گوشی های هوشمند و نقش حمایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحبوبه سلیمان پورعمران 1 , زینب اسلامی 2
1 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - 1- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
کلید واژه: حمایت اجتماعی, شبکه های اجتماعی مجازی, خودکارآمدی تحصیلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر سازگاری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بجنورد انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد تشکیل می دادند که مطابق جدول کرجسی و مورگان (1972) برای تعداد 1300 نفر، تعداد 297 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه وابستگی به تلفن همراه کوهی( 2009 )، حمایت اجتماعی ((MOS شربورن و استوارت (1991) و پرسشنامه ی خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد که روایی آن ها از نوع صوری و محتوایی بود که مورد تایید اساتید و خبرگان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه وابستگی به تلفن همراه 81/0، پرسشنامه حمایت اجتماعی 61/0 و برای پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی85/0 برآورد گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس چندمتغیره با نرم افزار spss تحلیل گردید. نتایج نشان داد که تاثیر تعامل بین جنسیت و کاربست شبکه های اجتماعی مجازی بر حمایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان معنی دار نیست اما تاثیر جداگانه ی جنسیت بر خودکارآمدی تحصیلی
The purpose of this study was to investigate the role of virtual social networks on academic compatibility and academic self-efficacy in students of Azad University of Bojnourd. The statistical population of this study was all students of Islamic Azad University of Bojnourd, which according to the Morgan tables (1972) for 1300 people, 297 people were selected by simple random sampling method. To collect the data, the Chi-square questionnaire (2009), social support (MOS Sherborne & Stewart (1991) and self-efficacy questionnaire were used. Their validity was a kind of formal and content that was approved by professors and experts And its reliability was estimated using Cronbach's alpha coefficient for phone dependency questionnaire 0.81, social support questionnaire was 0.61 and for educational self-efficacy questionnaire 0.85 Data collected by multivariate analysis of variance analysis SPSS software was analyzed and the results showed that the effect of inter-gender interactions and the application of networks Social participation on social support and academic self-efficacy of students is not significant, but the gender effect on educational self-efficacy is significant.
_||_