تحلیل ساختاری ده نامه عماد فقیه کرمانی با توجه به سازه "را"
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی متن شناسی حکمی و عرفانیفروزنده عدالت کاشی 1 , محبوبه مباشری 2
1 - زبان و ادبیات فارسی.دانشکده ادبیات.دانشگاه الزهراء.تهران.ایران
2 - زبان و ادبیات فارسی. دانشکده ادبیات.دانشگاه الزهراء. تهران.ایران
کلید واژه: ادب غنایی, ده نامه, ادب عرفانی, عماد فقیه کرمانی, سازه "را",
چکیده مقاله :
ده نامهنویسی گونهای ادبی است که در آن محب و محبوب طی ده نامه در مورد موضوعات مورد علاقه خود گفتوگو میکنند. قالب این نوع ادبی، مثنوی است. شروع آن از قرن پنجم با ادبیات غنایی و موضوع عاشقانه و اوج آن در قرن هشتم در ادبیات عرفانی است. ده نامه عماد فقیه کرمانی، شاعر عارف قرن هشتم، مجموعهای از نامههای منظوم است، که در بحرهای مختلف سروده است. نامههایی، که در ایام مختلف برای افراد، سلاطین عصر و احبای زمان سروده و در پایان عمر آنها را در مجموعهای فراهم آورده و عنوان "دهنامه" را برای آن برگزیده است. این پژوهش بر آن است تا به روش توصیفی-تحلیلی و به شیوۀ کتابخانهای ابتدا در مورد دهنامه ها نویسی مختصری بیاورد، و به این سؤال پاسخ بدهد که، سازه "را" در دهنامه عماد فقیه کرمانی به چه معانی و با چه بسامدی به کار گرفته است؟ و با توجه به این بسامد، سبک ساختاری دهنامه عمادچگونه است؟ نتیجه این پژوهش آن است که: از مجموع 657 بیت در ده نامه 45 بیت دارای سازه "را" است . که ۱2 مورد به عنوان "نشانه مفعولی"، 23 مورد به معنی "برای" و 9 مورد به معنی "کسره اضافی" و 1 مورد به معنی "به" بکار گرفته شده است. 85/6 درصد، میزان بسیار اندک سازه "را" در دهنامه، بیانگر این موضوع است که در قرن هشتم استعمال این سازه کم بوده است. این یکی از ویژگیهای سبکی دهنامه عماد فقیه کرمانی است.
Ten letters is a literary genre in which the beloved and the beloved discuss their favorite topics in ten letters. The format of this type of literature is Masnavi. It begins in the fifth century with lyrical literature and the subject of love and culminates in the eighth century in mystical literature. The Ten Letters of Emad Faqih Kermani, the mystic poet of the eighth century, is a collection of poetic letters, written in different forms. Letters that he wrote on different days for the people or sultans of the time and the lovers of time and at the end of his life he provided them in a collection and chose the title "Ten Letters" for it.This research aims to provide a descriptive-analytical method first about Emad Faqih Kermani and the ten letters and then to answer the question that the structure of "Ra" in the ten letters of Emad Faqih Kermani with what meanings and how many to Has it been employed? And considering this frequency, what is the structural style of Emad's ten letters? In the end, it is concluded that: out of 657 bits in ten letters, 45 bits have a "ra" structure. 12 cases are used as "objective signs", 23 cases mean "for", 9 cases mean "extra fraction" and 1 case means "to".6.85%, a very small amount, the structure "ra" in ten letters, shows that in the eighth century the use of this structure was low. this is one of the stylistic features of Emad Faqih Kermani's ten letters.
-آسانا، جاماسب (1371). متون پهلوی، گزارش سعید عریان، تهران: علمی.
-ابوالقاسمی، محسن(1387). دستور تاریخی زبان فارسی، تهران:سمت.
-احمدی گیوی، حسن؛ انوری، حسن (۱۳۸۵). دستور زبان فارسی ۲ ویرایش دوم. تهران: فاطمی.
-ارژنگ، غلام رضا(1374). دستور زبان فارسی، تهران:قطره.
-اوحدیمراغهای،رکنالدین(1340). دیوان اشعار اوحدی،گردآوری و تصحیح سعید نفیسی، تهران: امیرکبیر.
-براون، ادوارد(1357). تاریخ ادبی ایران؛ از سعدی تا جامی، ترجمه و حواشی علی اصغر حکمت، چاپ 4، تهران:امیر کبیر
-تبریزی، همام (1351). دیوان همام تبریزی، به تصحیح نگارنده، تبریز: مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران.
-تفضلی، احمد (1378). تاریخ ادبیات پیش از اسلام، تهران: سخن.
-تودوروف،تزوتان(1399).بوطیقای ساختارگرایی، ترجمۀ محمد نبوی، تهران:کتاب دوستان.
-جامی، عبدالرحمن(1367). بهارستان، تصحیح حاکمی، تهران: اطلاعات.
-حق شناس، علی محمد؛ سامعی، حسی؛ سمایی، سید مهدی؛ طباطبایی، علاءالدین(1385). دستور زبان فارسی، تهران: سازمان پژوهش و برنامه آموزشی.
