بررسی رابطه جنسیت با میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر بوشهر
محورهای موضوعی : دانش شناسیسیدحسینی شهره 1 , عبدالرسول خسروی 2 , رضا بصیریان جهرمی 3
1 - دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
2 - استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
3 - کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
کلید واژه: دانشجویان, جنسیت, اضطراب کتابخانهای, دانشگاه علوم پزشکی بوشهر, دانشگاه خلیج فارس بوشهر,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جنسیت با میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر بوشهر است. روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. در مجموع 700 دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و دانشگاه خلیج فارس (وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) به شیوه نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه بومی سازی شده اضطراب کتابخانهای بوستیک، جمعآوری شد و با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون های آماری تی تک متغیّره، تی مستقل، من ویتنی، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی در سطح معناداری (05/0P value>) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد دانشجویان این دو دانشگاه از اضطراب کتابخانهای پایینتر از سطح متوسط برخوردارند (73/91) و این اضطراب فقط در مؤلّفه "عوامل مکانیکی" بالاتر از سطح متوسط قراردارد. با مقایسه دانشجویان دختر و پسر مشاهده شد که آنها در سطح معناداری 97/0 تفاوتی از نظر اضطراب کتابخانهای ندارند؛ البته از نظر مقایسه مؤلّفهها، دانشجویان دختر و پسر فقط از نظر "عوامل ناشی از تعامل با کتابداران" تفاوت معناداری دارند. نتیجهگیری: با بررسی میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان به تفکیک جنسیت، آنها تفاوتی از نظر نمره اضطراب کتابخانهای ندارند. در بین مؤلّفههای اضطراب کتابخانهای این تفاوت فقط در مؤلّفه" عوامل ناشی از تعامل با کتابداران" دیده شد که انجام پژوهشهای بیشتری در این زمینه توصیه میشود.
Purpose: This research aims to investigate the relationship between sexuality and Library Anxiety of Bushehr government-sponsored universities students. Methodology: In this descriptive study which is of correlation type, a total of 700 students of Bushehr University of Medical Sciences (Ministry of Health and Medical Education) and Persian Gulf University (Ministry of Science, Research and Technology) were selected through Stratified random sampling. All data were collected by using normalized Questionnaire of Library Anxiety and analyzed using SPSS. In an analytical statistics part some various tests like T-test, an independent T test, mann-whitney test, Pearson correlation test, and regression test were used. Findings: The findings showed that students of the two universities have lower library anxiety than average levels (91.73) and this anxiety is Just in the component "mechanical factors" above average. Comparing male and female students showed that at a significant level of 0.97 there is no difference between them in library anxiety. However, comparing the components, male and female students were significantly different in the component of "factors from interacting with librarians. Conclusion: Also, according to sexual divisions we can conclude that there is no significant difference between the total scores of male and female students in Library Anxiety. However, findings show that Male and female students are significantly different only in "factors from interacting with librarians .
_||_
جوکار، عبدالرسول، طاهریان، آمنه سادات (1387). بررسی و مقایسه میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بر اساس مقیاس اضطراب کتابخانهای باستیک [بوستیک]. پژوهشهایتربیتیوروانشناختی، 9(1)، 135-159.
حریری، نجلا، نعمتی لفمجانی، سمیه (1388). سنجش اضطراب کتابخانهای در بین دانشجویان: مطالعه موردی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. فصلنامه دانش شناسی، 2(7)، 39-52.
خدیوی، شهناز، عابدی، محمدرضا، شعبانی، احمد (1385). بررسی اضطراب کتابخانهای و اضطراب منابع الکترونیک در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان. طرح پژوهشی. دانشگاه اصفهان. وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
عرفانمنش، محمدامین، محمدی، مهدی، دیدهگاه، فرشته (1391). مطالعه اضطراب کتابخانهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. فصلنامه مطالعات کتابداری و اطلاعرسانی.
عرفانمنش، محمدامین، بصیریان جهرمی، رضا (1390). بررسی آموزش مهارت های سواداطلاعاتی بر اضطراب کتابخانهای دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه مالایا. فصلنامه دانششناسی. 4 (15).
Aziz, M., & Binte, T. (2014). An examination of library anxiety among students at Dhaka University (Doctoral dissertation).
