طراحی مدل کارآفرینی استراتژیک در مدیریت شهر فرودگاهی امام ره و تبیین اشتراکات آن با ابعاد مدیریت جهادی
محورهای موضوعی : مدیریت جهادیمحمدرضا عبدالرحیمی 1 , وحیدرضا میرابی 2 , سیدعباس حیدری 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی استراتژیک, شهر فرودگاهی, مدلسازی ساختاری تفسیری, مدیریت جهادی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل کارآفرینی استراتژیک در مدیریت شهر فرودگاهی امام(ره) و تبیین اشتراکات آن با ابعاد مدیریت جهادی انجام گرفت. پژوهش از نظر نوع در زمره تحقیقات کیفیکمی، از جهت هدف کاربردی-توسعهای و از نظر روش توصیفی-پیمایشی میباشد که با رویکرد نوین، مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شد. براین اساس با بررسی جامع مبانی نظری، ابعاد اولیه مدل پژوهش شناسایی شد. در ادامه با بهرهگیری از دورهای تکنیک دلفی و مشارکت 18 نفر از نخبگان فکری و ابزاری، ابعاد نهایی معرفی و با استفاده از گامهای مدلسازی ساختاری تفسیری روابط بین ابعاد و سطحبندی آنها تعیین و مدل نهایی ترسیم شد. براساس یافتههای تحقیق، رهبریکارآفرینانه، دستگاهفکریکارآفرینانه، فرهنگ-کارآفرینانه، مدیریت استراتژیک منابع، رفتار فرصتجویی، رفتار مزیتطلبی، نوآوری مستمر، ریسکپذیری، رفتار پیشگامانه، تعادل بین رفتارهای فرصتجویی و مزیتطلبی و تخصیص منابع بینایندو، نوسازی استراتژیک، بازسازی مدل کسبوکار، جوانسازی سازمانی و بازآفرینی پایدار بهعنوان ابعاد اصلی و در چهار سطح مدل نهایی را تشکیل میدهند. دراینمیان تطبیق ابعاد مدل بدستآمده با شاخصهای مدیریت جهادی نشانداد، ریسکپذیری، فرصتجویی، مزیتطلبی، نوآوری و خلاقیت، پیشگامی و آیندهنگری، برنامهمحوری، جامعنگری و چشم اندازمحوری، آیندهسازی، توانمندسازی و تلاشگری مدیریت جهادی با بخشی عمدهای از ابعاد مدل همپوشانی دارد.
The research aiming at strategic entrepreneurship modeling in the management of Imam airport city and explanation of its commonalities with the dimensions of Jihadi management. The research type is qualitative-quantitative; it’s purpose is applied-developmental and method is survey-descriptive, which was done with Interpretive Structural Modeling. The primary dimensions of the model were identified through wide review of literature. Then applying Delphi technique with the participation of 18 intellectual and instrumental expert elites, the final dimensions were identified and their relationships and stratification were determined using the steps of ISM, and final model was drawn. Based on the findings of the research Entrepreneurial Leadership, Mindset and Culture, Strategic Management of Resources, Opportunity-Seeking Behavior, Advantage-Seeking Behavior, Continuous Innovation, Risk-Acceptance, Proactive Behavior, Balance between Opportunity and Advantage Seeking Behaviors and Allocation of Resources between Two, Strategic Renewal, Business Model Reconstruction, Organizational Rejuvenation and Sustainable Regeneration are the main dimensions which categorized in 4levels and make the final model. In the meantime, comparison of the dimensions of the model with the indicators of Jihadi management showed that Risk-Acceptance, Opportunity-seeking, Advantage-seeking, Innovation, Proactive-ness & Forward-looking, Being Plan-oriented, Comprehensiveness. Being Vision-oriented, Future-making, Empowerment and Hardworking overlap with a major part of the dimensions of the model.
1) آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا،(1392)، تحقیق در عملیات نرم، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران،
2) امینی، طیبه، نصيری، مجید، سعيدی، پرویز، عباسی، ابراهیم،(1399)، الگوي کارآفرینی استراتژیک مبتنی بر توسعه مالی با رویکرد AHP فازي، فصلنامه علمی- پژوهشی کارافن، (1399)، 141-127
3) بنيادي ناييني، علي، كامفيروزي، محمدحسن (1395)، بررسي تاثيرمديريت جهادي بر استقرار اقتصاد مقاومتي با روش ويكورفازي، فصلنامه مديريت دانش، شماره٤٤،دوره١٤
4) بهشت¬آيين، مهدي(1400)، مديريت جهادي¬اسلامي و بهره¬وري عملكرد فرصتها و چالشها، رويكردهاي پژوهشي نوين در مديريت و حسابداري، سال پنجم، شماره٨٢
5) خامنه¬ای، سیدعلی، (1392، 1396، 1398)، سخنرانی¬ها در دیدار با مسئولان و اقشار، تهران
6) حبیبی، آرش؛ آفریدی، صنم(1401). تصمیمگیری چندشاخصه. تهران: انتشارات نارون
7) حسنی نیک، محمدعلی، و مختاریان پور، مجید(1397)، عقلانیت مدیریت جهادی، مدیریت اسلامی، 26(4)، 79-106.
