بررسی مقایسهای نگرش معلمان مقطع دبیرستان و مدرسان حوزه علمیه مرد نسبت به مشارکت در برنامههای تنظیم خانواده و عوامل اجتماعی مرتبط با آن (مطالعه موردی: شهر شیراز)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیحلیمه عنایت 1 , مهدی مسیحی کوشکساری 2
1 - دانشیار بخش جامعهشناسی دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول)
2 - کارشناس ارشد جمعیت شناسی دانشگاه شیراز
کلید واژه: مردان, دبیر, نگرش, مشارکت در برنامه تنظیم خانواده, حوزه علمیه, پارسونز,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین موضوعهای قرن نوزدهم و بیستم که در دنیا رخ داده افزایش جمعیت با توجه به بالا رفتن سطح بهداشت جهان است. این افزایش امروزه در کشورهای توسعه یافته کنترل شده است، اما برای کشورهای در حال توسعه به عنوان مشکلی اساسی مطرح شده که پژوهش حاضر در پی بررسی مقایسهای نگرش دو گروه مدرسان حوزه و دبیران مرد نسبت به برنامه های تنظیم خانواده است. این مطالعه با روش پیمایشی با ابزار پرسشنامه و با نمونه 485 نفر، بر روی 325 نفر دبیر و 160 نفر مدرس حوزه مرد در شهر شیراز صورت گرفت. چهار چوب نظری مورد استفاده در این بررسی، ترکیبی از نظریه کنش اجتماعی پارسونز و نظریه مبادله است. بر اساس یافته های این پژوهش بین شغل پاسخگویان و سه بعد نگرش رابطه وجود دارد که بیانگر تفاوت معنادار بین نگرش دو گروه مورد مطالعه نسبت به مشارکت در برنامه های تنظیم خانواده است. همچنین رابطه ای معنا دار بین میزان درآمد با ابعاد نگرش مشاهده شده است.
One of the most important issues in the nineteenth and twentieth centuries is population increase regarding the increase in world’s hygiene level. Today, this increase has been controlled in the development countries while it is a fundamental issue in the developing countries. The present study seeks to do a comparative investigation into the attitude of the male seminary and high school teachers toward family planning programs. This study used the survey method. It was done in Shiraz, Iran and the instrument was questionnaires. The sample consisted of 485 participants, 325 of which were high school teachers and 160 seminary teachers. The theoretical framework used in this study is a combination of exchange theory and Parsons, Action Theory. The findings show that there is a relationship between respondent’s job and the three dimension of attitude. This indicates a significant difference between the attitudes of the two groups toward participation in family planning programs. Also, there is a significant relationship between attitude dimensions and income.
_||_