-دبیرمقدم، محمد (۱۳۶۹). مجله زبانشناسی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی .
-رادفر، ابوالقاسم،(1378)، نامه عماد، کرمان: انجمن آثار و مفاخر.
- شمیسا، سیروس (1396). سبک شناسی. تهران: سخن.
-صفا، ذبیح الله (1371)تاریخ ادبیات ایران، چاپ7بخش اول،تهران: فردوس.
-طغیانی، اسحاق،1383،تاثیر عماد الدین فقیه کرمانی بر شمس الدین محمد حافظ شیرازی، کوی سلامت.
-فرشیدورد، خسرو (۱۳۸۲). دستور مفصل امروز بر پایه زبانشناسی جدید. تهران: انتشارات سخن.
-فقیه کرمانی، عماد الدین( 1348). دیوان عماد فقیه کرمانی، به تصحیح رکن لدین همایون فرخ، تهران :کتابخانه ملّی.
-قاضی عسکر، سید احمد(1383). بررسی افکار و عقاید خواجه عماد کرمانی، کوی سلامت.
-مدرّسی، فاطمه(1383) . عماد فقیه پیر طریقت، به کوشش محمد رضا صوفی، کرمان: دانشگاه شهید باهنر و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
-محبوب، محمد جعفر (1373). ویس و رامین فخر الدین اسعد گرگانی، تهران: نشر کتابخانه ای.
-نفیسی، سعید(1344). تاریخ نظم و نثر فارسی، 2 جلد تا پایان قرن دهم، تهران: فروغی.
-ناظرزاده کرمانی، احمد(1374). تحلیل دیوان و شرح حال عماد الدین کرمانی، تهران: سروش.
-فرصتی جویباری، رضا(1387). ده نامه سرایی در ادبیات فارسی، مجله دانشنامه، بهار، شماره1، از ص123 تا 135.
_||_- Asana, Jamasb (1371). Pahlavi texts, Saeed Erian report, Tehran: Scientific.
- Abolghasemi, Mohsen (1387). Historical grammar of Persian language, Tehran: Samat.
-Ahmadi Givi, Hassan; Anwari, Hassan (2006). Persian Grammar 2 Second Edition. Tehran: Fatemi.
Arjang, Gholam Reza (1374). Persian Grammar, Tehran: Drop.
- Unity of Maragheh, Rukn al-Din (1340). Divan of Ouhadi Poems, compiled and corrected by Saeed Nafisi, Tehran: Amirkabir.
Brown, Edward (1357). Literary history of Iran; From Saadi to Jami, translated and annotated by Ali Asghar Hekmat, 4th edition, Tehran: Amir Kabir
Tabrizi, Hammam (1351). Divan of Hammam Tabrizi, edited by the author, Tabriz: Institute of History and Culture of Iran.
-Tafzali, Ahmad (1378). History of Pre-Islamic Literature, Tehran: Sokhan.
-Todorov, Tzutan (1399). The Poetics of Structuralism, translated by Mohammad Nabavi, Tehran: Friends Book.
-Jami, Abdul Rahman (1367). Baharestan, Hakimi Correction, Tehran: Information.
- Haghshenas, Ali Mohammad; Hearing, sensory; Samaei, Seyed Mehdi; Tabatabai, Aladdin (1385). Persian Grammar, Tehran: Research and Educational Program Organization.
-Dabir Moghaddam, Mohammad (1990). Journal of Linguistics. Tehran: University Publishing Center.
Radfar, Abolghasem, (1378), Emad's letter, Kerman: Association of Works and Honors.
- Shamisa, Sirus (1396). Stylistics. Tehran: Sokhan.
-Safa, Zabihollah (1371) History of Iranian Literature, 7th part, first edition, Tehran: Ferdows.
- Taghiani, Ishaq, 2004, The effect of Emad-ud-Din Faqih Kermani on Shams-ud-Din Mohammad Hafez Shirazi, Salamat alley.
- Farshidvard, Khosrow (2003). Today's detailed recipe based on new linguistics. Tehran: Sokhan Publications.
Faqih Kermani, Emad al-Din (1348). Divan of Emad Faqih Kermani, edited by Rokn دینldin Homayoun Farrokh, Tehran: National Library.
Qazi Askar, Seyed Ahmad (1383). A study of the thoughts and ideas of Khajeh Emad Kermani, Salamat Alley.
- Teacher, Fatemeh (1383). Emad Faqih Pir Tarighat, by Mohammad Reza Sufi, Kerman: Shahid Bahonar University and the Association of Cultural Works and Honors.
- Mahboob, Mohammad Jafar (1373). Weiss and Ramin Fakhruddin Asad Gorgani, Tehran: Library Publishing.
-Nafisi, Saeed (1344). History of Persian poetry and prose, 2 volumes until the end of the tenth century, Tehran: Foroughi.
Nazarzadeh Kermani, Ahmad (1374). Analysis of the Divan and Biography of Emad-ud-Din Kermani, Tehran: Soroush.
Article
- Opportunity Joybari, Reza (1387). Ten Letters in Persian Literature, Encyclopedia Magazine, Spring, No. 1, pp. 123-135.