تاثیر پاسخگویی مدیران بر رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی منطقه سیستان
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشسیدمحمد حسین حسینی روش 1 , حمید اکاتی 2
1 - استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاداسلامی واحدزابل
2 - استادیار دانشگاه ازاداسلامی زابل
کلید واژه: رضایت شغلی, پاسخگویی, سیستان, دبیران تربیت بدنی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر پاسخگویی مدیران بر رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی منطقه سیستان انجام گرفت. روش تحقیق این پژوهش توصیفی و از آنجا که به جمعآوری اطلاعات مربوط به ویژگیهای جمعیتشناختی و توصیف وضعیت موجود میپردازد، از نوع پیمایشی و از طرفی با توجه به اهداف تحقیق به سنجش رابطه میان متغیرها میپردازد، از نوع همبستگی است. در دستهبندی تحقیقات بر حسب هدف، این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی جای میگیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه سیستان به تعداد 250 نفر میباشد. نمونه آماری به شیوه تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 151 نفر تعیین گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد پاسخگویی باونز (2005) و رضایت شغلی هرزبرگ (2007) استفاده شد، در نهایت با توجه به نرمال بودن دادهها؛ فرضیههای تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج فرضیهها نشان داد که پاسخگویی و مولفههای آن (پاسخگویی سازمانی، پاسخگویی حرفهای، پاسخگویی قانونی و پاسخگویی سیاسی) بر رضایت شغلی تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیر پاسخگویی حدود 59 درصد از تغییرات رضایت شغلی را پیشبینی می-کنند. همچنین مولفههای پاسخگویی جمعاً حدود 43 درصد از تغییرات رضایت شغلی را پیشبینی میکنند.
The aim of this study was to investigate the effect of managers' accountability on job satisfaction of physical education teachers in Sistan region. The research method of this research is descriptive and since it collects information about demographic characteristics and describes the current situation, it is of a survey type and on the other hand, according to the objectives of the research, it measures the relationship between variables. It is of the correlation type. In categorizing research by purpose, this research falls into the category of applied research. The statistical population of this study includes all physical education teachers in Sistan region with 250 people. The statistical sample was determined by simple random sampling using Cochran's formula of 151 people. To collect the data, the standard questionnaires of responses of Bowens (2005) and job satisfaction of Herzberg (2007) were used. Finally, due to the normality of the data; The research hypotheses were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis by SPSS software version 23. The results of the hypotheses showed that accountability and its components (organizational accountability, professional accountability, legal accountability and political accountability) have a positive and significant effect on job satisfaction. Regression results showed that the response variable predicts about 59% of job satisfaction changes. Also, the components of accountability together predict about 43% of job satisfaction changes.
منابع
امین بیدختی، علی اکبر و صالح پور، معصومه (1396). رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش، دوماهنامه دانشور رفتار، دوره جدید، سال چهاردهم، شماره26، صص31-38.
تقوی رمضانی، فاطمه (1394). رابطه چابکی سازمانی و رضایت شغلی، اولین کنفرانس بین المللی علوم انسانی با رویکرد بومی اسلامی - و با تاکید بر پژوهش های نوین، ساری، بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان مازندران، شرکت علمی پژوهشی و مشاوره ای آیندهساز.
تیمور نژاد، کاوه. (1393). نظام پاسخگویی در شهرداری تهران: پژوهشی پیرامون چگونگی ارائه خدمات شهری و رضایت شهروندان، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی .
جهانی، سجاد؛ حسنی، محمد و قاسمزاده، ابوالفضل (1394). نقش پاسخگویی بر رضایت و عملکرد شغلی: آزمون اثر میانجی رفتار شهروندی و شهرت. فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، سال اول، شماره 3.
خزعلی، انسیه و جووری، بهنوش (1394). بررسی رضایت شغلی کارکنان از سبک رهبری مدیران (مطالعه موردی: کارکنان زن دانشگاه الزهرا). مطالعات زن و خانواده، دوره 3، شماره 1، صص 111-126.
رابینز اس پی، ۱۳۸۷، تئوری سازمان ساختار و طرح سازمانی، ترجمه س م الوانی، ح دانایی فرد تهران: انتشارات صفار .
رجب بیگی، مجتبی، مجید امینی و بامداد پرتوی و ناهید قنبرزاده علمداری (1395). سنجش رضایت شغلی منابع انسانی در بخش دولتی و عوامل موثر بر آن، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 10، شماره 1، صص111-129.
عزیزیان کهن، نسرین و ابوالفضل فراهانی (1396). تدوین مدل ارتباطی سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشکده های تربیت بدنی ایران، سومین همایش ملی علوم و فناوری های نوین ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
فقیهی م. ۱۳۹۲ ، رابطه هوش اخلاقی با مسئولیت پذیری و حمایت اجتماعی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت . پایان نامه کاشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی مرودشت .
قلیزاده، محمدرضا؛ فانی، علی اصغر و احمدوند، علی محمد (1389). بررسی تاثیر سبکهای رهبری بر رضایت شغلی کارکنان نیروی انتظامی. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 28، صص 45-29.
کلدی، علیرضا و عسگری، گیتا (1392). بررسی میزان رضایت شغلی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال33، شماره1، صص103-120.
مصباحی جهرمی، نگارالسادات و اسکندرپور، بهروز (1393). بررسی رابطه ابعاد چابکی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان (مطالعه موردی: شرکت بیمه دانا در استان آذربایجان شرقی). اولین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی، اردبیل، موسسه پیشگامان فرهیختگان فرهنگ و اندیشه ولیعصر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل.
