فراتحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش
محورهای موضوعی : دانش شناسی
1 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. واحد تنکابن. دانشگاه آزاد اسلامی. تنکابن . ایران.
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, مدیریت دانش, فراتحلیل,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش فراتحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در مقالات پژوهشی منتشر شده در ایران است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه هدف پژوهش، مقالات منتشر شده در نشریات علمی و پژوهشی و همایشی های بین المللی و ملی است که از نظر روش شناسی، فرضیه ها، سوالات پژوهش و شیوه تحلیل داده ها، ملاک های مورد نظر در فراتحلیل را دارا بودند، بدین ترتیب 63 مقاله شناسایی شد که از این تعداد 27 مقاله که ویژگی های مورد نظر را داشتند وارد جامعه آماری گردید. روش تحلیل داده ها، فراتحلیل با استفاده از نرم افزارCMA2 جهت سنجش اندازه اثر فرضیه ها است. یافته ها: یافته های بدست آمده نشان داد در ابعاد سرمایه اجتماعی، بعد شناختی با 644/0، بعد ارتباطی493/0، و بعد ساختاری 416/0 در مدیریت دانش اثر گذار هستند. در ابعاد مدیریت دانش بعد کسب دانش با 287/0 کمترین و بعد عامل فرهنگی با 935/0 بیشتری رابطه را با سرمایه اجتماعی دارد و بیشترین اثر را از آن پذیرفته است. در مجموع مقدار اندازه اثر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش 645/0 است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که تمامی ابعاد سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش اثر گذار بوده، مقدار اثر هر یک از مولفه های سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش، و مقدار اثر سرمایه اجتماعی در هر یک از ابعاد مدیریت دانش متفاوت است.
Objective: The purpose of this research is to determine the relationship between social capital and knowledge management in Iran. Methods: The present study is applied in a quantitative and survey method. The target community of research is the articles published in scientific publications and international and national conferences in Persian language. Articles that include methodologically, hypotheses and research questions, and the method of analyzing the assumptions of the criteria in the meta-analysis were chosen. So, 27 articles with the desired characteristics comprise the statistical population of the study. Data analysis is meta-analysis using CMA2 software to measure the effect size of the assumptions. Results: Findings in the size of the effect of 15 hypotheses show that in the dimension of social capital, cognitive dimension is 0.644, communication dimension is 0.493, and structural dimension with 0.416, respectively, in knowledge management. In the dimension of knowledge management, knowledge acquisition with 0.287 is the least and the later cultural factor with 0.935 more with social capital and accepts most of the work. In total, the size of the effect of social capital on knowledge management is 0.645. Conclusion: The results of this study indicate that all aspects of social capital affect knowledge management, the effect of each of the components of social capital on knowledge management, and the amount of social capital effect in each aspect of knowledge management is also different.
ابیلی، خ.؛ زارع خلیلی، م. (۱۳۹۲). رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی با مدیریت دانش در یک شرکت بیمه دولتی. پژوهشنامه بیمه، ۲۸(۲)، ۱۲۹-۱۵.
ارجلو، آ.؛ فرشید پور، ع.؛ قائم مقامی، م. (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین ابعاد سرمایه اجتماعی و مولفههای مدیریت دانش، پژوهش موردی در شعب بانک ملی اراک. اولین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقا مباحث مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع در سازمانها،کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
الوانی، م.؛ ناطق، ت.؛ مهدی فراحی،م.(۱۳۸۶). نقش سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش سازمانی. فصلنامه مدیریت ایران، ۲(۵)،۳۵-۷۰.
انواری، ع.ا.؛ شهائی، ب. (1388). مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستند سازی دانش و تجربه. مدیریت فناوری اطلاعات، 1(2)، 18-3.
ایزانلو، ب.؛ حبیبی، م.(1390). کاربرد فراتحلیل در تحقیقات علوم اجتماعی و رفتاری: مروری بر مزایا ، تنگناها و روش شناسی. تحقیقات علوم رفتاری، 9(1).70-82.
بردبار، غ.؛ زارعی، م. (۱۳۹۲). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر ارتقای سطح مدیریت دانش در سازمان بهزیستی استان یزد. علوم اجتماعی: جامعه شناسی کاربردی،24(4)، 244-227.
دانش فرد٬ک. (۱۳۸۹). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش ( مطالعه موردی شرکت توزیع برق شمال شرق تهران٬ فصلنامه (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، ۷(۱۷)، 1-10.
دموری، د.؛ منصوری، ح.؛ طاهری دمنه، م.( 1388). بررسی ارتباط مدیریت دانش با سرمایه اجتماعی در دانشگاه اسلامی (از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد). مدیریت در دانشگاه اسلامی، 13(1)،44-64
ربیعی، ع.، معالی، م. (1388). ارائه مدلی مفهومی جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان های ایرانی (مطالعه موردی شرکت پالایش نفت تهران و فراتحلیل در چند سازمان ایرانی. فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در شرکت نفت،3(9)، 77-102.
رضائیان، محسن. 1385. Meta-Analyses واژهنامه توصیفی فراتحلیل. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 6(2). 148-150.
