بررسی تأثیر بازآفرینی شغلی بر رفتار نوآورانه کارکنان با توجه به نقش میانجی خودکارآمدی ادراک شده در سازمان تأمین اجتماعی شهرستان شیراز
محورهای موضوعی :
مطالعات رفتاری در مدیریت
مهرزاد سرفرازی
1
,
وحید قلی پور
2
1 - استاد یارگروه مدیریت دولتی، واحد لارستان، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - استاد یارگروه مدیریت و حسابداری ، واحد لارستان، دانشگاه آزاد اسلامی، لارستان، ایران
تاریخ دریافت : 1401/09/15
تاریخ پذیرش : 1401/11/08
تاریخ انتشار : 1402/01/01
کلید واژه:
بازآفرینی شناختی,
بازآفرینی شغلی,
بازآفرینی وظیفه,
بازآفرینی رابطه,
خودکارآمدی ادراک شده,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر بازآفرینی شغلی بر رفتار نوآورانه با نقش میانجی خودکارآمدی ادراک شده در سازمان تأمین اجتماعی شهرستان شیراز انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجرا، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شعب تأمین اجتماعی شهرستان شیراز به تعداد ۵۶۸ نفر می باشد و با استفاده از فرمول کوکران ۲۹۹ نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند.در این مطالعه از پرسشنامه استاندارد بازآفرینی شغلی پترو و همکاران (۲۰۱۲)، پرسشنامه استاندارد رفتار نوآورانه کانتر (۲۰۱۷) و پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی ریگز (۲۰۱۶) برای گردآوری دادهها استفاده شده است که بر مبنای طیف لیکرت پنج درجه تدوین شدهاند. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش روایی محتوا مورد تأیید قرار گرفت. برای ارزیابی پایایی پرسشنامهها، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 به دست آمد که نشان میدهد پرسشنامه از پایایی مطلوبی برخوردار است. برای آزمون فرضیات از تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها و استخراج نتایج پژوهش، از نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. در راستای اهداف پژوهش پنج فرضیه تدوین شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که بازآفرینی شغلی بر رفتار نوآورانه در سازمان تأمین اجتماعی شهرستان شیراز تأثیر معناداری دارد. بازآفرینی وظیفه بر رفتار نوآورانه در سازمان تأمین اجتماعی شهرستان شیراز تأثیر معناداری دارد. بازآفرینی رابطه بر رفتار نوآورانه در سازمان تأمین اجتماعی شهرستان شیراز تأثیر معناداری دارد. بازآفرینی شناختی بر رفتار نوآورانه در سازمان تأمین اجتماعی شهرستان شیراز تأثیر معناداری دارد. خودکارآمدی ادراک شده در رابطه بین بازآفرینی شغلی و رفتار نوآورانه در سازمان تأمین اجتماعی شهرستان شیراز نقش میانجی دارد.
چکیده انگلیسی:
This study was conducted with the aim of investigating the effect of job regeneration on innovative behavior with the mediating role of perceived self-efficacy in the social security organization of Shiraz city. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of the nature and form of implementation. The statistical population of this research is all employees of social security branches of Shiraz city, numbering 568 people, and using Cochran's formula, 299 people were selected as a statistical sample. In this study, the standard questionnaire of Petro et al.'s (2012), the standard questionnaire of Kanter's innovative behavior (2017) and the standard questionnaire of Riggs' self-efficacy (2016) were used to collect data, which were compiled based on a five-point Likert scale. The validity of the questionnaires was confirmed using the content validity method. Cronbach's alpha coefficient was calculated to evaluate the reliability of the questionnaires. Cronbach's alpha coefficient was more than 0.7, which shows that the questionnaire has good reliability. The partial least squares technique has been used to test the hypotheses. Smart PLS software has also been used to analyze data and extract research results. In line with the objectives of the research, five hypotheses have been developed. The results of this analysis showed that job regeneration has a significant effect on innovative behavior in the social security organization of Shiraz. Task re-creation has a significant effect on innovative behavior in the social security organization of Shiraz city. The re-creation of the relationship has a significant effect on the innovative behavior in the social security organization of Shiraz city. Cognitive regeneration has a significant effect on innovative behavior in the social security organization of Shiraz city. Perceived self-efficacy plays a mediating role in the relationship between job regeneration and innovative behavior in the social security organization of Shiraz.
منابع و مأخذ:
ابراهیمی، الهام. (۱۳۹۹). بازآفرینی شغل بر رسالت حرفهای: نقش تعدیلگر اشتیاق شغلی. پژوهش نامه مدیریت تحول، 12(24).
امیری، میدیا. (1400). ارزیابی بازآفرینی شغلی و تعهد سازمانی مورد مطالعه: کارمندان شهرداری سقز. ششمین کنفرانس بین المللی چشماندازهای نوین در مدیریت، حسابداری و کارآفرینی، تهران،
امین فرد، محمد. (۱۳۹۹). بررسی روش شناختی تحقیق در پژوهشهای علوم رفتاری.
