Investigating the Organic Agricultural Products Supply Chain in Iran
محورهای موضوعی : Strategic planningسروش قاضی نوری 1 , لعیا الفت 2 , حهانیار بامداد صوفی 3 , ؤضوان احدی 4
1 - دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 - دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کلید واژه: supply chain management, organic agricultural products, maturity framework, supply chain processes,
چکیده مقاله :
The present study aimed to investigate the organic agricultural products supply chain in Iran and provide a processes maturity framework for this chain based on the Iranian Standard of the organic products. Accordingly, the model proposed in this research, has provided an improvement tool that addresses the integration of company's internal processes at low levels, and the integration of the processes with external partners at higher levels of maturity given the maturity levels definition. This model is designed based on the main components of maturity models, i.e. maturity levels with a five-level structure and the relevant questionnaire (confirmed by CVI index). Based on the results of the implementation of the proposed maturity model in two case studies, it was found that the two processes of customer service management and customer relationship management need the most attention and improvement, which is consistent with theoretical findings. In Company A, lack of direct communication or online communication platform to communicate with customers are among the weaknesses and good quality of products is among the strengths, and in Company B, lack of procedure for collecting and documenting information is among the weaknesses and close relationships with key partners is among the strengths, identified based on the evaluation by the proposed maturity model. Finally, improvement strategies were presented for each of these processes using the ANP method, which can be used as a roadmap by managers and practitioners in this field.
پژوهش حاضر با هدف بررسی زنجیره تأمین محصولات کشاورزی ارگانیک و ارائه چارچوب بلوغ فرآیندهای این زنجیره بر اساس استاندارد محصولات ارگانیک ایران انجام شده است. مدل پیشنهادی این تحقیق، ابزاری برای بهبود است که با توجه به تعریف سطح بلوغ، در سطوح پایین به ادغام فرآیندهای داخلی شرکت و در سطوح بالاتر بلوغ، ادغام فرایندها با شرکای خارجی میپردازد. این مدل بر اساس مؤلفههای اصلی مدلهای بلوغ یعنی سطوح بلوغ با ساختار پنج سطحی و پرسشنامه مربوطه (تاییدشده با شاخص CVI) طراحی شده و وضعیت موجود زنجیره تامین محصولات کشاورزی ارگانیک با آن مورد ارزیابی قرار گرفته و نقاط قوت و ضعف این زنجیره مشخص شده است. با توجه به نتایج حاصل از اجرای مدل بلوغ پیشنهادی در دو مورد مطالعه، مشخص شد که دو فرآیند مدیریت خدمت به مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری بیشترین توجه و بهبود را نیاز دارد، که منطبق با یافته های نظری است. در شرکت الف، فقدان ارتباطات مستقیم یا بستر ارتباطات آنلاین برای ارتباط با مشتریان از جمله نقاط ضعف و کیفیت خوب محصولات از جمله نقاط قوت، و در شرکت ب، فقدان رویه جمعآوری و مستندسازی اطلاعات از جمله نقاط ضعف و روابط نزدیک با شرکای کلیدی از جمله نقاط قوت شناسایی شده بر اساس ارزیابی با مدل بلوغ پیشنهادی هستند. در نهایت، راهکارهای بهبود با استفاده از روشANP برای هر یک از این فرایندها ارائه شده که میتواند به عنوان یک برنامه عملی توسط مدیران و دستاندرکاران این حوزه مورد استفاده قرار گیرد.
Borimnejad, V. (2011). Identifying factors affecting the healthy and organic products marketing, Agricultural Economics. Special Issue, 212-23.
CMMI Product Team, (2002). Capability Maturity Model Integration (CMMI), Version 1.1, Carnegie Mellon Software Engineering Institute, Pittsburgh, PA.
Croxton, K. L., Garcia-Dastugue, S. J., Lambert, D., & Rogers, D. S. (2001). The supply chain management processes. The International Journal of Logistic Management, 12(2), 13-36.
Dovleac, L. (2016). An overview on the supply chain for European organic food market. Bulletin of the Transilvania, University of Brasov, Economic Sciences, 9(2), 325.
Edwardson, W., & Santacoloma, P. (2013). Organic food chains for small farmers in the developing countries (Case studies in India, Thailand, Brazil, Hungary and Africa). FAO, Rome, Italia.
Hynds, E. J., Brandt, V., Burek, S., Jager, W., Knox, P., Parker, J.P., Schwartz, L., Taylor, J., & Zietlow, M. (2015). A Maturity model for sustainability in new product
development. Research-Technology Management, 57(1), 50-57.
Kerdrisam, C., Suwanmaneepong, S. (2015). Organic agricultural producer strategies in the supply chain of sustainable agriculture network, Chachoengsao Province, Thailand. Journal of Agricultural Technology, 11 (8), 1731-1742.
Kledal, P. R., Mahmoudi, H., & Damghani, A. M. M. (2012). Organic Food & Farming in Iran, the World of Organic Agriculture- Statistics and Emerging Trends. FiBL and IFOAM.
Klemencic, E. (2006). Management of the supply chain (Case of Donfoss District heating business area). Unpublished thesis, Ljubljana University, Faculty of Economics.
Kluth, A., Jäger, J., Schatz, A., & Bauernhansl, T. (2014). Evaluation of complexity management systems – systematical and maturity-based approach. Procedia CIRP, 17(2014), 224 – 229.
Lambert, Douglas M., Ed. (2004), Supply Chain Management: Processes, Partnerships, Performance, Sarasota, FL: Supply Chain Management Institute.
Lockamy A., McCormack, K. (2004). Linking score planning practices to supply chain performance: An exploratory study. International Journal of Operations & Production Management, 24(12), 1192-1218.
Mishev, P., Stoyanova, Z. (2009). Supply Chain of Organic Products in Bulgaria. Paper presented at the 113th EAAE Seminar of “A resilient European food industry and food chain in a challenging world”, September 2009 (3-6), Chania, Crete, Greece.
Molainasab, M., Mazlomi, M., & Ghaderpour, L. (2011). Investigating inefficiency in organic agricultural products supply chain based on the Information Flow, Paper presented at National Conference on Agricultural Management, May 26, Jahrom, Iran.
Palomino, E.R., Meza, S.H., Montes, D.R., Raffo, F.S., & Lo, W.S. (2017). Organic coffee supply chain management in the San Martin Region of Peru. International Journal of Innovation, Management and Technology, 8 (1), 9–16.
Rendon, R. G. (2006). Measuring contract management process maturity: A tool for enhancing the value Chain, Paper presented at 91st Annual International Supply Management Conference, May (7-9), U.S. Naval Postgraduate School.
Reyes, H.G., & Giachetti, R. (2010).Using experts to develop a supply chain maturity model in Mexico. Supply Chain Management: An International Journal, 15 (6), 415-424.
Röglinger, M., Pöppelbuß, J., & Becker, J. (2012). Maturity models in business process management. Business Process Management Journal, 18(2), 328-346.
Simon, A. T., Serio, L. C. D., Pires, S. R. I., & Martins, G. S. (2015). Evaluating supply chain management: A methodology based on a theoretical model. Revista de Administração Contemporânea, 19(1), 26-44.
Wysocki, R.K. (2004). Project management process improvement. Artech House, Inc., London.