طراحی مدل تعالی سازمانی با رویکرد مهارتآموزی (مورد مطالعه: بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران)
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیمحمدعلی آدیش 1 , حدیثه رمضانی فر 2
1 - دانشگاه آزاد
2 - دانشگاه آزاد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقدمه: پژوهش حاضر به طراحی مدل تعالی سازمانی با محوریت عامل انسانی با استفاده از رویکرد مهارتآموزی جهت ارتقا سطح کیفیت خدمات و بهبود عملکرد بیمارستان پرداخته است. روش: پژوهش کیفی حاضر به روش مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 20 نفر از مدیران بیمارستانها به روش نمونهگیری هدفمند در دسترس و تکنیک گلوله برفی در سال ۱۴۰1 انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش گراندد تئوری در بستر نرم افزارهای MAXQDA 2020 و EXCEL 2019 در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. روایی پژوهش با تائید اعضاء و مشارکتکنندگان و شیوه تلفیق و همسوسازی دادهها و پایایی از روش ضریب توافق یا همخوانی میان دو متخصص مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: ابعاد مختلف تعالی سازمانی در بیمارستانها در قالب پارامترهای مدل پارادایمی (عوامل علّی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدها) دستهبندی شد. در شرایط علّی میتوان به مولفههای رهبری، منابع انسانی و در شرایط زمینهایی مولفههایی چون منابع و امکانات، تعهد و در شرایط مداخلهگر مولفههایی چون فرایندها، استراتژیها و در راهبردها به رویکرد مهارتآموزی (مهارت فنی و تخصصی، مهارت انسانی ارتباطی، مهارت ادراکی) و در پیامدها، به مولفههایی چون رضایت بیماران، رضایت خانواده بیماران، رضایت کارکنان و رضایت از نظام سلامت اشاره نمود. نتیجهگیری: رضایت از کیفیت خدمات نظام سلامت بیش از هر موردی نیازمند تامین رهبری و منابع انسانی مناسب میباشد و رویکرد مهارتآموزی (مهارت فنی و تخصصی، مهارت انسانی ارتباطی، مهارت ادراکی) برای نیل به تعالی سازمانی مطلوب در بیمارستانها، باید مورد توجه بیشتری واقع شود.
Introduction: The current research has focused on the design of the organizational excellence model with human-centered skill-learning approach to improve the quality of services and improve the performance of the hospital. Methodology: The present qualitative research was conducted using semi-structured interviews with 20 hospital managers using purposeful sampling and snowball technique in 2021. Data analysis was done using the grounded theory method in MAXQDA 2020 and EXCEL 2019 software during three stages of open, central and selective coding. The validity of the research was tested by the approval of the members and participants and the method of combining and aligning the data and the reliability by agreement coefficient between two experts. Findings: Different dimensions of organizational excellence in hospitals were categorized in the form of paradigm model parameters (causal conditions, contextual conditions, intervening conditions and consequences). In causal conditions, we can refer to the components of leadership, human resources, and in contextual conditions, components such as resources and facilities, commitment, and in intervening conditions, components such as processes, strategies, and in strategies, to the skill-learning approach (technical and specialized skills, communication human skills, cognitive skills) and in the results, to patient satisfaction, patient family satisfaction, staff satisfaction, and health system satisfaction components. Conclusion: Satisfaction with the quality of health system services requires the provision of appropriate leadership and human resources more than anything, and skills training approach (technical and specialized skills, human communication skills, and cognitive skills) should be considered to achieve the desired organizational excellence in hospitals.
