سنخ شناسی سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی (سنخ سازی؛ مدلی برای تحلیل علمی و روشی برای یادگیری موثر در تحقیقات اجتماعی)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیتینا عارف زاده 1 , ژیلا مشهدی میقانی 2 , معصومه مطلق 3
1 - دانشجو
2 - مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه ازاد اراک
3 - استاد جامعه شناسی دانشگاه ازاد اراک
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, سرمایه فرهنگی, سنخ شناسی,
چکیده مقاله :
چکیدهعلم به طور عام و هر رشته علمی به صورت خاص مملوّ و مشحون از مفاهیم و گزاره هاست. رسالت اندیشمند و صاحب تفکر در هر دانشی، آن است که برای تبیین، تشریح و توصیف واقعیت های اجتماعی فرارو، بتواند از تکثّر،تشتّت و تفرّق مفاهیم، گذر کند و مفاهیم علمی را از طریق شناخت ژرف و عمیق گونه ها و در فرایند سنخ شناسی به بند و زنجیر فهم و ادراک درآورد. چه، به واقع توفیق هر پژوهش به سنخ و گونههایی وابسته است که با آن فراهم آمده، حتی قسمت اعظم معرفتی که درباره جهان زندگی وجود دارد نیز، منبعش از سنخ سازی ذهن بشر است.لیکن، سنخ شناسی دو سازه سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی برای تنویر ذهن مخاطب و انفکاک آن از سایر اشکال مشابه، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. جهت حصول به همین مقصود در مقاله حاضر، سرمایه فرهنگی در سنخ متجسّد، عینیتیافته و نهادی و سرمایه اجتماعی نیز در سنخهای بین فردی، میانگروهی و تعمیمیافته مورد تشریح و تدقیق قرار گرفتهاند.فهم و کاربست شیوه تحلیل سنخشناختی ، بویژه در نظام آموزش و در فراگرد تعلیم و پروراندن ذهن منظم و مطبّق (طبقهبندی شده)، بیش از پیش میبایست مطمح نظر متولیان این حوزه خطیر باشد. زیرا تولید و بازتولید مفاهیم مبهم، متناقض و نامنظم، علاوه بر آنکه فرایند استنباط و درک مفاهیم را برای متعلِّم دشوار مینماید ، دایر دانش فراگیر را نیز محدود میسازد.
AbstractScience in general and each field of science in particular is full of concepts and propositions. The mission of the thinker and thinker in any knowledge is to be able to explain, explain and describe the transcendent social realities, to be able to go through the multiplicity, fragmentation and dispersion of concepts, and to understand scientific concepts through deep and profound knowledge of species and in the process of type. Cognition has taken the shackles of understanding. What, indeed, the success of any research depends on the type and species with which it is provided, even the vast majority of the knowledge that exists about the world of life, is the source of the type of human mind.However, the typology of the two constructs of cultural capital and social capital is an inevitable necessity for enlightening the mind of the audience and separating it from other similar forms. In order to achieve the same purpose in the present article, cultural capital in the embodied, objectified and institutional types and social capital in the interpersonal, intergroup and generalized types have been described and studied.Understanding and applying the method of typological analysis, especially in the education system and in the process of training and cultivating a regular (classified) mind, should be increasingly considered by those in charge of this critical field. Because the production and reproduction of vague, contradictory and irregular concepts, in addition to making the process of inferring and understanding concepts difficult for the learner, also limits the scope of comprehensive knowledge.
_||_