شناسایی و رتبهبندی موانع جریان دانش در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : دانش شناسی
1 - عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران،
کلید واژه: مدیریت دانش, جریان دانش- موانع, دانشگاه آزاد اسلامی- کتابخانهها,
چکیده مقاله :
هدف: شناسایی و رتبه بندی موانع جریان دانش به منظور پیاده سازی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با حداقل 2 کارمند بودند که 60 مدیر در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که سنجش پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون فریدمن و با نرم افزار اس.پی.اس.اس. ویرایش 22 انجام شده است. یافته ها: از بیش ترین تا کم ترین موانع شامل: عوامل مدیریتی با میانگین رتبه 51/7، عوامل فن آوری با میانگین رتبه 25/7، عوامل سازمانی با میانگین رتبه 24/6، عوامل فردی با میانگین رتبه 57/4، منبع دانش با میانگین رتبه 60/3، عوامل ماهوی دانش با میانگین رتبه 10/3، کانال های ارتباطی با میانگین رتبه 73/2 و عوامل زمانی با میانگین رتبه 01/1 بود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد عوامل هشتگانه موانع جریان دانش، پیاده سازی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی محدودیت ایجاد می کنند. جهت رفع موانع توجه به عوامل مدیریتی از اولویت های اساسی کتابخانه ها می باشد.
Objective: Identifying and ranking barriers to knowledge flow in Islamic Azad University libraries to implement the deployment of knowledge management. Methods: Research method was survey. The statistical population of the study include all managers of the central libraries of Islamic Azad University with at least 2 employees and 60 managers. The data collection tool was an organized questionnaire that its reliability was calculated with Cronbach's alpha of 0/87. Data analysis is done by using Friedman test and using SPSS software version 22. Results: From the most to the least obstacles average ratings include: management factors with 7/51; technology factors with 7/25; organizational factors with 6.24; individual factors with 4/5; source of knowledge with 3/60; the material knowledge factors with 3/10; communication channels with 2/73; time factors with 1/01. Conclusion: The results showed that the eight factors of barriers to knowledge flow, implementation of knowledge management establishment in Islamic Azad University libraries make constrains.In order to eliminate existing obstacles attention to managerial factors is one of the main priorities of libraries.
اخوان، پ.؛ اولیایی، ا.؛ دسترنجممقانی، ن.؛ ثقفی، ف. (1389). توسعه فرآیندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت دانش. فصلنامه سیاست علم روز، 3(2).
حسنزاده، م.؛ تیموریتابیه، م. (1384). جریان دانش در شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و ارائه مدل مفهومی. مطالعات دانششناسی، 1(2).
حقیقتطلب، م. (1393). شناسایی و استخراج موانع جریان دانش مبتنی بر سطوح مدل بلوغ مدیریت دانش سازمان. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد سلامی واحد قزوین. قزوین.
حلاجیان، ا. (1395). بررسی و اولویتبندی موانع استقرار مدیریت دانش در شرکت مادرتخصصی فرودگاههای کشور با روش تحلیل سلسله مراتب. فصلنامه مدیریت شهر، 45.
حیسنی شاوون، ا.؛ یوزباشی، ع.؛ نسلسراجی، ر. (1394). وضعیت مدیریت دانش و عوامل مؤثر بر استقرار آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهبرد فرهنگ، 30.
علیپور، و. (1393). مدیریت دانش؛ تعاریف و مفاهیم، برگرفته از سایت مرکز تحقیقات و مطالعات رسانهای(همشهری).
مصباحیجمشید، م. (1391). تعیین موانع اشتراک دانش برای استقرار مدیریت دانش. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک.
مقتدایی، ل. (1396). بررسی موانع دانشآفرینی در آموزش عالی از دید اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان. نامه آموزش عالی، 10(38).
منوریان، ع.؛ فضلی، ف. و مصباحی، ج. (1393). شناسایی و رتبهبندی عوامل پیشبرنده و بازدارنده تسهیم دانش در یک سازمان دولتی. فرایند مدیریت توسعه، 27(90).
نعمتیانارکی، ل.؛ نوشینفرد، ف. (1393). بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر اشتراک دانش از دیدگاه اعضای هیأت علمی، مدیریت سلامت، (56)
Abell, A.; Oxbrow, N. (2001). Competing with knowledge: the information professionals. In the knowledge management. London: Library Association Publication, 66-167.
AL- Busaidi, K.A. & Adjoints (2010). Sharing knowledge to a knowledge Management System: Examining and The Benefits in and Omani Organization, Journal of Organization knowledge Management, 3(2).
Curado, M., Ramos, I. (2010). Knowledge Management in Organizations: A new Proposal, European Conference on Knowledge Management 11, Portugal, 323-333
Davenport, T. H., Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What the Know. Boston, Massachusetts, Harvard Business School Press.
Desouza, K.C. (2003) Strategic Contributions of game rooms to knowledge management: some preliminary insight. Information & management, 41(1).
Eckl, V.C. (2012). Barriers of knowledge transfer. druid society. Copen hagen.
Gliem J.A., Gliem R.R, editors (2005). Calculating, interpreting, and reporting Cronbach’s alpha reliability coefficient for Likert-type cales2003: Midwest Research-to-Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education.
Khalifa, M.; Liu, V. (2003). Determinants of Successful Knowledge Management Programs. Electronic Journal on Knowledge Management, 1(2), 103-112.
Kitarnovich, C.; Hobday, A.J.; van Kerkhoff, L.; Marshall, N.A. (2015). Overcoming barriers to knowledge exchange for adaptive resource management; the perspectives of Australian marine scientists. Marine Policy,52,38-44.
Lin, C., tan, B., chang, S. (2008). An exploratory model of knowledge flow barriers within healthcare organizations. Information & Management, 45(5), 331–339
Lin, C., Wu, J.C., Yen, D.C. (2012). Exploring Barriers to Knowledge Flow At Different Knowledge Management Maturity Stages, Information & management, 49, 10- 23.
Pee, L. G., Kankanhalli, A. (2009). A model of organizational knowledge management maturity based on people, process, and technology. Journal of Information & Knowledge Management (02),79-99.
Riege, A. (2005). Three- dozen knowledge shiring barriers magers must consider. Journal of knowhedge management, 9(3), 18- 35.
_||_