8) سلطانی، محمدرضا،(1396)، شناسایی مولفه های فرهنگ و مدیریت جهادی در حوزه کسب و کار (با تاکید بر پیاده سازی اقتصاد مقاومتی)، دوفصلنامه دین، معنویت و مدیریت، دوره 6، شماره 12، آذر 1396، صفحه 112- 85
9) شیرمحمدی،یزدان، معاونی، محمدامین، (1399)، طراحی مدل کارآفرینی راهبردی در صنعت گردشگری، فصلنامه ¬علمی-پژوهشی گردشگری و توسعه، سال¬نهم، شماره¬سوم، پاییز 1399، صص16-1
10) شهرام فر، شیوا، عالم تبریز، اکبر، زندحسامی، حسام، سخدری، کمال،1401، طراحی و اعتبار سنجی مدل کارآفرینی استراتژیک در نهادهای عمومی با رویکرد آمیخته، فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، سال دوزادهم، شماره ،48 پاییز ،1401 صص 250-223
11) طالبی، کامبیز، سخدری، کمال، تازیکه، مهیا،(1397)، چگونگی ایجاد کارآفرینی استراتژیک برای رشد کسب و کارها در صنایع غذایی ایران، فصلنامة نوآوری و ارزش آفرینی، سال هفتم، شمارة چهاردهم، پائیز و زمستان، 1397
12) عظیمی دلارستاقی، عادله، (1396)، طراحی مدل کارآفرینی استراتژیک در کسب¬و¬کارهاي ورزشی، رساله دکتری، رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال
13) قرايي آشتیانی و پورصادق، ناصر(1398) بررسي نقش و تاثير فرهنگ سازماني بر مديريت جهادي
فصلنامه علمی مطالعات بین¬رشته¬ای دانش راهبردی دفاع ملی، سال نهم، شماره37، زمستان1398، صفحات48-7
14) ممبینی دهکردی، علی، احمدی، حسن، دلاور، علی،(1397)، طراحی مدل شایستگیهای کارآفرینی راهبردی مدیران ارشد کشور، فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، سال دوم، شماره7 پاییز1397، صص150-127
15) نائيجي، محمدجواد،(1401)، نقد و باز تعريف مفهوم و ابزارهاي سنجش كارآفريني استراتژيك، پژوهشنامة انتقادي متون و برنامه¬هاي علوم انساني، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، سال22، شمارة 9آذر 1401، صص443 – 459
16) نادری¬فر، علیرضا، پورکیانی، مسعود، زاینده¬رودی محسن، شیخی، ایوب، 1398، شاخص¬هاي مديريت جهادي، فصلنامه خط¬مشي¬گذاي عمومي در مديريت، سال دهم/ شماره سي و چهارم/ تابستان 1398
17) Chohan, W. Usman,2019, The Concept of the Aerotropolis: A Review, Centre for Aerospace & Security Studies (CASS)
18) Covin, J.G. and Lumpkin, G.T. (2011) ‘Entrepreneurial orientation theory and research: reflections on a needed construct’, Entrepreneurship Theory and Practice, 35, No. 1, pp.855–882.
19) Ertugral, Zeynep and Acar, Emrah 2022, The Role of Strategic Entrepreneurship on Firm Growth A Case Study from the Turkish Housing Market? Periodica Polytechnica Architecture, pp.1-17, https://doi.org/10.3311/PPar.19826.
20) Hitt, M. A., Ireland, R. D., Sirmon, D. G., & Trahms, C. A. (2011). Strategic Entrepreneurship: Creating Value for Individuals, Organizations, and Society. Academy of Management Perspectives, 25(2), 57-75.
21) Hughes, Mathew, Hughes, Paul, Morgan Robert E, Hodgkinson, Ian R, Lee, Younggeun, 2021, Strategic entrepreneurship behavior and the innovation ambidexterity of young technology-based firms in incubators, International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship 2021, Vol. 39(3) 202–227
22) Ireland, R. D., Hitt, M.A., & Sirmon, D.G. (2003). A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions. Journal of Management, 29(6), 963-989.
23) Ireland, R.D., Michael C. Withers, Joseph S. Harrison, David S. Boss and Richard Scoresby, 2023, Strategic Entrepreneurship: A Review and Research Agenda, Entrepreneurship Theory and Practice, 2023, vol. 47, issue 2, 495-523.
