طراحی الگوی کارآفرینی گردشگری ورزشی- تفریحی با رویکرد ساختاری تفسیری
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشمحمد مهدی گرزین 1 , پرویز سعیدی 2 , سید محمد رضا حسینی 3 , زین العابدین فلاح 4
1 - دانشجوی دکتری گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - استادیارگروه اقتصاد، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
4 - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
کلید واژه: گردشگری ورزشی, تفریحی, ساختاری تفسیری,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی کارآفرینی گردشگری ورزشی- تفریحی با رویکرد ساختاری- تفسیری در شمال کشور بوده است. روش شناسی: از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش اجرا توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. برای این منظور در گام اول عناصر تشکیل دهنده الگوی توسعه کارآفرینی گردشگری ورزشی- تفریحی از ادبیات نظری (به روش مرور نظامند) شناسایی شد. خروجی این مرحله شناسایی 88 عامل فرعی در قالب 7 عامل اصلی با روش دلفی بود. در گام بعدی به منظور برقراری ارتباط و توالی بین عوامل و ارائه مدل ساختاری شان از روش مدل سازی ساختاری تفسیری با نرم افزار اکسل بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج تحقیق بیانگر آن است که عوامل( فرهنگی، اجتماعی و بازاریابی) در سطح یک و عوامل( اقتصادی، ساختار ورزش، مدیریتی و اجرایی ، فرصتهای کارآفرینانه) در سطح دو قرار دارند. نتیجه گیری: در نهایت می توان گفت زیربنای الگوی کارآفرینی گردشگری ورزشی- تفریحی، عوامل( اقتصادی، ساختار ورزش، مدیریتی و اجرایی ، فرصتهای کارآفرینانه) می باشند.
AbstractObjective: The present study sought to design a model of entrepreneurship, sports tourism, recreation with a structural-interpretive approach in the north of the country.Methodology: In terms of applied purpose and in terms of implementation method is descriptive-survey and correlational. For this purpose, in the first step, the constituent elements of the model of "development, entrepreneurship, sports tourism"-recreation from the theoretical literature (by systematic review method) were identified. The output of this step was to identify 88 sub-factors in the form of 7 main factors by Delphi method. In the next step, in order to establish the relationship and sequence between the factors and present their structural model, the method of interpretive structural modeling with Excel software was used.Findings: The results indicate that the factors (cultural, social and marketing) are at level one and the factors (economic, sports structure, management and executive, entrepreneurial opportunities) are at level two.Conclusion: Finally, it can be said that the basis of the entrepreneurial model of sports-recreational tourism are factors (economic, sports structure, management and executive, entrepreneurial opportunities).
منابع
امینی ، علیرضا، خوش سپهر ، زهرا و یوسفی ، زیبا.(1398). شناسایی عوامل پیشبرنده و بازدارنده توسعه گردشگری ورزشی در حوزه کارکردی دولت (مورد مطالعه: وزارت ورزش و جوانان) . مطالعات مدیریت دولتی ایران، 2(4):90-69.
بیات ، حسین، سیدعامری ، میرحسن، حسین پور ، اسکندر و فتحی کجل، فاروق.(1392). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ناشی از برگزاری رویدادهای ورزشی ملی از دیدگاه دست اندرکاران ورزشی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران،5(2):82-73.
توکلی انگوت، سخاوت و آقایی، نجف.(1397). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی (نمونه موردی، استان آذربایجان شرقی ). اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین.
خطاط نژاد، حدیث.(1395). شناسایی و اولویت بندی فرصت های سرمایه گذاری و کارآفرینی در حوزه گردشگری ورزشی استان تهران. همایش ملی تحولات علوم ورزشی در حوزه، سلامت، پیشگیری و قهرمانی.
درودی، هما و حسنی، حمید.(1394). بررسی عوامل موثر در گسترش گردشگری ورزشی (مطالعه موردی: گردشگران شرکت کننده در رویدادهای ورزشی در استان زنجان) . مطالعات راهبردی ورزش و جوانان،14(30):24-1
دستوم، صلاح و سوادی،مهدی.(1396). طراحی چارچوب توسعه کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزشی. جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای)، 7(2):285-269.
