تبیین جایگاه رنگ بهعنوان مؤلفه مؤثر در طراحی فضاهای مهدکودکها در راستای ارتقای خلاقیت کودکان
محورهای موضوعی : روانشناسی محیطیعطیه ابتکار 1 , هانیه فدایی تمیجانی 2
1 - گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: خلاقیت, رنگ, کودک, روانشناسی محیط, مهدکودک,
چکیده مقاله :
سرآغاز پرورش بسیاری از توانمندی های انسان، دوران اولیه زندگی اوست. در همین مقطع است که پرورش بسیاری از ابعاد انسان از جمله خلاقیت نیز شکل می گیرد. نظر به اینکه در سنین مهدکودک خیال پردازی در کودک جنبه ی عملی پیدا می کند، طراحی فضاهای مناسب کودکان مانند مهد کودک ها از آن حیث اهمیت دارد که در طول سال های کودکی، وی از محیط تاثیر بیشتری می گیرد. و از سویی می توان با استفاده ی مناسب از فاکتورهای محیطی مانند رنگ، طراحی مهدکودک ها به عنوان فضای کودکان را به شکل مطلوب به انجام رساند. هدف این پژوهش، طراحی مبتنی بر توجه به خلاقیت کودکان در مهد کودک ها و مراکز نگهداری کودکان و یافتن ارتباط میان رنگ با خلاقیت کودکان بوده تا بتوان با بکارگیری ایده های حاصل در طراحی فضاها و تأثیرات رنگ بر کودکان، انگیزش و قدرت خلاقیت آن ها را ارتقاء داد. روش تحقیق این پژوهش از نوع کیفی به شیوه پیمایشی با جامعه آماری تعداد 120 نفر از کودکان 2-5 سال می باشد که از شش مهدکودک در شهر تهران به طور تصادفی انتخاب شده اند. جمع آوری داده ها بوسیله تحلیل مطالعات نمونه های موردی موفق از مهدکودک هایی در ایران و دیگر کشورها و پرسش نامه های تصویری برای کودکان حاصل می شود. یافته ها حاکی از آن است که رنگ از جمله پارامترهای موثر در پرورش خلاقیت کودکان بوده که استفاده منطقی از آن در فضای مهدکودک ها می تواند بستری مناسب جهت دستیابی خلاقیت آنهارا فراهم آورد.