رتبهبندی عوامل شکلگیری رؤیاپردازی مطلوب مدیران سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد ترکیبی دیمتل و تحلیل شبکهای
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشغلامرضا امانی شلمزاری 1 , پریوش نوربخش 2 , علی زارعی 3 , مهوش نوربخش 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استاد گروه تربیت بدنی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استاد، گروه تربیت بدنی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: خلاقیت, مدیر, رؤیاپردازی, سازمانهای ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش رتبه بندی عوامل شکل گیری رؤیاپردازی مطلوب مدیران سازمان های ورزشی با استفاده از رویکرد ترکیبی دیمتل و تحلیل شبکه ای می باشد. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعة آماری شامل نخبگان در حوزة پژوهش بودند که بدین منظور تعداد 13 نفر بر حسب روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه مشخص گردیدند. این افراد در بخش های کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامة محقق ساخته و مصاحبة نیمه ساختاریافته بود. روایی پرسشنامه با توجه به نظر خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش محاسبةآلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (83/0= α). در قسمت تجزیه و تحلیل کمی پژوهش، از روش دیمتل و همچنین روش تحلیل شبکه ای استفاده شد. کلیة فرآیند تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در نرم افزار سوپردسیژن انجام شد. نتایج نشان داد که هشت عامل شامل هدف گذاری مناسب، قدرت تجسم، کنترل احساسات، شناخت محیط، تسلط بر قوانین، ارزش ها و استانداردها، عملیاتی نمودن اهداف، شناخت فرصت های جدید و توان مدیریتی شناسایی گردید. نتایج همچنین نشان داد که عامل تسلط بر قوانین، ارز ها و استانداردها با وزن 237/0 مهم ترین عامل شکل گیری رؤیاپردازی مطلوب مدیران سازمان های ورزشی مشخص گردید.
انوری, س.، نیکی، ح. (۱۳۹۵). نقش عوامل روانشناختی فردی در تصمیمات سرمایه گذاران مطالعه موردی: سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار استان البرز، اولین همایش ملی رویکردهای نوین در حسابداری و مدیریت، میانه، دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، 9-1.
دولتمند, ح.، ذبیحی، م.، محب راد، ع. (۱۳۹۳). آینده پژوهی در مدیریت استراتژیک و الزامی برای توسعه پایدار مدیریت، همایش بین المللی مدیریت، تهران، موسسه سفیران فرهنگی مبین، 7-1.
عیدی، ح.، رمضانی نژاد، ر.،؛ یوسفی، ب.، سجادی، ن.، ملک خلاق، ا. (1390). طرّاحی مدل اثربخشی سازمانی فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد ارزشهای رقابتی، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی،سال 7، شماره14،پاییز و زمستان 30-15.
غفوری, ز. (1390). مدیریت تصویر پردازی نگرشی نوین در علم رفتار سازمانی، همایش ملی رفتار سازمانی در پرستاری، شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان، 7-1.
محمدبیگلو, پ.، بوداغ، م. (۱۳۹۶). نقش معماری در تسهیل اثربخشی خیال پردازی، کنجکاوی، بازی و مشارکت در پیشرفت خلاقیت کودکان،سومین کنفرانس سالانه پژوهش های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، شیراز، موسسه معماری و شهرسازی سفیران راه مهرازی، 8-1.
میرفخرالدینی، ح.، پیمان فر، ح.، خطیبی، ع.،؛ علیمحمدی، ح. (1392)؛ ارزیابی عملکرد سازمان های ورزشی با استفاده از مدل منسجم BSC-TOPSIS(مطالعه موردی: اداره کل تربیت بدنی استان یزد)؛ مدیریت ورزشی، شماره 16؛ بهار، 96-77.
Akhmetshin, E., Morozov, I., Pavlyuk, A., Yumashev, A., Yumasheva, N., & Gubarkov, S. (2018). Motivation of personnel in an innovative business climate. European Research Studies Journal, 21(1), 352-361.
Armstrong, K. L. (2002). Race and Sport Consumption Motivations: A Preliminary Investigation of a Black Consumers' Sport Motivation Scale. Journal of Sport Behavior, 25(4). 1-9.
Chan, H. Y. (2018). Effective countertransference management through experiential learning-informed dream interpretation in Chinese Novices (Doctoral dissertation, California Southern University, 1-150.
Desmond, J. (2013). Organization of dreams: the dream of organization–dreaming organization. Journal of Organizational Change Management, 26(4), 654-669.
Elmholdt, K. T., & Nielsen, J. (2017). Dreaming together of the good organization: Understanding the “Prosumption” of Management Fashion through Consultant-Client interaction. In EGOS 2017--33rd Colloquium.1-39.
Geraldi, J. G., Turner, J. R., Maylor, H., Söderholm, A., Hobday, M., & Brady, T. (2008). Innovation in project management: Voices of researchers. International Journal of Project Management, 26(5), 586-589.
Iwamoto, T. (2016). Dream-based social innovation. In 2016 Portland International Conference on Management of Engineering and Technology (PICMET), 236-242.
Jennings, J. E., Jennings, P. D., & Sharifian, M. (2016). Living the dream? Assessing the “entrepreneurship as emancipation” perspective in a developed region. Entrepreneurship Theory and Practice, 40(1), 81-110.
Kim, K. C., Lee, S. S., Almacen, J., Enriquez, J. L., & Lynn, H. G. (2016). The dreaming-sharing-excitement Model of K-Management and K-Entrepreneurship. Korea Business Review, 20(2), 1-32.
Lawrence, W. G. (2018). Social dreaming as a tool of consultancy and action research. In Social dreaming, 9, 1-18.
Massa, S., & Testa, S. (2008). Innovation and SMEs: Misaligned perspectives and goals among entrepreneurs, academics, and policy makers. Technovation, 28(7), 393-407.
Salo, A. K. (2018). Dreaming of a ledger‐free, globally connected wealth management industry. The Wealth Tech Book: The Fin Tech Handbook for Investors, Entrepreneurs and Finance Visionaries, 173-176.
Sullivan, J., Chadwick, S., & Gow, M. (2019). China’s football dream: Sport, citizenship, symbolic power, and civic spaces. Journal of Sport and Social Issues, 43(6), 493-514.
Wagstaff, C. R., Fletcher, D., & Hanton, S. (2012). Exploring emotion abilities and regulation strategies in sport organizations. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 1(4), 268-282.
Wann, D. L. (1995). Preliminary validation of the sport fan motivation scale. Journal of Sport and Social issues, 19(4), 377-396.