بررسی عوامل موثر بر تحقق اهداف مجتمع های آموزشی روستایی عشایری از دیدگاه مدیران و معاونان
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیمیر بشیر همت یار 1 , مهدی نوروزی 2 , میرصادق جامعی 3 , فرشید اشرفی 4
1 - دانشجوی دکتری، رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
2 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
3 - کارشناسی ارشد منابع انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
4 - مربی، دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه
کلید واژه: مدیران, مجتمع های آموزشی روستایی عشایری, معاونان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر تحقق اهداف مجتمع های آموزشی روستایی عشایری از دیدگاه مدیران و معاونان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ روش شناسی در قالب توصیفی از نوع پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه مدیران و معاونان شاغل در مجتمع های آموزشی شهرستان ماکو به تعداد 50 نفر بودند که با استفاده از روش سرشماری و بر اساس جدول مورگان 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن توسط متخصصان تائید شد و برای تعیین پایایی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که 696/0 بدست آمد. داده ها توسط آزمون t تک نمونه ای تجزیه و تحلیل شدند ، نتایج به دست آمده نشان داد که : از دیدگاه مدیران و معاونان پیشرفت عدالت آموزشی و پرورشی و گسترش پوشش تحصیلی، تعامل به بکارگیری تاثیر نیروهای مجرب، بهبود مدیریت و تسهیل نظارت و راهنمایی تاثیر بسزایی در تحقق اهداف مجتمع های آموزشی روستایی عشایری دارند. استفاده بهینه از خدمات و امکانات تاثیر بسزایی در تحقق اهداف مجتمع های آموزشی روستایی عشایری ندارد.
The purpose of this study was to investigate the factors affecting the achievement of the goals of the tribal rural educational complexes from the perspective of managers and deputies. This research is a methodological descriptive survey. The statistical population of this study consisted of 50 managers and assistants working in educational complexes in Maku city. The instrument used in this study was a researcher-made questionnaire whose face validity was confirmed by experts and Cronbach's alpha was used to determine its reliability (0.696). The data were analyzed by one-sample t-test. The results showed that: From the perspective of managers and assistants, the promotion of educational and educational justice and the expansion of academic coverage, interaction with the influence of experienced forces, improved management and facilitated supervision and guidance. They have a significant impact on the achievement of the goals of the tribal rural educational complexes. Optimal utilization of services and facilities does not have a significant impact on the achievement of the objectives of the nomadic rural educational complexes.
نویدی، احد. (1391). ارزشیابی طرح مجتمع های آموزشی روستایی در ایران. توسعه محلی روستایی - شهری (توسعه روستایی)، دوره 4 ، شماره 2 : 98-75.
مزاری, ابراهیم؛ خدایار ابیلی و کبری خباره. (۱۳۹۲). ارزیابی معیارهای توانمندساز مدل تعادلی سازمانی (EFQM) در مجتمع های آموزشی (مطالعه موردی : مجتمع آموزشی امام خمینی ره)، کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت، تهران، مرکز همایشهای پژوهشگاه نیرو.
دبیر خانه ی شورای عالی آموزش و پرورش. (۱۳۸۹). طرح مجتمع آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری دوره ی ابتدایی ، با استفاده از معلمان راهنمای روستایی و عشایری - تهران: انتشارات مدیریت ارزیابی عملکرد و نظارت بر مصوبات آموزش و پرورش.
صولت قشقایی، محمدحسین. (1385). یادمانده ها: خاطراتی از محمدحسین قشقایی. تهران: انتشارات فرزان روز.
کرباسیان، اکبر. (1378). تحلیلی بر نتایج اجرای اصل چهار ترومن در ایران. مجله گزارش، شماره 107: 73-64.
Sullivan, Peter; Jorgensen, Robyn; Boaler, Jo; Lerman, Steve (2013). Transposing Reform Pedagogy into New Contexts: Complex Instruction in Remote Australia (EJ995205).Journal Articles: Reports-Evaluative.
K.X.J (2011).Integrated Educationm.imaginezambia.org/1965/the-industrial-technical-and-sustainability-revolutions.
_||_