ارائه الگوی مدیریت استعداد برای کارکنان دانشگاه شاهد
اکرم حجتی
1
(
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
عباس خورشیدی
2
(
3. استاد،گروه مدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر،ایران. (نویسنده مسئول)
)
محسن فرمهینی فراهانی
3
(
دانشیار، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
)
امیرحسین محمودی
4
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد، تهران، ایران.
)
کلید واژه: مدیریت استعداد, روش دلفی, الگو, شاخص مرکزی, دانشگاه شاهد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت استعداد برای کارکنان دانشگاه شاهد انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه از نوع داده بنیاد است و از طریق مصاحبه و در نهایت با استفاده از نظریه تفسیری یک الگوی بومی نهایی شده است.جامعه آماری مورد نظر پژوهش حاضر متشکل از خبرگان دانشگاهی می باشد. که به کمک نمونه گیری سرشماری گلوله برفی هدفمند تعداد 30 نفر خبره حوزه مدیریت انتخاب شدند. ابزار سنجش پژوهش حاضر به کمک یک فرم نیمه سازمان یافته مصاحبه که در آن الگو، ابعاد، مولفه ها و شاخص های الگوی مدیریت استعداد تنظیم شده بود، شکل گرفته است. برای این کار ابتدا الگوها، یافته ها، مطالعات، تئوری ها بررسی گردید. سپس توسط کد گذاری باز شاخصها احصا شدند و بعد از مقوله بندی کد گذاری محوری فرم نهایی مصاحبه برا ی 30 نفر از خبرگان حوزه ارسال شده تا کد گذاری انتخابی انجام شود و از طریق فن دلفی و مصاحبه عمیق اشباع نظری به دست آمد. به کمک بررسی تعیین ضریب نسبی روایی و شاخص مرکزی (میانگین) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج یافته ها نشان داد که مهم ترین دسته شاخص تاثیرگذار بر ارتقاء الگوی مدیریت استعداد، دسته تعالی است که شامل شاخص های: مدیریت مسیرشغلی، جانشین پروری، تعهدسازمانی است. پس از آن، دسته جذب متشکل از شاخص هایی: شناسایی، انتخاب و بکارگیری قرار دارد. در نهایت مدل شاخص های موثر بر الگوی مدیریت استعداد که شامل 13 شاخص در پنج دسته اصلی؛ جذب، نگه داشت، آموزش و بهسازی، مدیریت عملکرد، تعالی تدوین شد که در این مدل، میانگین هر دسته و ترتیب اهمیت شاخص ها در هر دسته نشان داده شده است.
چکیده انگلیسی :
The purpose of this study was to provide a talent management model for employees of Shahed University. The methodology of this research is applied in terms of objective, qualitative and in terms of the nature and type of study of the data type of the foundation. Through interviewing and finally using the interpretive theory, a native pattern was finalized. The statistical society of the present study It consists of academic experts. A sample of 30 targeting snowball census samplers was selected. The survey instrument was formed with the help of a semi-structured interview form in which templates, dimensions, components and indicators of the talent management model were set up. For this, patterns, findings, studies, and theories were first reviewed. The indexes were then counted by open coding and after categorical coding, the final form of the interview was sent to 30 field experts to make selective coding and was obtained through a Delphi technique and a deep interview saturation survey. This study was performed to determine the relative validity of the validity and the central index (mean). The results of the findings showed that the most important indicator of the promotion of talent management model is the category of "excellence", which includes indicators: lane management, succession, organizational commitment. Subsequently, the category of "absorption" consists of indicators: identification, selection and application. Finally, the model of indicators influencing the talent management model, which included 13 indicators in five main categories: "absorption", "hold", "education and improvement", "performance management", "excellence", which in this model, the average Each category and order of importance of indicators are shown in each category.
_||_