بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر میزان سرمایه اجتماعی شهروندان شهر بندرعباس
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحمد اسماعیل ریاحی 1 , مصطفی ظهیری نیا 2 , سهیل صادقی 3
1 - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان
3 - کارشناس ارشد پژوهش اجتماعی
کلید واژه: تلویزیون, سرمایه اجتماعی, اعتماد اجتماعی, هنجار اجتماعی, مصرف رسانهای, شبکههای مشارکت,
چکیده مقاله :
در این پژوهش تاثیر مصرف رسانهای بر سرمایه اجتماعی با تأکید بر تلویزیون داخلی و ماهوارهای موردبررسی و آزمون تجربی قرارگرفته است. روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل افراد 18 سال و بالاتر است که در زمان تحقیق (سال 1393) در شهر بندرعباس سکونت دارند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر و شیوه نمونهگیری نیز خوشهای چندمرحلهای است. دادههای پژوهش به کمک نرمافزار آماری spss و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین میزان تماشای تلویزیون داخلی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما میزان تماشای تلویزیون ماهوارهای با سرمایه اجتماعی دارای رابطه معکوس است. میزان تماشای تلویزیون داخلی با میزان اعتماد اجتماعی و رعایت هنجارهای اجتماعی رابطه مثبت دارد، اما میزان تماشای تلویزیون ماهوارهای با میزان اعتماد اجتماعی و رعایت هنجارهای اجتماعی دارای رابطه معکوس است. همچنین بین تماشای تلویزیون (داخلی و ماهوارهای) با شبکههای مشارکت اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نگردید. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که در جامعه آماری پژوهش حاضر میزان تماشای تلویزیون داخلی دارای بیشترین تاثیر معنادار بر سرمایه اجتماعی است.
In this study, effects of media on social capital, with an emphasis on local and satellite TV, were reviewed and experimented. A survey questionnaire was used to collect the required data in this study. Statistical population of this study consists of 18 year olds and older who lived in Bandar Abbas at the time of study (2014). Using Cochran’s formula, size of sample are 384 people and sampling was done using cluster sampling method. Study data was analyzed and examined with the help of SPSS, descriptive and inferential methods. Findings suggest that a positive and important relation exists between local TV viewing and social capital however, satellite TV viewing is contrariwise to social capital. The amount of local television viewing has a positive relation to the amount of social trust and abiding social norms in contrast to satellite TV viewing which is negatively related to the amount of social trust and abiding social norms. No significant relation was observed between viewing TV networks and social participation. Regression analysis shows that in the current statistical population, the amount of TV viewing has the greatest impact on Social Capital.
_||_