بالندگی اعضای هیات علمی در پرتو رهبری معنوی با میانجیگری یادگیری سازمانی
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانی
غلامرضا جباری مراغوش
1
,
جهانگیر یاری
2
,
صادق ملکی آوارسین
3
1 - دانش جوی دکترای مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ایران
2 - استادیارگروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ایران
3 - دانشیارگروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ایران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, کارآفرینی, اعضای هیات علمی, بالندگی, رهبری معنوی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف سنجش روابط بین رهبری معنوی و بالندگی اعضای هیات علمی با نقش میانجی یادگیری سازمانی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجانغربی انجام شد این پژوهش از نظر نوع توصیفی و از لحاظ روش، همبستگی می باشد. جامعه آماری 695 نفر از مدرسین تمام وقت 13 واحد بود که از میان آنان 263 نفر از جدول کرجسی و مورگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات ازسه پرسشنامه استاندارد، رهبری معنوی فرای، بالندگی قرونه و یادگیری سازمانی نیفه استفاده گردید. روایی محتوایی و سازه ای پرسشنامهها تایید و پایایی آلفای کرونباخ آنها در مرحله مقدماتی و نهایی مناسب بود. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان دهنده رابطه مثبت و معنی داری بین رهبری معنوی با بالندگی می باشد در عین حال نتایج نشان داد که یادگیری سازمانی نقش میانجی در رابطة بین رهبری معنوی با بالندگی ایفا میکند. نتیجه اینکه رهبری معنوی با میانجیگری یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معنی داری در بالندگی مدرسین دارد.
Abstract The purpose of this study was to evaluate the causal relationship between spiritual leadership and faculty development with the mediating role of organizational learning in Islamic Azad University branch of West Azarbaijan province The population of the study was 695 full-time teachers of 13 units, among them 263 people were selected using stratified random sampling method and Krejcie and Morgan table were used to determine the sample size.tree standard questionnaires, Fry's Spiritual Leadership , Quarterly Growth and Organizational Learning were used for data collection. Content and construct validity of the questionnaires confirmed and Cronbach's alpha reliability in the baseline and the final was appropriate. Structural equation modeling was used to evaluate the fear relationships of the variables currently being measured in the conceptual model. The results showed a positive and significant relationship between spiritual leadership and development, while the results showed that organizational learning plays a mediating role in the relationship between spiritual leadership with development. Conclusion: Spiritual leadership mediated by organizational learning has a positive and significant effect on faculty development.
