آموزه های مشارکت کودکان در طراحی محله بیوفیلیک از طریق ارتباط تصویری
مرضیه زارعی
1
(
کارشناس ارشد طراحی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پردیس، تهران، ایران،
)
راما قلمبر دزفولی
2
(
استادیار، گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پردیس، تهران، ایران، ramaghalambor@gmail.com
)
کلید واژه: کاربری زمین, , , , , , بیو فیلیک, , , , , , پایداری, , , , , , محیط زیست, , , , , , ارتباط تصویری,
چکیده مقاله :
امروزه گنجاندن عناصرطبیعی و بیوفیلیک شهری در تمامی زمینه های برنامه ریزی و طراحی و ساخت و ساز شهری بهتر است. در حالت ایده آل برنامه ریزی شهری بیوفیلیک در چند مقیاس هم زمان (مسکونی؛همسایگی؛شهری)در مجموعه ای پیچیده از ویژگی های طبیعی نتیجه می دهند و از سمت ساختمان و سایت به سوی منطقه زیستی حرکت می کنداین به نوبه خود منجر به طراحی گسترده بیو فیلیک شهری می گردد.این موضوع در حالی است که با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم استفاده کودکان از طبیعت که به نوعی ساکنین شهری هستند که نسبت به هر زمان دیگر به طبیعت نیاز دارند و یافتن روش های خلاق و موثر برای ترکیب طبیعت با محیط های شهری بسیار ضروری است.تحقیقاتی که در نیمه دوم قرن حاضر انجام شده به افزایش آگاهی انسان از مشکلات تاکید دارند و معتقدند بسیاری از این معضلات از عدم ارتباط انسان در کودکی با طبیعت نشات گرفته به مطالعه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده می توان به این نتیجه رسید که انسان و طبیعت باید رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. لذا این پژوهش برآن است تا از طریق مطالعات اسنادی شاخص های شهرسازی بیوفیلیک را استخراج و این مفاهیم را در طراحی نمونه مورد مطالعه (فاز 8 پردیس )بومی سازی و پیاده سازی کند.در این راستا یافته های تحقیق حاصل از مطالعات کتابخانه ای با کمک ابزار،مشاهدات عینی،پرسشنامه مورد سنجش قرارخواهد گرفت سپس با بررسی سیاستهای طراحی شهری جهت طراحی محله دوستدار کودک با رویکرد بیوفیلیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
چکیده انگلیسی :
Nowadays, it is better to include natural and biophilic urban elements in all areas of urban planning and design and construction. In the ideal case, biophilic urban planning in several scales at the same time (residential, neighborhood, urban) results in a complex set of natural features and moves from the building and site to the living area, which in turn leads to the design urban biophilic is becoming widespread. This is while considering the spread of the corona virus and the need for children to use nature, who are city dwellers who need nature more than ever, and finding creative and effective ways to combine Nature and urban environments are very necessary. Researches conducted in the second half of the current century emphasize increasing human awareness of problems and believe that many of these problems originate from the lack of human contact with nature in childhood. It can be concluded that man and nature must have a very close relationship with each other. Therefore, this research aims to extract the indicators of biophilic urbanization through documentary studies and localize and implement these concepts in the design of the studied example (phase 8 of the campus). Tools, objective observations, questionnaire will be evaluated, then it will be used by examining urban design policies to design a child-friendly neighborhood with a biophilic approach.
_||_