طراحی الگوی زیرساختی پیادهسازی مدیریت دانش در شرکتهای دولتی استان گیلان
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیامیر شعبانپور 1 , محمد طالقانی 2 , صاحب بدری 3
1 - دانش آموخته دوره دکتری حرفه ای کسب و کار (DBA) ، سازمان مدیریت صنعتی (واحد گیلان)
2 - گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - عضو هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی
کلید واژه: عوامل تکنولوژی, عوامل سازمانی, پیادهسازی مدیریت دانش, زیرساخت فرهنگی, زیرساخت مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناسایی عوامل زیر ساختی موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در شرکتهای دولتی استان گیلان است. برای اجرای پژوهش حاضر، ابتدا از طریق بررسی پیشینههای پژوهش شاخصهای زیرساختی پیادهسازی مدیریت دانش استخراج و با استفاده از نظرات خبرگان تعدیل و در نهایت تبدیل به پرسشنامهی این تحقیق شده و نمونهای به حجم 384 نفر از کارشناسان و مدیران شرکتهای دولتی استان گیلان آنرا پاسخ دادهاند. با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی، 5 عامل زیرساختی شناسایی شد. نامگذاری و چگونگی روابط بین آنها بر اساس مبانی نظری در پانلهای گروه دلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نتیجه مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. برای آزمون و ارزیابی مدل، از تکنیک معادلات ساختاری استفاده شده است. از 5 عامل شناسایی شده، عامل انگیزه با ضریب 13/0، عامل بلوغ سازمانی با ضریب 25/0، عامل ساختاری با ضریب 32/0 و عامل فنی با ضریب 23/0بر پیادهسازی مدیریت دانش تاثیری معنیدار دارند. معیار GOF برابر با 43/0 شده است که نشان میدهد مدل مفهومی زیرساختی پیادهسازی مدیریت دانش در شرکتهای دولتی استان گیلان با تناسب بالا و برازش قوی تأیید شده است.
The purpose of this research is to identify the infrastructural factors affecting the implementation of knowledge management in public companies of Gilan province. In order to carry out this research, firstly, by examining the background of the research, the infrastructural indicators of the implementation of knowledge management were extracted and adjusted using the opinions of experts, and finally it became the questionnaire of this research, and a sample of 384 experts and managers of state-owned companies in Gilan province answered it. . Using the exploratory factor analysis technique, 5 infrastructure factors were identified. Naming and how the relationships between them were analyzed based on theoretical foundations in Delphi group panels, and as a result, the conceptual model of the research was presented. To test and evaluate the model, the technique of structural equations has been used. Of the 5 identified factors, motivation factor with a coefficient of 0.13, organizational maturity factor with a coefficient of 0.25, structural factor with a coefficient of 0.32 and technical factor with a coefficient of 0.23 have a significant impact on the implementation of knowledge management. The GOF criterion is equal to 0.43, which shows that the infrastructural conceptual model of knowledge management implementation in public companies of Gilan province has been confirmed with high fit and strong fit.
استراوس، انسلم؛ کربین، جولیت (1398)، مبانی پژوهش کیفی (فنون و مراحل تولید نظریة زمینه¬ای)، ترجمة ابراهیم افشار، نشر نی، چاپ اول
احمدی اصل، فرهاد؛ امرانی، ابراهیم؛ ملکی آوارسین، صادق (1399)، سنجش وضعیت مدیریت دانش در فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی، نشریه علمی مدیریت دانش سازمانی، 308)صص141-173
خدیور، آمنه و عبدالوند، ندا و نظری سالاری، لیلا (1395)، ارایه مدلی به منظور تحلیل موانع به کارگیری هوش تجاری در صنعت گردشگری ایران با رویکرد روش های آمیخته، نشریه پژوهش های نوین در تصمیم گیری، دوره 1، شماره 1،
ساعی، رضا (1396)، مدیریت دانش در سازمان های دولتی.شبکه اینترنتی آفتاب
نقی پور ایوکی. سمانه و باقری، مهدی و احقر، قدسی (1399)، طراحی الگوی مدیریت دانش در اداره کل آموز ش و پرورش استان هرمزگان، مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 13، شماره 4، صص316-324
جهاندیده، محمدعلی و رضوی، سید محمدحسین و حسینی، سید عماد (1397)، تبیین الگوی بهینه پیاده سازی مدیریت دانش در تربیت بدنی آموزش و پرورش کشور، نشریه پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، سال هشتم، شناره 16
جهانگیری، حسین و بافنده زنده، علیرضا و علوی متین، علیرضا و ایرانزاده، سلیمان (1399)،طراحی مدل مدیریت دانش سازمان بسیج استان آذربایجان شرقی با استفاده از نظریه داده بنیاد، نشریه علمی مدیریت راهبردی دانش سازمانی، سال سوم شماره سوم، صص33-85
اخوان، آفرین و همکاران (1391) ارائه مدلی جهت بررسی تأثیر راهبردهای مدیریت دانش بر عملکرد دانشگاه مدیریت ایران فصلنامه علوم مدیریت ایران، 7 (37)، صص115- 137
حسنی سعادت، حجت و ملک زاد، غلامرضا و عرفانیان خانزاده، حمید (1394)، شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش مبتنی بر راهبردهای کسب و کار، فصلنامه رشد فناوری شماره 45، سال 12، 35-26.
