شناسایی عوامل و سنجش میزان رضایتمندی مردم از عملکرد شهرداری قیامدشت
محورهای موضوعی : علوم اجتماعینوروز هاشم زهی 1 , سمیه هاشم زهی 2 , نازنین ملکیان 3 , لیلا نیرومند 4 , کیوان میکائیلی آگاه 5
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق ، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه علوم پایه ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق ، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم اجتماعی و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق ، تهران، ایران
4 - استادیار گروه علوم اجتماعی و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق ، تهران، ایران
5 - استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق ، تهران، ایران
کلید واژه: خدمات شهری, رضایتمندی از خدمات, شهرداری قیامدشت, شورای اسلامی شهر قیامدشت,
چکیده مقاله :
فلسفه پیدایش سازمان های اجتماعی پاسخ گفتن به نیاز جامعه است.خدمات شهرداری یکی از شاخصهای مدیریت توسعة شهری و عامل تداوم حیات شهراست.پیشرفت دانش و تکنولوژی و به ویژه ارتباطی و تحول در فرهنگها بر انتظارات شهروندان تاثیرگذار است. بنابرین برای شهرداری شهروندان باید به مثابه مشتریان بخش خصوصی نگریسته شوند و حداکثر رضایتمندی آنان فراهم گردد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل و میزان رضایتمندی مردم از خدمات شهرداری قیامدشت است که با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفت. جامعه آماری را شهروندان بالای 18 سال قیامدشت تشکیل دادندکه حداقل 4 سال سابقه سکونت در این شهر را داشتهاند و حجم نمونه 406 نفر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.بر اساس نتایج؛ شهروندان درحد زیاد دیندار و هویتمند بودند. اعتماد و مشارکت اجتماعی اغلب شهروندان قیامدشت درحد متوسط بدست آمد. رضایتمندی در حوزه خدمات شهری، فضای سبز، شهرسازی و معماری، اجتماعی و فرهنگی، روابط عمومی، نیروی انسانی، فنی و عمرانی که با 65 پرسش مورد سنجش قرار گرفت، بسیار بالابدست آمد. نمره کل رضایتمندی ازعملکرد از 20 عدد 14 را به دست آورد.مشارکت اجتماعی تنها عاملی بودکه تأثیر بالایی(با بتای 27/0) بر رضایتمندی از عملکرد شهرداری قیامدشت داشت.در نهایت؛مردم اقدامات شهرداری را به مثابه پاداش، منفعت و قدرت تلقی کرده که احساسات مثبت و رضایتمندی را در آنان فراهم ساخت. رضایت از عملکرد شهرداری، عامل مهمی در ایجاد انگیزه برای مشارکت در توسعه شهری و بهبود کیفیت محل سکونت است. در مقابل نارضایتی از عملکرد موجب یأس و مسئولیتناپذیری شهروندان میشود.
The philosophy of the emergence of social organizations is to respond to the needs of society. Municipal services are one of the indicators of urban development management and a factor in the sustainability of urban life. Therefore, for the municipality, citizens should be seen as customers of the private sector and their maximum satisfaction should be provided.The purpose of this study is to identify the factors and the level of people's satisfaction with the services of Ghiamdasht Municipality, which was done by survey method and questionnaire. The statistical population consisted of citizens over 18 years old in Ghiamdasht who had lived in this city for at least 4 years and the sample size was 406 people who were selected by multi-stage cluster sampling.Based on the results; Citizens were very religious and identical. The trust and social participation of most of the citizens of Ghiamdasht was moderate. Satisfaction in the areas of urban services, green space, urban planning and architecture, social and cultural, public relations, manpower, technical and civil engineering, which was assessed with 65 questions, was very high. The total score of performance satisfaction was 14 out of 20. Social participation was the only factor that had a high impact (with a beta of 0.27) on satisfaction with the performance of Ghiamdasht Municipality.Finally, people saw municipal actions as a reward, benefit, and power that provided them with positive emotions and satisfaction. Satisfaction with the performance of the municipality is an important factor in motivating participation in urban development and improving the quality of housing. In contrast, dissatisfaction with performance leads to despair and irresponsibility of citizens.
_||_