بررسی تأثیر مدیریت جهادی مدارس در تقویت رفتارهای دینی دانش آموزان منطقه 5 آموزش و پرورش تهران
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریت
1 - کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: آموزش و پرورش, مدیریت جهادی, رفتارهای دینی, منطقه 5 آموزش و پرورش تهران,
چکیده مقاله :
این تحقیق در راستای بررسی تأثیر مدیریت جهادی مدارس در تقویت رفتارهای دینی دانش آموزان منطقه 5 آموزش و پرورش تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه دانش آموزان منطقه 5 آموزش و پرورش تهران میباشند که تعداد آنها حدوداً 2500 نفر میباشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده میباشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان(تعداد 330 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بعد و 32 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف دادهها در دو بخش متغیرهای زمینهای و متغیرهای اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیهها از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. با توجه به دادههای تحقیق میتوان گفت، مدیریت جهادی مدارس در تقویت رفتارهای دینی دانش آموزان منطقه 5 آموزش و پرورش تهران اثر مثبت و معنی داری دارد.
The aim of the current applied, descriptive and correlational study was to investigate the impact of Jehadi Manegement on religious behaviors of students in Tehran education era 5. The research population comprised 2500 students in Tehran Education era 5 out of whom a sample 330 was randomly selected, based on Morgan Table, to participate in the study. The research data were collected using a researcher-made five-point level Likert scale questionnaire comprising 3 factors and 28 items tapping the participants’ responses were. Therefore, 330 questionnaires were distributed among members of the target population. Having distributed and collected the questionnaires, we analyzed descriptively and inferentially. Descriptively, features like absolute and relative frequency, mean, standard deviation and variance of background and main variables were estimated. Inferentially, correlational tests, multiple regression and F-Test used indicated that Jehadi Manegement had a significant effect on religious behaviors of students in Tehran education era.
امام خمینی، (1361) در جست و جوى راه از کلام امام: از بیانات و اعلامیههای امام خمینی، تهران، امیرکبیر،.
امام خمینی، (1372) صحیفه نور، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،.
احمدی، حمید. (1388) بنیادهای هویت ملی ایرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
احمدی، حمید. (1384) «هویت ملی ایرانی در گسترهی تاریخ»، در آمدی بر فرهنگ و هویت ایرانی، به کوشش مریم صنیع آلجلال، تهران: موسسه مطالعات ملی
امید، مسعود (1384). نظری به زندگی و برخی آرای علامه طباطبایی، تهران: نشر سروش
آرون، ریمون (1386). مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
آزاد ارمکی، تقی. (1386) فرهنگ و هویت ایرانی و جهانیشدن، تهران: تمدن ایرانی.
آزاد ارمکی، تقی؛ اعتمادی فرد، مهدی (1389). پایگاه خانوادگی، سنخهای دینداری و کیفیت ارزشهای مذهبی در ایران، پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه (جوان و مناسبات نسلی)، شماره 4
بوداقی، حسین و شادی، سمیرا (1393)، ابعاد، شاخصها و مؤلفههای مدیریت جهادی در فرهنگ غدیر، تهران: سومین همایش بین المللی فرهنگ غدیر الگوی مدیریت جهادی.
پالوج، مجتبی و نقی پور فر، ولی اله (1386) نقش فرهنگ و مدیریت جهادی در تقویت و توسعه سرمایههای اجتماعی و مشارکت مردمی
پویافر، محمدرضا؛ سراج زاده، حسین (1388). سنجش دینداری با استفاده از رهیافت بومی، فصلنامه تحقیقات علوم اجتماعی ایران، سال 1، شماره 2
دانیالی، تهمینه و موسوی، فروغ السادات (1386)، «شناخت و تبیین مبانی و رویکردهای فرهنگی و مدیریت جهادی»، تهران: همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی.
دانیالی، تهمینه و موسوی، فروغ السادات (1386)، شناخت و تبیین مبانی و رویکردهای فرهنگی و مدیریت جهادی، تهران: همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی.
رابرتسون، رونالد: 1380. جهانی شدن، ترجمه کمال پولادی، نشر ثالث،
راغب اصفهانی (1363)، «مفردات الفاظ القرآن»، المکتبة المرتضویة،
رضائیان، علی (1393)، مبانی سازمان و مدیریت، انتشارات سمت
سراج زاده، حسین (1383). بررسی تعریف عملیاتی دین داری در پژوهشهای اجتماعی، چالشهای دین و مدرنیته، تهران: انتشارات طرح نو
شجاعی زند، علیرضا (1384). مدلی برای سنجش دین داری در ایران، فصلنامه جامعه شناسی ایران، سال 6، شماره 1
علاقه بند، علی، ضرورت و اهمیت توجه به مدیریت آموزشی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 4، نشریه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سال 1364، ص 12-10.
گنجی، محمد (1383). تبیین وضعیت دینداری دانشجویان دانشگاه اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان
مشایخی، کریم؛ تاج آبادی، رضا و مرادی نژاد، امیر (1388)، «نقش فرهنگ جهادی در پیشگیری از بروز فساد اداری»، تهران: دفتر نشر وزارت جهاد کشاورزی، دفتر نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی.
مطهری، مرتضی، 1383، مجموعه آثار، چ یازدهم، قم، صدرا.
ملک مدنی، اشرف (1356)، «فرهنگ لغات و اصطلاحات علوم اداری و مدیریت»، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی
ممشلو، علی و نریمانی، محمد،1395، نقش آموزش و پرورش در تقویت و انتقال ارزشها، همایش بین المللی افقهای نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و آسیبهای اجتماعی، تهران،،،https://civilica.com/doc/609965
مهدی زاده، محمد (1385). رهیافتی انتقادی به فرهنگ و جامعه نو، مجله رسانه، شماره 1
Hill, P & Houd, R (1999). Measure of Religiosity, Religious Education Press
_||_