فرج پهلو، عبدالحسین و خجسته فر، مرجان. (1390). کاربرد مدل مطالعه زیرساختهای مدیریت دانش در سازمانها در مراکز اطلاعرسانی: مطالعه موردی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنّاوری. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات، ۲۷ (۱)، ۲۰۷-۲۳۱.
فضل الهی، سیف الله و کریمیان، حسین (1391)، وضعیت استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از دیدگاه اعضای هیئت علمی. فصلنامة پژوهش و برنامه ریزی درآموزش عالی، سال 5، شماره 17، صص77-96
قاید، محمد (1390)، مطالعه و بررسی چگونگی پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت گاز استان بوشهر و ارائة راهکارها. پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه تهران - پردیس قم
رازینی، روح الله و سینا، میلاد (1397)، ارائه دستهبندی جامع از عوامل کلیدی مؤثر در استقرار مدیریت دانش سازمانی، فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال اول، شماره 1، صص133-168
رضایی نور جلال و شاه حسینی، محمد علی و خسروی، سروش (1393)، ارائه مدل مفهومي براساس عوامل مؤثر بر پياده سازي سيستم مديريت دانش در گروه شرکتهاي همکاران سيستم، مدیریت توسعه فناوری، دوره 1، شماره 4، صص79-104
رکنی جو، سید محمد و جعفری، سیدمحمدباقر و یزدانی، حمیدرضا و الوانی، سیدمهدی (1396)، واکاوی موانع پیاده سازی موفق مدیریت دانش در دانشگاه ها، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 15، شماره2، صص445-464
عسگری، ناصر و خیراندیش، مهدی وغلامی، مهرداد و خلعتبری معظم، مریم (1392)، تأثیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر توسعة ظرفیت خلق دانش در سازمان. مدیریت فناوری اطلاعات، دورة 9.شمارة 1، صفحات107-126
گران مهدی، مروتی و شریف آبادی، علی و زنجیرچی، محمود (1394)، ارائه مدلی از عوامل موثر بر پیاده سازی سیستم مدیریت دانش با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM ) مورد مطالعه: پارک علم و فناوری یزد، هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش،تهران،https://civilica.com/doc
نجف بیگی، رضا؛ صرافی زاده، اصغر و طاهری لاری، مسعود. (1390). طراحی الگوی زیرساختی مورد نیاز به منظور پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان. پژوهشنامه مدیریت تحول، 3 (5)، 148-180.
فاضلی، فاطمه و صفانیا، علی محمد و حسینی، سید عماد و امیرنژاد، سعید (1395) ارتباط عوامل ساختاری و فرهنگی سازمان با استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان های ورزشی منتخب کشور ایران پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتتی، دوره 12 و شماره 24. 52-39.
کشانجی، بهزاد و خسروانجم، داود و پهلوانی، داود و پورقلی، امیر (1397)،طراحی مدل موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش در سطح سازمانی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) مورد مطالعه: بانک تجارت، فصلنامه مدیریت صنعتی، دوره 13 شماره 4،صص47-62
پیرایش، رضا؛ مطلبی، محمد قادر و آقاجانلو، نرگس (1398)، عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در پیشبرد افزایش خلاقیت سازمانی در بین کارکنان نیروی انتظامی استان زنجان، دانش انتظامی زنجان،شماره 32، صص31-52
Gloet, M., & Samson, D. (2020). Knowledge management and systematic innovation capability. In Disruptive Technology: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1198-1218). IGI Global
Acharya, A. and Mishra, B. (2017). Exploring the relationship between organizational structure and knowledge retention: A study of the Indian infrastructure consulting sector. Journal of Knowledge Management, 21 (4), pp.961-985.
Becerra-Fernandez, I. and Sabherwal, R. (2014). Knowledge Management: Systems and Processes. New York, NY: Routledge.
