بررسی رابطه اعتماد سازمانی و مدیریت دانش در بین کارکنان اداری دانشگاه ارومیه
محورهای موضوعی : دانش شناسیرضا حسن زاده 1 , سامان علیزاده 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتماد سازمانی و مدیریت دانش در بین کارکنان اداری در دانشگاه ارومیه انجامشده است. روش پژوهش: روش مناسب برای انجام این تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه کارکنان اداری دانشگاه ارومیه میباشد، 223 نفر به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم هر یک از دانشکدهها و با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای: مدیریت دانش و اعتماد سازمانی استفاده شد. ضرایب پایایی این پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 912/0α= و 883/0 α=بهدستآمده است و دادهها بر اساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین مؤلفههای اعتماد سازمانی با کل ابعاد مدیریت دانش، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این، مؤلفههای اعتماد بین کارکنان، اعتماد به مدیر و اعتماد مؤسسهای نیز میتواند بهطور مثبت و معناداری، ابعاد خلق دانش، تسهیم دانش، کاربست دانش و حفظ دانش را پیشبینی کند. نتیجهگیری: افزایش سطح اعتماد در سازمان باعث تسهیل در اجرایی شدن، فرایندهای مدیریت دانش در سازمان میشود.
Purpose: The present study aimed to investigate the relationship between organizational trust and knowledge management among staff at the University of Urmia. Methodology: The methodology for this study is descriptive. To do this, 223 numbers of the administrative staff of the University of Urmia were selected using stratified sampling method. Questionnaires to collect data: knowledge management and organizational trust were used. The questionnaire using Cronbach's alpha reliability coefficients for the α =0/912 and obtained α =0/883 and data based on research hypotheses using multivariate analysis of variance and multiple regression were analyzed. Findings: Results showed that the components of organizational trust with all aspects of knowledge management, there is a significant positive relationship. In addition, the components of trust between employees, trust in manager and trust in institutions can be a significant component of knowledge management: knowledge creation, knowledge sharing, and applying knowledge to predict knowledge retention. Conclusion: Increased levels of trust in the organization facilitate the implementation of knowledge management processes in the organization.
