بررسی میزان آشنایی کتابداران دانشگاه های علوم پزشکی با مهارت های فردی و سازمانی مدیریت زمان
محورهای موضوعی : دانش شناسی
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران، ایران
کلید واژه: کتابداران, کتابخانه ها, مدیریت زمان, دانشگاههای علوم پزشکی,
چکیده مقاله :
هدف: مدیریت زمان از جمله اصول مدیریت اثربخش است که نیازمند برخى مهارت هاست. می توان آن را به دو مقوله کلی مهارت فردی و سازمانی تقسیم کرد. این پژوهش به دنبال بررسی چگونگی رابطه بین مقوله های مهارت فردی، سازمانی در مدیریت زمان و میزان آشنایی کتابداران شاغل درکتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی مستقردر شهر تهران با این مولفه ها می باشد.روش پژوهش: در این پژوهش روش تحقیق توصیفی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری شامل تمامی کتابداران کتابخانه های دانشگاههای علوم پزشکی تهران که با روش نمونه گیری تمام شمار در دسترس135 نفر از آنها انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه ی پژوهشگرساخت دو قسمتی جمعیت شناختی و سنجش مهارت فردی و سازمانی مدیریت زمان استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از شاخص های آماری توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون و t تک نمونه در نرم افزار SPSS19 تجزیه وتحلیل شدند.یافته ها: رابطه بین مهارت فردی با رفتار سازمانی با ضریب همبستگی192/0 مثبت می باشد (05/0>p) میزان آشنایی کتابداران با مهارت فردی مدیریت زمان در وضعیت خوب و مهارت سازمانی بسیار خوب بود. از نظر جنسیت و نوع دانشگاه کاربرد مهار ت های مدیریت زمان تفاوتی نداشت و تقریباً برابر بود.نتیجه گیرى: آشنایی کتابداران با مولفه های مهارت های سازمانی بیش از مهارتهای فردی بود و بین مهارت های فردی مدیریت زمان با ابعاد ششگانه مهارت های سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت و در مولفه هدفگذاری، بیشترین رابطه و تفویض اختیار کمترین ارتباط دیده شد.
Objective: Time management is one of the principles of effective management that requires certain skills. It can be divided into two general categories of individual and organizational skills. This research seeks to investigate the relationship between the categories of individual and organizational skills in time management and the level of familiarity of librarians working in the libraries of medical sciences universities located in Tehran with these components. Methodology: In this research, the research method was descriptive and applied.The statistical population includes all the librarians of the libraries of Tehran medical sciences universities, 135 of whom were selected using the full population sampling method. In order to collect data, a two-part demographic researcher questionnaire was used to measure personal and organizational time management skills. The collected data were analyzed using descriptive statistics, Pearson's correlation test and single sample t in SPSS19 software. Results: The relationship between individual skills and organizational behavior is positive with a correlation coefficient of 0.192 (p<0.05). In terms of gender and type of university, the use of time management skills did not differ and was almost equal. Conclusions: The familiarity of librarians with the components of organizational skills was more than individual skills and there was a positive and significant relationship between individual skills of time management and the six dimensions of organizational skills, and in the component of goal setting, the highest relationship and the lowest relationship was seen in delegation.
_||_