Bahrami, H. R., Esfahani, M. J., & Arani, Z. M. (2012). Feasibility of implementing knowledge management based on the basic model of knowledge building: A case study in Payam-e Noor University, Iran. Innovations Development, 1 (7), 11506-11511.
Benassi, M. Bouquet, P. and Cuel, R. (2002). Success and Failure Criteria for Knowledge Management Systems. Vol. 0212-32. EDAMOK Project, ITC-IRST
Berger, P.D., Maurer, R.E. and Celli, G.B. (2018). Experimental Design with Applications in Management, Engineering, and the Sciences. Second Edition. Cham, Switzerland: Springer.
Besic, C., Krnjevic-Miskovic, Z., & Djordjevic, D. (2013). The role of knowledge in the development process of competitive ability of domestic companies on the global market. No. 7 Int'l J. Econ. & L., 3, 1.
Bose, R. & Sugumaran V. (2013). “Application of knowledge management technology in customer relationship management”, Knowledge and Process Management, 10 (1), 3-17.
Chung, J. Ch., & Jing, W. H. (2007). How organizational climate and structure affect knowledge management—the social interaction perspective. International Journal of Information Management, 27, 104–118.
Cummings, J., (2016), Knowledge Sharing: A Review of the Literature, The World Bank Washington, D. C., available in http: //worldbank.org;oed
Davenport T. and Volpel S. (2001), 'The rise of knowledge towards attention management', Journal of Knowledge Management,5 (3), pp. 212–221.
Du, R., Ai, S., and Ren, Y., (2017), Relationship between Knowledge Sharing and Performance: A Survey in Xi An.
Frey, P., Lindner, F., Muller, A. and Wald, A. (2009). Project knowledge management organizational design and success factors- An empirical study in Germany. Proceedings of the 42nd Hawaii International Conference on System Sciences, pp. 1-14.
Haq, M., & Anwar, S. (2016) A systematic review of knowledge management and knowledge sharing: Trends, issues, and challenges. Cogent Business & Management, 3, 1-17.
Hooff, B., and Ridder, J., (2014), “Knowledge Sharing in Context: The Influence of Organizational Commitment, Communication Climate and CMC Use on Knowledge Sharing”, Journal of Knowledge Management, Vol. 8, No.6.
Lee, Joosung. (2018). The Effects of Knowledge Sharing on Individual Creativity in Higher Education Institutions: Socio-Technical View, Adm. Sci. 2018, 8 (2),21.
Lee, H., & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes , and organizational performance : an integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20 (1)
Patil, M. R., & Mulimani, C. F. (2020). Improving Police Efficiency. Our Heritage, 68 (1), 813819.
Milovanović, S. (2011)'Aims and Critical Success Factors of Knowledge management System Projects', Economics and Organization Vol. 8, No 1, pp.31-4
Krauth, J. (2000). Experimental Design: A Handbook and Dictionary for Medical and Behavioral Research. London: UK: Elsevier.
Marfo, K. (2016). Context and the Advancement of a global Science of Human Development: A Commenbtary. Monographs of the Society for Research in Child Development, 81 (1), 172-182.
Rastogi, P.N. (2000). Knowledge management and intellectual capital – the new virtuous reality of competitiveness. Human systems management, 19 (1), 39-49.
Podsakoff, P.M. and Podsakoff, N.P. (2019). Experimental designs in management and leadership research: Strengths, limitations, and recommendations for improving publishability. The Leadership Quarterly, 30 (1), 11-33.
Temel, S., & Vanhaverbeke, W. (2020). Knowledge Risk Management During Implementation of Open Innovation. In Knowledge Risk Management (pp. 207-227). Springer, Cham.
Wu, J. Du, H. Li, X. and Li, P. (2010) 'Creating and Delivering a Successful Knowledge Management Strategy', in M. Russ (Ed.) ,Knowledge Management Strategies for Business Development (pp. 261-276). Hershey, PA: Business Science Reference
Waltz, E. (2003), Knowledge Management in the Intelligent Enterprise, Artech House Inc
Webster, M. and Sell, J. (2014). Laboratory Experiments in the Social Sciences. Second edition. London: U: Elsevier.
Wong, K. (2005). Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises. Industrial management & Data systems, 105 (3), 261-279
Zouari, M., & Dakhli, S. (2018). A Multi-Faceted Analysis of Knowledge Management Systems. Procedia Computer Science, 138: 646–654.
Zaim, H., Muhammed, S., & Tarim, M. (2019). Relationship between knowledge management processes and performance: critical role of knowledge utilization in organizations. Knowledge Management Research & Practice, 17 (1), 24-38.