نقش هوشهای فرهنگی و عاطفی در بهبود عملکرد کارکنان (مورد مطالعه: مرکز ملی مطالعات جهانی شدن)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیکامران محمدخانی 1 , محبوبه جراهی 2
1 - استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه دکتری مدیریت آموزش عالی، (نویسنده مسئول)
2 - کارشناس ارشد مدیریت امور فرهنگی، کارشناس امور بینالملل مرکز ملی مطالعات جهانیشدن
کلید واژه: عملکرد, هوش عاطفی, هوش فرهنگی,
چکیده مقاله :
ارتباطات و تعاملات میان شخصیتهای مختلف و افراد با فرهنگ های متفاوت، با توجه به وجود تنوع فرهنگی در داخل کشور و لزوم فعالیت سازمان ها در عرصه بینالملل برای دستیابی به موفقیت و بهبود عملکرد در عصری که از صفات مشخصه آن ارتباطات و جهانی شدن است، یکی از مهمترین مسائل روز مدیریت منابع انسانی محسوب میشود، در همین راستا، تحقیق حاضر به بررسی نقش هوش های فرهنگی و عاطفی بر بهبود عملکرد کارکنان در مرکز ملی مطالعات جهانی شدن می پردازد. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف، کاربردی. از نظر نوع داده ها، کمی. از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر شیوه اجرا، پیمایشی یا زمینه یابی است. دادهها از 80 نفر کارکنان مرکز ملی مطالعات جهانی شدن به صورت کل شماری توسط پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش عاطفی و فرهنگی کارکنان با عملکردشان رابطه معناداری وجود دارد به علاوه بین هوش عاطفی با هوش فرهنگی نیز رابطه معناداری دیده میشود. از آزمون کولموگروف-اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق استفاده شد و توسط آزمون T تک نمونهای مشخص شد که هوش فرهنگی و عاطفی کارکنان از سطح قابل قبولی برخوردار است.
Relationships and interactions among different personalities with different cultures, due to the importance of cultural diversity in the country and the necessity of organizational activities in the international arena to achieve success and improve performance in special age of communication and globalization is one of the most important issues in human resource management. In this regard, the present study examines the role of cultural and emotional intelligence to improve employee performance at the NationalCenter for Globalization Studies. The research methods are used in preset study are as follows: from objective view: applied, data type: quantitative, the method of data collection: descriptive from correlation type, and the method of implementation: survey. The collected data from 80 employees of the NationalCenter for Globalization Studies was analyzed by questionnaire. The results of Pearson correlation test shows a significant relationship between emotional and cultural intelligence of employee performance, there is also a significant relationship between cultural intelligence and emotional intelligence. The Kolmogorov - Smirnov test was used to evaluate the normality of variables and the single sample was determined by T-test that the cultural and emotional intelligence of employees has an acceptable level.
_||_