پویایی، نسرین و بهشتی فر، ملیکه. (1400). بررسی رابطه بین نظام جبران خدمات و رهبری اصیل با توسعه بازآفرینی شغلی کارکنان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان: یک مطالعه موردی. دومین کنفرانس بین المللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، دامغان.
حبیب، سعید. (۱۳۹۹). درس آموختههایی از روشهای بنیادین در تحقیقات علوم انسانی.
حسنی، عبدالمطلب. (۱۴۰۰). بررسی تأثیر خودکارآمدی بر رفتار نوآورانه با نقش تعدیلگر استقلال شغلی. همایش رویکردهای نوین مدیریت در مطالعات میان رشتهای.
شیخی، مجید؛ نورالهی، مریم؛ طاهری عطار، غزاله و نامدارجویمی، احسان. (۱۴۰۰). رابطه خودکارآمدی خلاقانه کارکنان با رفتار نوآورانه (اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران). هفتمین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، تهران.
عبادی، صدیقه و موقر، مجید. (1400). تأثیر یادگیری خودراهبر بر خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان. پنجمین کنگره بین المللی علوم روان و آموزش، تهران.
عباسی، صحابه. (1400). بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و مهارت شغلی با رفتار کاری نوآورانه کارکنان با توجه به نقش تعدیلی مدیریت پاداش در سازمان تأمین اجتماعی استان گلستان. هشتمین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها.
عسکری، صادق. (۱۴۰۰)، تحلیل انتقادی کتاب: «البحث العلمی؛ اسسه، مناهجه و اساسیبه، اجراءاته» (پژوهش علمی؛ مبانی، روشها وضوابط). پژوهش نامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 90، صص 311-287.
ملک محمدی، محسن و وزیری، محمد. (1399). بررسی رابطه رفتار نوآورانه و موفقیت شغلی با توجه به نقشهای میانجی خودکارآمدی در بین کارکنان شهرداری شهرستان گرگان. چهارمین کنفرانس بین المللی مطالعات نوین مهندسی عمران، معماری، شهرسازی و محیط زیست در قرن ۲۱، تهران.
ملکی صادقی، فهیمه و شجاع عربان، سهیلا. (۱۳۹۸). بررسی رابطه بین خودکارآمدی حرفهای با عملکرد شغلی دبیران زن دوره دوم متوسطه شهر خرم آباد. کنفرانس بین المللی علوم اجتماعی، تربیتی علوم انسانی و روانشناسی، تهران، شرکت بین المللی کوشا.
نایمی، محمدحسین؛ شهسوار، علیرضا و اقبالی، کبریا. (۱۳۹۷). پیش بینی خودکارآمدی دبیران تربیت بدنی بر اساس نفوذ اجتماعی مدیران.دومین همایش ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت اهواز، اهواز، دانشگاه علوم پزشکی اهواز.
نظری، حسین؛ همت پوری، فرهنگ و نظری، ابراهیم. (۱۳۹۸). بررسی تأثیر بازآفرینی شغلی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری، تهران.
نیکخواه، زهرا و دانشور، مصطفی. (1399). پیشایندهای رفتار نوآورانه کارکنان دانشی فعال در صنایع دارویی مشهد. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 3(2)، صص 242-211.
هاشمیان، ندا؛ دارایی، محمد رضا؛ موغلی، علیرضا و ضماهنی، مجید. (1400). طراحی مدل پیشرفت شغلی زنان با رویکرد بازآفرینی شغلی (مورد مطالعه: سازمان سنجش آموزش کشور). پژوهشنامه زنان، 12(36)، صص 329-293.
s (1977) How are self‐efficacy and innovative behavior related to nurses' agency in distributed leadership in Denmark, Italy and Israel? Journal of Nursing Management
Ding, H. & Quan, G. (2021). How and When Does Follower’s Strengths‐Based Leadership Relate to Follower Innovative Behavior: The Role of Self‐ The Journal of Creative Behavior
Ji, Y. & Yoon, H. J. (2021). The Effect of Self-Efficacy and Innovative Behaviour. Administrative Sciences, 11(2), 39
Jønsson, T. F. Bahat, E. & Barattucci, M. (2021). How are self‐efficacy and innovative behavior related to nurses' agency in distributed leadership in Denmark, Italy and Israel? Journal of Nursing Management.
Kim, Di, Sheen, Ji, Seo, M.G. and Song, M.J. (2021). Enjoy the pain you can avoid: Exploring the relationship between job reintegration and innovative employee behavior. Journal of Business Research, 126, pp 363-375
Yada, A. Tolvanen, A. Malinen, O. P. Imai-Matsumura, K. Shimada, H. Koike, R. & Savolainen, H. (2019). Teachers' self-efficacy and the sources of efficacy: A cross-cultural investigation in Japan and Finland. Teaching and Teacher Education, 81, pp 13-24
_||_
ابراهیمی، الهام. (۱۳۹۹). بازآفرینی شغل بر رسالت حرفهای: نقش تعدیلگر اشتیاق شغلی. پژوهش نامه مدیریت تحول، 12(24).
