عوامل موثر در ارتقای هویت فرهنگی جوانان استان ایلام
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتطاهر سلیمانی 1 , علی رضا صامت 2 , عباسعلی قیومی 3 , اسماعیل کاوسی 4
1 - دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران شمال
3 - هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی
4 - گروه فرهنگی - برنامه ریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: میراث معنوی ایرانیان, میراث فرهنگی ایرانیان, میراث سیاسی ایرانیان, میراث تاریخی ایرانیان,
چکیده مقاله :
این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر در ارتقای هویت فرهنگی جوانان استان ایلام انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه کارکنان در سازمان های فرهنگی استان ایلام می باشند که تعداد آنها حدودا 1750 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان( تعداد 315 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بعد و 44 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، میراث معنوی ایرانیان ، میراث فرهنگی ایرانیان ، میراث سیاسی ایرانیان و میراث تاریخی ایرانیان بر ارتقای هویت فرهنگی جوانان استان ایلام اثر مثبت و معنی داری دارد.
The aim of the current applied, descriptive and correlational study was to investigate effected factors on enhancement of cultural identity of youth in Eilam. The research population comprised 1750 employees in cultural organizations in Eilam out of whom a sample 315 was randomly selected, based on Morgan Table, to participate in the study. The research data were collected using a researcher-made five-point level Likert scale questionnaire comprising 4 factors and 44 items tapping the participants’ responses were. Therefore, 350 questionnaires were distributed among members of the target population. Having distributed and collected the questionnaires, we analyzed descriptively and inferentially. Descriptively, features like absolute and relative frequency, mean, standard deviation and variance of background and main variables were estimated. Inferentially, correlational tests, multiple regression and spirman used indicated that cultural heritage, religious heritage, political heritage and historical heritage had a significant effect on Quality of Guestcarees services at 4 Stars hotels in Iran.
