enhancing the learning advantages of newness: The role of internal social capital in the international performance of young entrepreneurial firms. Journal of International Management, 26 (2), 1- 18.
Butcherer, R., Helms, M., & McDonald, J. (2012). The effect of entrepreneurial marketing on outcome goals in SMEs. New England Journal of Entrepreneurship, 15 (1), 1-12.
Corsini, A., Bisciotti, G. N., Eirale, C., & Volpi, P. (2020). Football cannot restart soon during the COVID-19 emergency! A critical perspective from the Italian experience and a call for action. British Journal of Sports Medicine, 54(20),198 – 211.
Manoli, A. E. (2018). Sport marketing’s past, present and future; an introduction to the special issue on contemporary issues in sports marketing. Juornal strategic Marketing, 26 (1), 1-5.
Morrish, SC., & Jones, R. (2020). Post-disaster business recovery: An entrepreneurial marketing perspective. Journal of Business Research, 113:83-92.
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of management review, 23(2), 242-266.
Nguyen, LT., An, J., & Ngo, LV. (2020). Transforming social capital into performance via entrepreneurial orientation. Australasian Marketing Journal (AMJ), 1 – 9.
Peterson, M. (2020). Modeling country entrepreneurial activity to inform entrepreneurial-marketing research. Journal of Business Research, 1;113,105-16.
Rezvani, M., & Khazaei, M. (2013). Prioritization of entrepreneurial marketing dimensions a case of in higher education institutions by using entropy. International Journal of Information, Business and Management, 5(3), 30.
Smith, D. A., & Lohrke, F. T. (2008). Entrepreneurial network development: Trusting in the process. Journal of Business Research, 61(4), 315-322.
United Nation. (2020). The impact of COVID-19 on sport, physical activity and well-being and its effects on social development. Available at: https://www.un.org/development/desa/dspd/2020/05/covid-19-sport/ (Accessed 5 june 2020).
Webb, T. (2020). The future of officiating: analyzing the impact of COVID-19on referees in world football. Journal of Soccer & Society, 1(22), 12-18.
_||_