رحیمی، محمد و همکاران.(1395). ارائة مدل توسعۀ گردشگری ورزشی در رویدادهای بینالمللی ورزشی ایران در رشتۀ والیبال. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4(13):47-35.
عابدی سماکوش ، محبوبه، فرزان ، فرزام، دوستی، مرتضی.(1398). بررسی عوامل موثر در جذب گردشگران ورزشی فعال به گردشگری ساحلی دریای خزر. علوم و فنون دریایی، 18(3):74-61.
عاشوری، تقی و همکاران.(1399). فرصتهای کارآفرینانه گردشگری ورزشی براساس اقلیم جغرافیایی ایران . نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی،21(64).
غایب زاده، شهروز و همکاران.(1392). شناسایی عوامل موثر بر توسعه و گسترش گردشگری ورزشی در بین زنان. اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار.
غفوری، فرزاد، هنرور ، افشار و نعمتپور، رفیعه.(1392). عوامل موثر در توسعۀ گردشگری ورزشهای آبی در شهرهای ساحلی مازندران. مدیریت و توسعه ورزش،2(2):30-19.
فراهانی ، ابوالفضل، اسلامی ، صدیقه و پورسلطان زرندی، حسین.(1396). اولویتبندی سهم عوامل توسعه صنعت گردشگری ورزشی در اشتغالزایی از دیدگاه کارشناسان و محققان. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(2):113-107.
قزلسفلو ، حمیدرضا و رضوی، سید محمدحسین.(1398). تعیین الگوی عوامل موثر بر توسعه پایدار گردشگری ورزشهای سنتی (مطالعه موردی: جشنواره کبدی سرخنکلاته، اسب ترکمن و کشتی سنتی آلیش وگورش) . مطالعات مدیریت ورزشی،1(1).
کاظمی، رضامحمد، پوریز، مهناز، درویش زاده، بتول.(1398). تبیین فرصتهای کارآفرینانهی گردشگری ورزشی (مطالعه موردی: شهرستان دزفول) . پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی،8(3):146-129.
کریمی ، جواد، سلطانیان ، لیلا و بجانی، ابوالفضل.(1399). طراحی مدل توسعة گردشگری ماجراجویانة ورزشی براساس نظریة دادهبنیاد. مطالعات مدیریت ورزشی، 12(60):82-61.
کشاورز، لقمان، فراهانی ، ابوالفضل، موسوی جهرمی ، یگانه و فرازیانی، فاتح.(1394). عوامل تاثیر گذار بر رفتار بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در ورزش حرفه ای و ارائه الگو. مدیریت رفتار سازمانی در ورزش،2(4):56-45.
کلهری، پیمان و ورمزیار، هادی.(1397). اولویت بندی مولفه های کارآفرینی در حوزه گردشگری ورزشی شهر همدان. چهارمین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران.
کیانی سلمی ، صدیقه و یگانه، پریسا.(1395). شناسایی عوامل موثر و اولویت بندی فعالیت های گردشگری ورزشی با استفاده از فنون تصمیم گیری چند معیاره (نمونه موردی: استان چهارمحال و بختیاری) . گردشگری و توسعه، 5(2):114-104.
گل زاده ، ملیحه و میرآبادی، مصطفی.(1398). تحلیلی بر وضعیت گردشگری ورزشی و عوامل موثر بر توسعه آن با تاکید بر بازی های بومی و محلی (نمونه موردی: شهرستان تبریز) . جغرافیا و برنامه ریزی، 23(67):307-287.
محرم زاده ، مهرداد و ایمان زاده، مسعود.(1398). بررسی راهکارهای توسعه گردشگری ورزشی ماجراجویانه در استان اردبیل. مدیریت و توسعه ورزش، 8(4):17-2.
محمدی، مهرنوش و نظری، رسول.(1394). ارائه مدل نقش گردشگری ورزشی برتوسعه کارآفرینی شهر اصفهان.همایش بین المللی یافته های نوین پژوهشی در علوم ورزشی..
