Educational Program Based on the Health Action Process Approach and Its Effect on Integrated Pest Management Adoption in Greenhouse Farmers
رضا پورنارانی
1
(
street- pasdaran
)
Mohammad Ali Morowatisharif
2
(
Department of Aging and Health, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
)
Farzan Madadizadeh
3
(
Center for healthcare Data modeling, Departments of biostatistics and Epidemiology, School of public health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
)
کلید واژه: Integrated pest management, farmers, education, Health Action Process Approach,
چکیده مقاله :
This study aimed to investigate the effect of an educational program based on the health action process approach (HAPA) on integrated pest management (IPM) adoption among greenhouse farmers in Jiroft, southern Iran. This quasi-experimental study was conducted on 300 greenhouse farmers in Jiroft, in 2021. Multistage sampling and random allocation were performed to select two groups of participants, control (n=150) and intervention (n=150). No intervention was performed on the control group. In the intervention we used a researcher-made questionnaire based on the HAPA constructs and IPM scores were registered. In the intervention group, the mean scores of all the constructs, except for recovery self-efficacy, increased after intervention. In addition, the IPM adoption in the medium IPM group increased [from 28 (18.66%) farmers to 119 (79.03%) farmers] significantly but no significant difference and/or increase was observed in the all of these variables in the control group after intervention. The HAPA-based educational program contributes positively to IPM adoption among greenhouse farmers
چکیده انگلیسی :
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر یک برنامه آموزشی مبتنی بر رویکرد فرآیند اقدام بهداشتی (HAPA) بر به کارگیری مدیریت تلفیقی آفات (IPM) در بین کشاورزان گلخانهای جیرفت، جنوب ایران انجام شد. این مطالعه نیمه تجربی بر روی 300 کشاورز گلخانهای جیرفت در سال 2021 انجام شد. نمونهگیری چند مرحلهای و تخصیص تصادفی برای انتخاب دو گروه شاهد (150 نفر) و مداخله (150 نفر) انجام شد. هیچ مداخله ای بر روی گروه کنترل انجام نشد. در مداخله از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سازه های HAPA استفاده شد و نمره IPM ثبت شد. در گروه مداخله، میانگین نمرات تمامی سازه ها به جز خودکارآمدی بهبودی، پس از مداخله افزایش یافت. علاوه بر این، پذیرش IPM در گروه IPM متوسط [از 28 (18.66٪) کشاورز به 119 (79.03٪) کشاورز] به طور قابل توجهی افزایش یافت، اما تفاوت و/یا افزایش معنیداری در همه این متغیرها در گروه کنترل مشاهده نشد. مداخله برنامه آموزشی مبتنی بر HAPA کمک مثبتی به پذیرش IPM در میان کشاورزان گلخانه ای می کند