Battle, J. C. (2004). The effect of information literacy instruction on library anxiety among international students. Unpubished doctoral dissertation, University of North Texas, Texas.
Bowers, S. L. (2010). Library Anxiety of Law Students: A Study Utilizing the Multidimensional Library Anxiety Scale. Unpubishe doctoral dissertation, University of Denver, Denver.
Brown, A. G., Weingart, S., Johnson, J. R. J., & Dance, B. (2004). Librarians don't bite: assessing library orientation for freshmen. Reference services review, 32(4), 394-403.
Buck, V. M., & Houzé, A. (2014). Healing library anxiety: How comparing libraries to hospitals can improve service to multicultural populations. Available at: http://library.ifla.org/854/
Carlile, H. (2007). The implications of library anxiety for academic reference services: a review of the literature. Australian Academic and Research Libraries, 38(2), 129.
Collins, K. M. T., & Veal, R. E. (2004). Off-campus adult learners' levels of library anxiety as a predictor of attitudes toward the Internet. Library & Information Science Research, 26(1), 5-14.
Erfanmanesh , M., Abrizah, A., & Karim, N. H. A. (2014). The Prevalence and Correlates of Information Seeking Anxiety in Postgraduate Students. Malaysian Journal of Library & Information Science, 19(2), 69-82.
Gross, M., & Latham, D. (2007). Attaining information literacy: An investigation of the relationship between skill level, self-estimates of skill, and library anxiety. Library & Information Science Research, 29(3), 332-353.
Jiao, Q. G., & Onwuegbuzie, A. J. (1998). Perfectionism and library anxiety among graduate students. The Journal of academic librarianship, 24(5), 365-371.
Jiao, Q. G., & Onwuegbuzie, A. J. (1999). Self-perception and library anxiety: An empirical study. Libray review, 48(6), 140-147.
Jiao, Q. G., & Onwuegbuzie, A. J. (2001). Library anxiety and characteristics strengths and weakness of graduate student’s study habits. Library review, 50(2), 73-78.
Jiao, Q. G., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). The impact of information technology on library anxiety: The role of computer attitudes. Information Technology & Libraries, 23(4), 138-144.
Jiao, Q. G., Onwuegbuzie, A. J., & Daley, C. E. (1997). Factors Associated with Library Anxiety.
Jiao, Q. G., Onwuegbuzie, A. J., & Waytowich, V. L. (2008). The relationship between citation errors and library anxiety: An empirical study of doctoral students in education. Information processing & management, 44(2), 948-956.
Kohrman, R. (2002). When You Aren't in Kansas Any More: Computer, Research, and Library Anxieties of Graduate Education Students. Unpublished Master's thesis, Grand Valley State University, Michigan
Kwon, N. (2008). A mixed-methods investigation of the relationship between critical thinking and library anxiety among undergraduate students in their information search process. College & Research Libraries, 69(2), 117-131.
Kwon, N., Onwuegbuzie, A. J., & Alexander, L. (2007). Critical thinking disposition and library anxiety: Affective domains on the space of information seeking and use in academic libraries. College & Research Libraries, 68(3), 268-278.
Lee, S. W. (2011). An Exploratory Case Study of Library Anxiety and Basic Skills English Students in a California Community College District. Unpubished doctoral dissertation, University of California Los Angeles, Westwood.
Mech, T. F., & Brooks, C. I. (1995). Library anxiety among college students: An exploratory study. Continuity and transformation: The promise of confluence, 173-179.
Omran, A. I. B. (2001). Library anxiety and internet anxiety among graduate students of a major research university. Unpubished doctoral dissertation, University of Pittsburgh, Pittsburgh.
Onwuegbuzie, A. J. (1997). Writing a research proposal: The role of library anxiety, statistics anxiety, and composition anxiety. Library & Information Science Research, 19(1), 5-33.
Onwuegbuzie, A. J., & Jiao, Q. G. (1998). The relationship between library anxiety and learning styles among graduate students: Implications for library instruction. Library & Information Science Research, 20(3), 235-249.
Onwuegbuzie, A. J., & Jiao, Q. G. (2000). I’ll go to the library later: The relationship between academic procrastination and library anxiety. College & Research Libraries, 61(1), 45-54.