محمد کاظمی، رضا، پوریز، مهناز و درویش زاده، بتول.(1398). تبیین فرصتهای کارآفرینانهی گردشگری ورزشی (مطالعه موردی: شهرستان دزفول). پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی،8(3):146-129.
معین فرد ، محمدرضا، شوشی نسب ، پروین و کاظم نژاد، انوشیروان.(1393). راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی تفریحی در ایران. مجله مدیریت و توسعه ورزش،3(2):17-1.
هنری ، حبیب و مندعلی زاده، زینب.(1392). چارچوب تبیین و تدوین بیانیة مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور از دیدگاه صاحبنظران ورزشی. پژوهش های کاربردی در مدیریت وزرشی،2(1):61-49.
هنری، حبیب.(1390). نقش گردشگری ورزشی در اشتغال و درآمدزایی از دیدگاه گردشگران، مدیران و ذی نفعان.پژوهشه ای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش،8(1):103-95.
نوبخت، فرزاد و همکاران.(1393). بررسی عوامل موثر در توسعه گردشگری ورزشی استان اردبیل و ارائه راهکارهای اجرائی. علوم ورزش،6(13):123-103.
-Faisal, M. Banwet, D.K. and Shankar, R. (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers, Business Process Management, 12(4), 535-552.
-Kester, J. and Croce, V. (2016), Study and Prioritization of Sport Tourism Attractions in Indi?, in Blanke, J. and Chiesa, T. (Eds), The Travel and Tourism Competitiveness Report 2011, World Economic Forum, Geneva, pp. 35-43.
- Mihalic, T. (2015), Designing the framework for entrepreneurship development in the sport tourism industry, in Tisdell, C. (Ed.), Handbook of Tourism Economics: Analysis, New Applications and Case Studies, World Scientific Publication, Hackensack, NJ, 644-682.
-Monika Dhochak, Anil Kumar Sharma, (2016) Identification and prioritization of factors affecting venture capitalists’ investment decision-making process: An analytical hierarchal process (AHP) approach, Journal of Small Business and Enterprise Development, 23(4):964-983.
- Raghu,A.(2015). A Critical Research on factors affecting sports tourism in India, IJARIIE,1(5):1026-1031.
-Sushila Devi Rajaratnam, Vikneswaran Nair, Saeed Pahlevan Sharif, Uma Thevi Munikrishnan, (2015) Prioritizing the contribution of sport tourism development factors to job creation from the viewpoint of experts and researchers, Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 7(5):463-477.
- Warfield, J. W. (1974). Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1), 51-81.
_||_
پ
-Faisal, M. Banwet, D.K. and Shankar, R. (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers, Business Process Management, 12(4), 535-552.
-Kester, J. and Croce, V. (2016), Study and Prioritization of Sport Tourism Attractions in Indi?, in Blanke, J. and Chiesa, T. (Eds), The Travel and Tourism Competitiveness Report 2011, World Economic Forum, Geneva, pp. 35-43.
- Mihalic, T. (2015), Designing the framework for entrepreneurship development in the sport tourism industry, in Tisdell, C. (Ed.), Handbook of Tourism Economics: Analysis, New Applications and Case Studies, World Scientific Publication, Hackensack, NJ, 644-682.
-Monika Dhochak, Anil Kumar Sharma, (2016) Identification and prioritization of factors affecting venture capitalists’ investment decision-making process: An analytical hierarchal process (AHP) approach, Journal of Small Business and Enterprise Development, 23(4):964-983.
- Raghu,A.(2015). A Critical Research on factors affecting sports tourism in India, IJARIIE,1(5):1026-1031.
-Sushila Devi Rajaratnam, Vikneswaran Nair, Saeed Pahlevan Sharif, Uma Thevi Munikrishnan, (2015) Prioritizing the contribution of sport tourism development factors to job creation from the viewpoint of experts and researchers, Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 7(5):463-477.
- Warfield, J. W. (1974). Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1), 51-81.