بررسی تأثیر مولفه (تعریف نیاز اطلاعاتی) بر ارتقا سطح سواد اطلاعاتی طراحی معماری
سینا قاضی زاده
1
(
گروه معماری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
)
هادی کابلی
2
(
گروه معماری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
)
سعید صالحی
3
(
گروه معماری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
)
کلید واژه: اعتباریابی, سواد اطلاعاتی, تعریف نیاز اطلاعاتی, دانشجویانمعماری, اکانر-رادکلیف,
چکیده مقاله :
هدف: ناکارآمدی فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی معماری که جامعه بزرگی از دانشجویان کشور را تشکیل میدهند، در مواجهه با مسائل طراحی معماری، یکی از نشانههای ناکارآمدی سیستم آموزش کنونی دانشگاههای کشور است. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مولفه تعریف نیاز اطلاعاتی (از 6 مولفه سواد اطلاعاتی اکانر رادکلیف) بر میزان ارتقا سواد اطلاعات طراحی معماری دانشجویان دوره کارشناسی معماری است. مواد و روشها: روش تحقیق مورد نظر در این پژوهش، روش همبستگی است که در آن میزان تأثیر چند معیار بر جامعه هدف به تنهایی و همچنین در ترکیب با دیگر معیارها بررسی میگردد و در بخش کمی رویکرد پیمایشی است. پژوهش حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به روش نمونهگیری غیراحتمالی ساده انجام شده است. جهت جمعآوری اطلاعات از جامعه نمونه از پرسشنامه تنظیم شده برای این منظور استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجوبان مقطع کارشناسی معماری مابین سالهای 1396 تا 1400 این دانشگاه بوده است. تعداد اعضای جامعه نمونه براساس جدول مورگان 341 نفر تعیین شده است. بحث و نتیجه گیری: در این پژوهش معیار (تعریف نیاز اطلاعاتی) سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی معماری مورد مطالعه قرار گرفت. در معیار ذکر شده با بررسی اطلاعات استخراج شده از دانشجویان میزان تأثیر آن در سطح سواد آنان مشخص و سپس اولویت بندی شد. باتوجهبه نتایج برازش رگرسیون خطی چندمتغیره تأثیر این مولفه در ارتقا سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان این رشته و مقطع مشخص گردید؛ حال آنکه عامل تعریف نیاز اطلاعاتی هیچ تأثیری در ارتقا کیفیت آموزش ندارد.
چکیده انگلیسی :
One indication of the ineffectiveness of the country's universities' existing educational system is the inability of recent graduates with bachelor's degrees lack architecture, who make up a sizable portion of the student body. Based on this, the focus of this research will be to find out how the information need definition component affects bachelor architecture students' development of information literacy in architectural design. The correlation method is the research design taken into consideration in this study. In this method, the effect of several criteria on the target population is examined both independently and in combination with other criteria. The Islamic Azad University of Tehran West Branch used a straightforward non-probability sampling method to conduct the current study. A questionnaire created for this purpose was utilized to gather data from the sample population. The statistical population of this study consisted of the university's undergraduate architecture students from 2016 to 2019. Based on Morgan's table, it is determined that there are 341 people living in the sample community. In this research, the criterion (definition of information need) for measuring the information literacy of undergraduate architecture students was studied. In the mentioned criterion, by examining the information extracted from the students, the extent of its effect on their literacy level was determined and then prioritized. According to the results of the multivariable linear regression fitting, the effect of this component in improving the level of information literacy of the students of this field and course was determined;