ارائه مدل مفهومی از علم و پژوهش در راستای بیانات رهبری در تبیین گام دوم انقلاب
محورهای موضوعی : مدیریت جهادی
1 - استادیار، گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرانزلی، ایران
کلید واژه: مدل مفهومی, علم و پژوهش, گام دوم انقلاب,
چکیده مقاله :
اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود، یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبهی شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایهی شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشتههای حسّاس و نو پدید به رتبههای نخستین ارتقاء داد، همهو همه در حالی اتّفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و تحریم علمی بوده است. اگر علم نباشد، تولید هم صدمه می بیند؛ کشور با علم پیش می رود. بدون انواع دانش، اقتدار کشور امکانپذیر نیست. دانش اقتدار میآورد وآشکارترین وسیلهی عزّت و قدرت یک کشور، دانش است. این مقاله با مروری بر بیانات مقام معظم رهبری در حوزه علم و پژوهش در قالب یک مدل مفهومی با پنج بعد بومی سازی دانش، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی، تقویت روحیه پژوهش محوری، آموزش و پرورش، تولید علم وکاربردی کردن علم، سعی در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب داشته است.
It has been almost two decades since the scientific resurrection in the country began and it has progressed at a rate that was surprising to world observers, that is, eleven times faster than the average growth of science in the world. The achievements of our knowledge and technology during this period, which brought us to the 16th place among more than two hundred countries in the world and to the astonishment of world observers, and to some places in some sensitive and emerging fields, all happened while the country It has been subject to financial and scientific sanctions. If there is no science, production will be harmed; The country is moving forward with science. Without all kinds of knowledge, the authority of the country is not possible. Knowledge brings authority, and the most obvious means of a country's dignity and power is knowledge. This article reviews the statements of the Supreme Leader in the field of science and research in the form of a conceptual model with five dimensions of knowledge localization, creativity, innovation and entrepreneurship, strengthening the spirit of research, education, science production and application of science, trying to explain The statement was the second step of the revolution.
_||_