تبیین رضایت زناشویی بر اساس مؤلفه های رویکرد شناختی – رفتاری در زنان باردار
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - گروه جامعه شناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
کلید واژه: زنان باردار, " رضایت زناشویی, " شناختی- رفتاری",
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تبیین رضایت زناشویی و خرده مقیاس های آن بر اساس مؤلفه های رویکرد شناختی-رفتاری در زنان باردار انجام شد. بدین منظور طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، از بین جامعه آماری(زنان باردار نخست زا) با لحاظ نمودن ملاک های ورود به پژوهش، به شیوه نمونه گیری در دسترس 40 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی در دوگروه 20 نفره(آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. شرکت کننده های آزمایش در طی 8 جلسه 90 دقیقه ای، تحت آموزش شناختی-رفتاری قرار گرفتند در حالی که گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند.ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری داده ها در پیش آزمون-پس آزمون – پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ بود.داده ها با استفاده از میانگین، تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که رضایت زناشویی و خرده مقیاس های آن براساس مؤلفه های رویکرد شناختی-رفتاری قابل تبیین است و آموزش این مؤلفه ها در زنان باردار منجر به بهبود رضایت زناشویی و خرده مقیاس های موضوعات شخصیتی، ارتباط زناشویی، مدیریت مالی و جهت گیری مذهبی، حل تعارض، اوقات فراغت، فرزندپروری، مساوات طلبی، و اقوام و دوستان، در آنها می شود. لذا می توان نتیجه گرفت که با آموزش مؤلفه های رویکرد شناختی-رفتاری به زنان باردار در کنار سایر مراقبت ها در دوران بارداری، رضایت زناشویی را در آنها بهبود بخشید.
The aim of this study was to explain marital satisfaction and its subscales based on the components of cognitive-behavioral approach in pregnant women. To achieve that, in a semi-experimental study with plan pre-test, post-test with the control group, 40 people among the statistical population were chosen by considering the criteria which is available in sampling method, and they randomly divided into two groups of 20 (experimental and control). The Experimental participants were trained on cognitive-behavioral in 8 sessions of 90 minutes, while the control group did not receive any training during this time. The tool which is used to collect data in pre-test, post-test were, Enrich Marital Satisfaction .Data were analyzed by using mean, multivariate analysis of covariance. The results showed that marital satisfaction and its subscales can be explained based on the components of cognitive-behavioral approach.And teaching these components in pregnant women leads to improved marital satisfaction and subscales of personality issues, marital relationship, financial management, Sexual Relationship, and Religious Orientation, Conflict resolution, free time, Parenting, Egalitarianism, and relatives and friends In them. Therefore, it can be concluded that by teaching the components of cognitive-behavioral approach to pregnant women along with other care during pregnancy, improve marital satisfaction in them.
_||_