Studying of the Role of Social Capital in the Motivation of Students for Job Creation (Case Study: Students of Islamic Azad University of Karaj)
محورهای موضوعی : Environmental policy and management
Saadi Fathollahi Galambahri
1
(
Department of Agricultural Development and Anagemnent, University of Tehran, Karaj, Iran
)
Ebrahim Meykhosh
2
(
Department of Agricultural Development and Managemnent, University of Tehran, Karaj, Iran
)
Jamshid Eghbali
3
(
Department o f Agricultural Development and Managemnent, University of Tehran, Karaj, Iran
)
کلید واژه: social participation, Social Coherence, Motivation for job creation, social communication, social confidence,
چکیده مقاله :
The main purpose of this study was to investigate the role of social capital in the motivation of students for job creation. The statistical population of this study included all students of Islamic Azad University of Karaj (N=3200) that 178 cases of these students were selected as research samples according to the Cochran formula. Data were collected by using a regulated questionnaire whose content validity was approved by faculty members of Agricultural development and management of University of Tehran. Social capital was measured in the form of four components including social confidence, social coherence, social communication and social participation. In addition, five items were used to measure students' motivation for job creation. To determine the reliability of measuring instruments after the pretest (30 people), Cronbach's alpha coefficient was determined that its rate for variables of job creation motivation, social coherence, social participation, social communication and social confidence was 0.73, 0.76, 0.69, 0.71 and 0.72, respectively. Decision tree was used as the analysis techniques to study role of social capital in the motivation of job creation and results showed students who were more moderate in terms of social capital, had more motivation for job creation.
هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش سرمایه اجتماعی در انگیزه اشتغالزایی دانشجویان بود. جامعه آماری این مطالعه از تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج (n=3200) تشکیل شده که از بین این دانشجویان 178 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه تنظیمی که اعتبار محتوایی آن توسط اساتید گروه مدیریت و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران مورد تأیید قرار گرفته بود، جمعآوری گردید. سرمایه اجتماعی در قالب چهار مؤلفه شامل اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، ارتباطات اجتماعی و مشارکت اجتماعی اندازهگیری شد. برای سنجش انگیزه اشتغالزایی دانشجویان نیز از 5 گویه استفاده گردید. برای تعیین پایایی ابزار اندازهگیری پس از انجام پیش آزمون (30 نفر) اقدام به تعیین ضریب آلفای کرونباخ گردید که میزان آن برای متغیرهای انگیزه اشتغالزایی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، ارتباطات اجتماعی و اعتماد اجتماعی به ترتیب 0/73، 0/76، 0/69، 0/71 و 0/72 بود. تکنیک تجزیه و تحلیل برای بررسی نقش سرمایه اجتماعی در انگیزه اشتغالزایی درخت تصمیم بود که نتایج نشان داد، دانشجویانی که از لحاظ سرمایه اجتماعی از اعتدال بیشتری برخوردار بودند، انگیزه اشتغالزایی بیشتری داشتند.