مهدیان، سیدداوود و کتایون پورمهدی (1396). بررسی تاثیر رضایت شغلی کارکنان بر چابکی سازمانی در شرکت مخابرات ایران، اولین کنفرانس ملی پژوهش های نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی، شیراز، دانشگاه علمی کاربردی شوشتر.
نامداری، اسما و قنبر امیرنژاد (1395). بررسی تاثیر چابکی سازمانی و مدیریت دانش بر رضایت شغلی کارکنان شرکت توزیع نیروی برق اهواز، ششمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، تهران، شرکت ارتباط ارغوان ایرانیان.
نوذرپور، یونس؛ کامران بهادری بیرگانی؛ عماد جلیلی پالندی و امین درویشی (1396). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی کارکنان زندان های استان خوزستان، هشتمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و پنجمین اجتماعی با رضایت شغلی کارکنان زندان های استان خوزستان، هشتمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و پنجمین.
نوربخش، مهوش و علیزاده، محمود (1393). بررسی رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان اهواز، حرکت، شماره22، صص171-189.
هیوز. ۱۳۹۰. مدیریت دولتی نوین، ترجمه سید مهدی الوانی و همکاران، چاپ دهم، تهران، مروارید .
الوانی س م. دانایی فرد ح. ۱۳۸۰. مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، دانش مدیریت، شماره ۵۵، انتشارات دانشگاه .
Acoin P, Heintzman R. 2015. The dialectics of accountability for performance in public management reform, international review of administrative sciences, 66, pp:45-55.
Borba m 2002 Building moral intelligence the seven essential Clarken rh.2009. moral intelligence in the schools of education.
Bovens, M. (2015). Public Accountability. In E. Ferlie, L. Lynne, & C. Pollitt (eds.). The Oxford Handbook of Public Management (pp. 182–208). Oxford: Oxford University Press.
Breaux, D.M., Munyon, T.P., Hochwarter, W.A., & Ferris, G.R. (2019). Politics as moderator of the accountability job satisfaction Relationship: Evidence Across three studies, Journal of Management, Vol. 35, pp. 307-326.
Buckly mrd, Beu d Frink dd. 2001. Ethical issues in human resources sestems. Human resource management review-11:11-29.
Clarkenrh. 2009. Moral intelligence in the scools. School of education - northern Michigan university. PP 1-7.
Cutt J. Murry V. 2012. Accountability and effectiveness evaluation in non-profit organization, Routledge is an imprint of Tylor, Francis group.
Denhart, R.B, (2003); Theories of Public Organiza on; 3"ed, Harcourt Brace College Publishers. Dill, D. (1999); "Academic accountability and university adaption: The architecture of an academic learning organization". 127-154
Donaldson, Davis k. 1990. Business ethics, management decision. 28:23-34.
Dustin, Thorn. (2010). Perceptions of organizational justice, job satisfaction, and organizational commitment in intercollegiate athletics: A study of NCAA men's sport coaches. Available In Proquest site.
Ebrahim, A. (2015); Accountability Myopia: Losing Sight of Organiza onal Learning; Association for Research on Nonprofit Organizations and Voluntary Action; vol. 34, no. 1, March; 5 - 7.
Frink, D.D., Hall, A.T., Perryman, A.A., Ranft, A.L., Hochwarter, W.A., and Ferris, G.R. (2018). A meso-level theory of accountability in organizations. Research in personnel and human resources management. Vol. 27. PP. 177-245.
Hall, A.T., Royle, M.T., Brymer, R.A., Perrewe, P.L., Ferris, G.R., & Hochwarter, W.A. (2016). Relationship between felt accountability as a stressor and strain reactions: the neutralizing role of autonomy across two studies. Journal of Occupational Health Psychology, Vol. 11. PP. 87-99.
Hughes, O. E, (2013). Public Management and Administra ve: an introduction, Mc Millian.
Islam, T., Khan, S.R. Ahmad, N.U.B., Ali, G., Ahmed, I. & Bowra, Z.A.(2014) Turnover Intentions: The influence of perceived organizational support and organizational commitment. 13th International Educational Technology Conference, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103: 1238–1242.
Jeon, D.A. (2019). Service brand identity: definition, measurement, dimensionality and influence on brand performance. (PhD thesis). University of Birmingham Research Archive.
Katzenbach J. R. A. 1993. Completely integrated program for creating and maintaining organizational success, Summer.
Lathan GP, Locke A. 1978. Goal setting- A Motivational technique that works. Organizational Dynamics. Autumn
Lennick d, Kiel f. 2005. Moral intelligence : thekey to enhan cing business performance & leadership.
Lou hc, Idris ma. 2001. The soft foundation of the critical success factors on TQM implementation in Malaysia . the TQM magazine. 1:51-62.
Macgile b, Meers k, Reed j. 2014. The intelligent school second edition . londen SAG publications.
Manallack 5. 2016. Ethics success and leadership. public relations and financialcommunication .64 Tennyson st elwood VIC 3184.P2.
Miler LM. 2013. From Management to Leadership (IrannajhadParizi M, Trans.). Tehran: Nashr-E Modiran.
Moghali, F (2003). Transformational leadership and job satisfaction. Journal of Nursing Management, 26(2): 64-79.
Narraez d. 2010. The emotional foundations of high Moral intelligence. New directions for child and adolescent development. 276:77-94.
Romzek, B.S. (2010); "Dynamics of Public Sector Accountability in an Era of Reform"; International Review of Administra ve Sciences, vol. Issue 1.
Schein, ed gar h. 1980. Organizational psychology. 3° ed. Englewood cliffs. New Hersey Prentice-all.
_||_