سفیری، خ.؛ صدفی، ذ. (1391). فراتحلیل مطالعات و تحقیقات جنسیت و سرمایه اجتماعی. جامعهشناسی کاربردی، 23(4).
سیاهپوش، ا. (1387). فراتحلیل سرمایه اجتماعی در ایران. راهبرد فرهنگ، 1(3)، 99-124.
شوکتی احمد آباد، م.؛ حسنی،پ. (1385). فراتحلیل چیست؟ فصلنامه علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه بیرجند، (3-4)3، 15-20.
ضیایی، م. ص.؛ منوریان،ع.؛ کاظمی کفرانی،ا.(1390). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با میزان آمادگی سازمانی برای استقرارمطالعه شرکت فولاد ساز ایرانی). مدیریت دولتی، 3(8)، 179-198.
قاضی طباطبایی، م.؛ ودادهیر، ا.ع. (1389). فراتحلیل در پزوهشهای اجتماعی و رفتاری. تهران: جامعه شناسان، 1389.
عسگری٬ ن.؛ جوکار٬ع.؛ محمدی فاتح ا.؛ خلعتبری معظم، م. (1390). نقش سرمایه اجتماعی درتسهیل اقدامات مدیریت دانش. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت نظامی، ۱۱(۴۳)،۱۶۵-۱۸۸.
مهدیانراد، ا.؛ فضلی،ص. (1390). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش (مطالعه موردی: سازمان امور مالیاتی کشور). پژوهشنامه مالیات، 1(60)، 291-321.
میر حیدری، ا.؛ عابدی، ا.؛ هویدا، ر.؛ سیادت، ر. (1391). فراتحلیل تأثیر فرهنگ سازمانی بر استقرار مدیریت دانش در سازمانهای ایران. رویکردها ی نوین آموزشی، 7 (2)، 77-96.
نازکتبار، ح.؛ ویسی، ر. (1387). واکاوی رابطه سرمایه اجتماعی با تحصیل فرزندان. فرآیند مدیریت و توسعه، 68 و 69، 123-149.
ناطق پور، م.ج.؛ فیروز آبادی، ا. (1385). شکلگیری سرمایه اجتماعی و فراتحلیل عوامل موثر بر آن. مطالعات جامعهشناختی، 28، 160-190.
نصراللهی، ن.؛ مختاری، ح.؛ سیدین، م.س. (1392). فراتحلیل: رویکردی به تلفیق و ارزشیابی پژوهشهای علم اطلاعات و دانش شناسی. پردازش و مدیریت اطلاعات، ۲۹(۲)، ۲۹۳-۳۱۶.
ولیان٬،س. (1393). فراتحلیل عوامل اثرگذار بر استقرار مدیریت دانش در آموزش عالی. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل. ( چکیده پایان نامه از ایرانداک)
Bowles, S. and Gintis, H. (2002).Social capital and community governance. The Economic Journal, 112(483), 419-436.
Chang, C. L. H., & Lin, T. C. (2015). The role of organizational culture in the knowledge management process. Journal of Knowledge management, 19(3), 433-455.doi: 10.1108/JKM-08-2014-0353
Chen, Irene Y. (2009). Social Capita, IT Capability, And The Success of Knowledge Management Systems. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 1(1), 39-50.
Fukuyama, F. 2001. Social capital, civil society and development. Third World Quarterly, 22(1), 7_20
Gilbert, K. L., Quinn, S. C., Goodman, R. M., Butler, J., & Wallace, J. (2013). A meta-analysis of social capital and health: a case for needed research. Journal of health psychology,18(11),1385-1399.
Hoffman, J. J., Hoelscher, M. L., & Sherif, K. (2005). Social capital, knowledge management, and sustained superior performance. Journal of knowledge management, 9(3), 93-100. /doi.org/10.1108/13673270510602791
Huang, J., Van den Brink, H. M., & Groot, W.( 2009). A meta-analysis of the effect of education on social capital. Economics of education review, 28(4), 454-464.
King, W., Marks, P. and McCoy, S. (2002). The most important issues in knowledge management, Communications of the ACM, 45(9), 93-7.
Langerak, F., Verhoef, P. C., Verlegh, P. W., & Valck, K. D. (2004). Satisfaction and participation in virtual communities. NA-Advances in Consumer Research, 31, 56-57.
Manning, P.(2010). Explaining and developing social capital for knowledge management purposes. Journal of Knowledge Management, 14(1).
McFadyen, M. A., & Cannella, A. A. (2004). Social capital and knowledge creation: Diminishing returns of the number and strength of exchange relationships. Academy of management Journal ,47(5), 735-746.
Nahapiet, J. and Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. AcademyofmanagementReview, 23(2), 242-266.
Van den Hooff, B., & Huysman, M. (2009). Managing knowledge sharing: Emergent and engineering approaches. Information & Management, 46(1), 1-8.
Walter G. Tymon, Stephen A. Stumpf. (2003). Social capital in the success of knowledge workers. Career Development International, 8(1), 12-20. doi: 10.1108/13620430310459478
Webb, C.(2008). Measuring social capital and knowledge networks. Journal of Knowledge Management, 12(5), 65-78. doi: 10.1108/13673270810902948
_||_