امیری، میدیا. (1400). ارزیابی بازآفرینی شغلی و تعهد سازمانی مورد مطالعه: کارمندان شهرداری سقز. ششمین کنفرانس بین المللی چشماندازهای نوین در مدیریت، حسابداری و کارآفرینی، تهران،
امین فرد، محمد. (۱۳۹۹). بررسی روش شناختی تحقیق در پژوهشهای علوم رفتاری.
پویایی، نسرین و بهشتی فر، ملیکه. (1400). بررسی رابطه بین نظام جبران خدمات و رهبری اصیل با توسعه بازآفرینی شغلی کارکنان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان: یک مطالعه موردی. دومین کنفرانس بین المللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، دامغان.
حبیب، سعید. (۱۳۹۹). درس آموختههایی از روشهای بنیادین در تحقیقات علوم انسانی.
حسنی، عبدالمطلب. (۱۴۰۰). بررسی تأثیر خودکارآمدی بر رفتار نوآورانه با نقش تعدیلگر استقلال شغلی. همایش رویکردهای نوین مدیریت در مطالعات میان رشتهای.
شیخی، مجید؛ نورالهی، مریم؛ طاهری عطار، غزاله و نامدارجویمی، احسان. (۱۴۰۰). رابطه خودکارآمدی خلاقانه کارکنان با رفتار نوآورانه (اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران). هفتمین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، تهران.
عبادی، صدیقه و موقر، مجید. (1400). تأثیر یادگیری خودراهبر بر خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان. پنجمین کنگره بین المللی علوم روان و آموزش، تهران.
عباسی، صحابه. (1400). بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و مهارت شغلی با رفتار کاری نوآورانه کارکنان با توجه به نقش تعدیلی مدیریت پاداش در سازمان تأمین اجتماعی استان گلستان. هشتمین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها.
عسکری، صادق. (۱۴۰۰)، تحلیل انتقادی کتاب: «البحث العلمی؛ اسسه، مناهجه و اساسیبه، اجراءاته» (پژوهش علمی؛ مبانی، روشها وضوابط). پژوهش نامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 90، صص 311-287.
ملک محمدی، محسن و وزیری، محمد. (1399). بررسی رابطه رفتار نوآورانه و موفقیت شغلی با توجه به نقشهای میانجی خودکارآمدی در بین کارکنان شهرداری شهرستان گرگان. چهارمین کنفرانس بین المللی مطالعات نوین مهندسی عمران، معماری، شهرسازی و محیط زیست در قرن ۲۱، تهران.
ملکی صادقی، فهیمه و شجاع عربان، سهیلا. (۱۳۹۸). بررسی رابطه بین خودکارآمدی حرفهای با عملکرد شغلی دبیران زن دوره دوم متوسطه شهر خرم آباد. کنفرانس بین المللی علوم اجتماعی، تربیتی علوم انسانی و روانشناسی، تهران، شرکت بین المللی کوشا.
نایمی، محمدحسین؛ شهسوار، علیرضا و اقبالی، کبریا. (۱۳۹۷). پیش بینی خودکارآمدی دبیران تربیت بدنی بر اساس نفوذ اجتماعی مدیران.دومین همایش ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت اهواز، اهواز، دانشگاه علوم پزشکی اهواز.
نظری، حسین؛ همت پوری، فرهنگ و نظری، ابراهیم. (۱۳۹۸). بررسی تأثیر بازآفرینی شغلی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری، تهران.
نیکخواه، زهرا و دانشور، مصطفی. (1399). پیشایندهای رفتار نوآورانه کارکنان دانشی فعال در صنایع دارویی مشهد. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 3(2)، صص 242-211.
هاشمیان، ندا؛ دارایی، محمد رضا؛ موغلی، علیرضا و ضماهنی، مجید. (1400). طراحی مدل پیشرفت شغلی زنان با رویکرد بازآفرینی شغلی (مورد مطالعه: سازمان سنجش آموزش کشور). پژوهشنامه زنان، 12(36)، صص 329-293.
s (1977) How are self‐efficacy and innovative behavior related to nurses' agency in distributed leadership in Denmark, Italy and Israel? Journal of Nursing Management
Ding, H. & Quan, G. (2021). How and When Does Follower’s Strengths‐Based Leadership Relate to Follower Innovative Behavior: The Role of Self‐ The Journal of Creative Behavior
Ji, Y. & Yoon, H. J. (2021). The Effect of Self-Efficacy and Innovative Behaviour. Administrative Sciences, 11(2), 39
Jønsson, T. F. Bahat, E. & Barattucci, M. (2021). How are self‐efficacy and innovative behavior related to nurses' agency in distributed leadership in Denmark, Italy and Israel? Journal of Nursing Management.
Kim, Di, Sheen, Ji, Seo, M.G. and Song, M.J. (2021). Enjoy the pain you can avoid: Exploring the relationship between job reintegration and innovative employee behavior. Journal of Business Research, 126, pp 363-375
Yada, A. Tolvanen, A. Malinen, O. P. Imai-Matsumura, K. Shimada, H. Koike, R. & Savolainen, H. (2019). Teachers' self-efficacy and the sources of efficacy: A cross-cultural investigation in Japan and Finland. Teaching and Teacher Education, 81, pp 13-24