مطالعه وضعیت چابکی سازمانی از نگاه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه سه
محورهای موضوعی : دانش شناسی
1 - عضو هیأت علمی
2 - دانشکده پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: چابکی سازمانی, دانشگاه آزاد اسلامی, کتابخانه دانشگاهی, کتابخانه, منطقه 3,
چکیده مقاله :
هدف: تعیین وضعیت چابکی سازمانی درکتابخانه های دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 3. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی – تحلیل از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش 18کتابخانه مستقر در دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 3. شرکت کنندگان در پیمایش کتابداران کتابخانه های مذکور به تعداد 40 نفر، نمونه گیری به روش سرشماری انجام شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که روایی صوری آن توسط اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی و مدیریت تأیید گردیدو پایایی آن براساس آزمون آلفای کرونباخ 8/0 تعیین شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی(شاخص های پراکندگی) و تحلیلی (آزمون های تی استیودنت تک نمونه، دونمونه مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و فریدمن) با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: میانگین چابکی سازمانی 98/2 بدست آمد. کمترین میانگین بدست آمده مربوط به مؤلفه پاسخگویی (93/2) و بیشترین مربوط به مؤلفه انعطاف و انطباق (04/3) است. بین سطح چابکی سازمانی و مؤلفه های آن با سطح متوسط تفاوت معنی داری وجود ندارد. بین کتابخانه های مورد بررسی از نظر بهره مندی از چابکی سازمانی و مؤلفه های تفاوت معنی دار وجود ندارد. نتیجه گیری: سطح چابکی سازمانی و مؤلفه های آن در کتابخانه های مورد بررسی در سطح متوسط است و تا سطوح زیاد و خیلی زیاد فاصله دارد.
Purpose: To determine the organizational agility in Islamic Azad university libraries of region 3. Methodology: Metod is survey - analytical and practical. . The statistical society consists 18 librarries whit 40 librarians that participate in this survey. The questionnaire is a researcher-made, that its reliability is 0.8. base on Cronbach test. Data analysis using descriptive statistics (measures of dispersion) and analytical (one-sample t test student, independent T test, One-way ANOVA and Friedman) was performed by SPSS. Findings: Average organizational agility was 2.98 from 5. Component "response" had minimum mean (2.93) and Component "flexibility and adaptability" had maximum mean (3.04.There is not significant correlation between the libraries and organizational agility and its component . Conclusion: In the libraries, levels of organizational agility and all its components are in the medium.
_||_
آذر،ع.؛ پیشدار، م. (1390). شناسایی و اندازه گیری شاخص های چابکی سازمانی. مجله پژوهشهای مدیریت . 4(11)، 5-20.
باقریکراچی، الف.؛ عباسپور، ع.؛ آقازاده، الف.؛ رحیمیان، الف.؛ مهرگان، م. (1393). میزان کاربست مؤلفههای چابکی سازمانی در دانشگاهها. دوماهنامه راهبردی آموزش در علوم پزشکی، 7(1)، 25-31.
خوشیما، غ.؛ محقر،ع.؛ جعفرنژاد، ا.؛ کارو، ل. (1385). بررسی چابکی سازمان های تولیدی در صنعت الکترونیک ایران با استفاده از منطق فازی. نشریه بین المللی علوم مهندسی . 17(5)، 9-1.
زنجیرچی، م.؛ حاتمی نسب، ح.؛ نجاتیان قاسمیه؛ فرهنگ نژاد، م. (1390). تبیین الزامات چابکی کتابخانه ها برمبنای رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه های عمومی شهرستان یزد. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی, 17(1)،71-97.
زنجیرچی، م.؛ جوانمردی، م.؛ اولیا، م. ص. (1390) شناسایی تواناسازهای چابکی و بررسی ارتباط آنها با توانمندی و پیش بینی سطح چابکی با رویکرد شبکه عصبی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
زنجیرچی، م.؛ حاتمینسب، ح.؛ درهزرشکی، ن. (1389). مسیر یابی چابکی خدمات کتابخانه در بستر مدیریت کیفیت. کتابداری واطلاع رسانی، 13(2)،257-294 .
سید حسینی، م.؛ رجبزاده، ع.؛ البرزی، م.؛ رضوی، م.؛ رمضانی، ع. (1391). شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر شکلگیری قابلیتهای چابکی سازمان (بررسی موردی شرکت های خودروساز تجاری). نشریه مدیریت صنعتی. 4(8)، 15-36.
شهایی، ب.؛ رجبزاده، ع. (1384). بررسی ابعاد ارزیابی چابکی سازمانی در سازمانهای دولتی با رویکرد فناوری اطلاعات. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات. تهران.
صادقیان، ر.؛ یعقوبی، ن.؛ اعزازی، م. (1391). بررسی رابطه فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی. پژوهش های مدیریت عمومی،5(17)، 103-120.
صلواتی،ع.؛ خسروی، ا.؛ امانی، س. (1392). چابکی سازمانی و هوش رقابتی در بانکهای خصوصی و دولتی. پژوهش های مدیریت عمومی. 6(21)، 141-160
فارسیجانی، ح. (1392). تبیین و شناسایی مؤلفههای اثرگذار بر چابکی سازمانی در دانشگاهها. چشم انداز مدیریت بازرگانی. 14، 13-27.
نیک پور، ا.؛ سلاجقه، س. (1389). بررسی رابطه بین چابکی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمانهای دولتی شهر کرمان. پژوهشهای مدیریت، 3(7)، 184-169.
ودادی، ا.؛ امامیکوشا، م.؛ کوشان، ن. (1392). شناسایی اولویت بندی قابلیتهای چابکی در دانشگاه اسلامی(مطالعه موردی در دانشگاههای تهران). مدیریت در دانشگاه اسلامی. 2(2)، 352-376.
Bedford, Christopher Lee. (2011). The role of learning agility in workplace performance and career advancement. Retrieved from the University of Minnesota Digital Conservancy, http://purl.umn.edu/109995.
Fink, L., Neumann, S. (2007) "Gaining Agility through IT Personnel Capabilities: The Mediating Role of IT Infrastructure Capabilities," Journal of the Association for InformationSystems8(8), 25
Kidd, P. T. (1996). Agile manufacturing: a strategy for the 21st century. IEE Colloquium. 74. England: 6 IEE. Roberts, N., Grover, V.,
(2012).Investigating firm's customer agility and firm performance: The importance of aligning sense and respond capabilities. Journal of Business Research 65(5), 579-585.
Sharifi. H., Zhang, Z. (1999). A methodology for achieving agility in manufacturing organizations: an introduction, International Journal of Production Economics 62 (1–2), 7–22.
Tallon, P.P., Pinsonneault, A. (2011). Competing perspectives the link between strategic information technology alignment andf organizational agility: insights from a mediation model. MIS Quarterly.35(2), 463-486.