24) Ireland, R. D., & Webb, J.W. (2007). Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation. Business Horizons, 50(1), 49-59.
25) Kasarda, John, (2022), Aerotropolis 4.0, Airport World/Issue 2, 2022, 16-18
26) Kasarda, John and Canon, Michael, 2016, Creating an Effective Aerotropolis Master Plan, Regional Economic Review, September 2016, Volume 5
27) Ketchen, D. J., Ireland, R.D., & Snow, C.C., (2007),” Strategic Entrepreneurship, Collaborative Innovation, and Wealth Creation. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(3-4), 371-385
28) Kiyabo, Kibeshi and Isaga Nsubili, 2019, Strategic Entrepreneurship, Competitive Advantage, and SMEs’ performance in the welding industry in Tanzania, Journal of Global Entrepreneurship Research (2019) 9:62
29) Kraus, S. and Kauranen, I. (2009), Strategic Management and Entrepreneurship: Friends or foes, Int. Journal of Business Science and Applied Management, Vol.4, No.1, pp.37-50.
30) Kuratko, D., & Audretsch, D. (2009), Strategic Entrepreneurship: Exploring Different Perspectives of an Emerging Concep. Entrepreneurship Theory and Practice, 33, 1- 17.
31) Kuratko Donald F., Morris, Michael H. 2018, Corporate Entrepreneurship: A Critical Challenge for Research and Teaching, Volume1, Issue1, 2018, pp. 42–60 Entrepreneurship Education & Pedagogy (EE&P) Journal
32) Kyrgidou, L.P. & Petridou, E. (2011). The Effect of Competence Exploration and Competence Exploitation on Strategic Entrepreneurship. Technology Analysis & Strategic Management, vol.23, no 6, pp. 697-713.
33) Kyrgidou, L.P., & Hughes, M. (2010). Strategic Entrepreneurship: Origins, Core Elements and Research Directions. European Business Review, 22(1), 43-63.
34) Luu, T.D. (2023), "Fostering strategic entrepreneurship of SMEs: the role of organizational change forces", Management Decision, Vol. 61 No. 3, pp. 695-719. https://doi.org/10.1108/MD-08-2021-1024
35) Moraes et al, 2020, Matrix of Strategic Entrepreneurship Process in Small and Medium Enterprises of the Brazilian and Canadian Aeronautical Industry, International Journal of Advanced Engineering Research and Science, Vol-7, Issue-9, Sep 2020, pp. 35-45
36) Morris, M., Kuratko, D., & Covin, J. (2008-2011). Corporate Entrepreneurship and Innovation. South-Western/Thomson Publishers.
37) Naeiji M.J., Siadat S.H. (2019), Developing a measurement for strategic entrepreneurship by linking its dimensions to competitiveness in knowledge-based firms, International Journal of Business Innovation and Research: Volume 18, Issue 1, 2019, Pages 1-18
38) Paek, Byungjoo & Lee, Heesang, 2017, Strategic entrepreneurship and competitive advantage of established firms: evidence from the digital TV industry, International Entrepreneurship and Management Journal, volume 14, pages 883–925
39) Pereira Correa, Anna Carolina, Milne, David, Timms, Paul 2023, Investigation of the aerotropolis concept and its transferability around the world, Journal of Air Transport Management, Volume 106, January 2023,
40) Simsek, Zeki, Heavey, Ciaran, Fox, Brian Curtis, 2017, (Meta-)framing Strategic Entrepreneurship, Strategic Organization, Volume 15, Issue 4, pp.504-518
41) Schindehutte, Minet & Morris, Michael H. 2009, Advancing Strategic Entrepreneurship Research: The Role of Complexity Science in Shifting the Paradigm, 2009, Entrepreneurship Theory and Practice 33(1):241 – 276
42) Urbano, David, Turro, Andreu, Wright, Mike, Zahra, Shaker ,2022, Corporate entrepreneurship: a systematic literature review and future research agenda, Small Bus Econ (2022) 59:1541–1565
43) Wach-Kloskowska, Małgorzata, 2020, Development of Airport-Related Zones (The Construction of the Airport City) as an Element of the Interdependent Development of Arports, Agglomerations and Regions – Gdańsk Airport Case Study, Journal of Regional and City Planning vol. 31, no. 2, page. 199-216,
44) Wang, Z.M., and Wang, S (2008). “Modeling regional HRM strategies in China: An entrepreneurship Perspective”, The International Journal of Human Resource Management, 19(5), 945-963.
45) Zamhariri, Ali, Heirany, Forough, Moeinaddin, Mahmood, 2022, Investigation of the strategic entrepreneurship components’ effect on the knowledge-based companies’ performance by applying new dimensions of balanced score card, International Journal of Nonlinear Analysis and Applications 1–24