انتخاب و ارزیابی منابع الکترونیکی در کتابخانههای دیجیتالی ایران
محورهای موضوعی : دانش شناسینجلا حریری 1 , فاطمه نوشین فرد 2 , حمیدرضا رادفر 3
1 - دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: ارزیابی, انتخاب, کتابخانههای دیجیتال ایران, مجموعهسازی, منابع اطلاعاتی الکترونیکی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف، شناخت وضعیت انتخاب و ارزیابی منابع الکترونیکی به عنوان بخش مهمی از کار مجموعه سازی در کتابخانه های دیجیتال ایران است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته و داده های مربوط به 19 کتابخانه دیجیتال در سراسر ایران توسط پرسش نامه محقق ساخته گردآوری شده اند. برای تجزیه تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که بیشترین اولویت برای انتخاب منابع الکترونیکی با کتاب ها و نشریات است. توجه به درخواست های فعلی و نیازهای آتی، عوامل مهم در انتخاب منابع هستند و 79% از کتابخانه ها از کمیته انتخاب، برای انتخاب منابع بهره می گیرند. فهرست ناشران و جستجو در اینترنت با توزیع فراوانی 47% پرکاربردترین ابزارها برای انتخاب منابع الکترونیکی هستند. مهم ترین معیارهای ارزیابی برای کتاب ها و نشریات، ارتباط موضوعی و برای پایگاه های اطلاعاتی پوشش موضوعی است. نتیجه گیری: نتایج حاکی از این است که کتاب ها و نشریات الکترونیکی بیشترین اولویت انتخاب در بین همه انواع منابع الکترونیکی را دارند و توجه به نیاز کاربران و تلاش برای انتخاب و ارزیابی منابع الکترونیکی با استفاده از انواع روش های موجود در تمامی جامعه مورد مطالعه، صورت می گیرد.
Objective: This research aims to examine the situation of selecting and evaluating of electronic resources as an important part of collection development in Iranian digital libraries. Methodology: The research was carried out as a survey, and data of 19 digital libraries all over Iran was gathered by researcher made questionnaire. For data analyzing descriptive statistical method was used. Findings: Finding shows that the main premiership in selecting electronic resources is books and periodicals. Current request and future needs are important factors in selecting and 79% of libraries have a selection committee for electronic resource selection. Publisher's lists and search via internet(47%) is most using tools for selection. Subject relation is most important criteria for evaluating books and periodicals and this criteria for databases is subject coverage. Conclusion: Books and periodicals are in the highest level of priorities in selection among all type of materials and attention to user's needs and attempt to using a variety types of tools and ways for selecting and evaluating of electronic resources is done in all libraries.
"A digital strategy for the library of congress" (2000). Washington: National academic press.
Agee, Jim(2003) "Selecting materials, a review of print and online resources". Collection building ,vol 22(3): 137-140.
Clark, Kimberly Samantha Adams (2001) "Internet use to perform collection development among independent school librarians in the Pacific Northwest". PhD thesis, the University of Alabama.
Defelice, Barbara; Constance, Rinaldo (2006) "Digital library of earth systems education: collection assessment". Against the grain, vol.18(5):30-38.
Flatley, robert K.; Prock, Krista (2009) "E-resource collection development: a survey of current practices in academic libraries". Library philosophy & practice,vol11(2):1-4.
Jensen, Kristi (2009) "Engaging fculty through collction development utilizing online survey tools". Collection building, vol28(3):117-121.
Marriott, Richard (2008) "Let’s stick toghether: collaborative purchasing of elecronic journals in National health services". Health information & libraries, vol25(3):218-224.
Piontek, S; Garlock, K (1996) "Creating a World Wide Web collection". Internet research: electronic network application and policy, vol6(4):20-26.
Zaer Heidari, Esmat (2001) "Electronic journal collection development in centeral libraries of govermental universities in tehran". MA thesis of library and information sciences, Huminities colledge, Tarbiat Modarres university.[In persian]